آموزش و ترفند ها, موبایل و تجهیزات جانبی

سامسونگ ظاهرا عملکرد برخی اپلیکیشن ها را در گوشی های گلکسی محدود می کند.

محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها

امروز سعی داریم شما را با محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها آشنا کنیم. سامسونگ ظاهرا عملکرد برخی اپلیکیشن‌ها را در گوشی‌های گلکسی محدود می‌کند. سامسونگ در گوشی‌های سری گلکسی S22 از سرویس بهینه‌سازی بازی خود (GOS) استفاده می‌کند تا در حین بازی عملکرد گوشی بهینه و از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری شود. با این حال طبق گزارش کاربران، ظاهرا GOS عملکرد سایر اپلیکیشن‌ها را نیز محدود می‌کند. اگر می خواهید بیشتر با محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

چرا سامسونگ این کار را انجام داده است؟

گوشی‌های سامسونگ با یک اپ سرویس بهینه‌سازی بازی از پیش نصب شده راهی بازار می‌شوند و همانطور که در تصویر زیر دیده می‌شود، در گوشی گلکسی S22 پلاس نیز این سیستم وجود دارد و ظاهرا نمی‌توان آن را غیرفعال کرد. سامسونگ به طور مشخص هدف این اپ را اعلام نکرده است اما از نام آن می‌توان نتیجه گرفت که برای بهبود عملکرد بازی‌ها استفاده می‌شود.

با این حال، همانطور که یکی از کاربران توییتر اشاره می‌کند، سامسونگ از این برنامه برای «بهینه‌سازی» عملکرد هزاران اپلیکیشن غیرِبازی نیز استفاده می‌کند. زمانی که یک اپلیکیشن در لیست این برنامه قرار بگیرد، عملکرد آن به طور کلی محدود می‌شود.

محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها

از جمله اپلیکیشن‌های بسیار محبوبی که در لیست این برنامه حضور دارند می‌توان به اینستاگرام، نتفلیکس، تیک تاک و حتی برخی اپلیکیشن‌های گوگل اشاره کرد. همچنین برخی اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ مانند Secure Folder، Pay و موارد دیگر در آن حضور دارند. در مجموع، به نظر می‌رسد حدود 10 هزار برنامه تحت تاثیر سرویس بهینه‌سازی بازی سامسونگ قرار می‌گیرند که البته اپلیکیشن‌های بنچ‌مارک مانند گیک‌بنچ و 3DMark از این قاعده مستثنی هستند. محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها بسیار آشکار است.

چه اپلیکیشن‌هایی شامل سیستم بهینه‌ساز سامسونگ می‌شوند؟

هنوز مشخص نیست که سامسونگ به چه دلیل عملکرد اپلیکیشن‌ها را محدود می‌کند اما می‌توان تصور کرد که این امر کمک زیادی به بهینه‌سازی عمر باتری می‌کند. بدون شک محدود کردن اپلیکیشن‌هایی که به قدرت کامل پردازنده یا گرافیک اسنپدراگون 8 نسل 1 یا اگزینوس 2200 نیاز ندارند، باعث افزایش استقامت باتری دستگاه می‌شود. وان پلاس نیز در سال گذشته اعلام کرد که برای افزایش طول عمر باتری از برنامه‌های بهینه‌سازی استفاده می‌کند. با این حال سامسونگ هنوز درباره این موضوع گزارشی ارائه نکرده است.

این مطلب را هم ببینید
مدل جدید میت بوک 13 هواوی معرفی شد

خوب است بدانید در این لیست محدودیت، نامی از اپلیکیشن‌های بنچمارک به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب گوشی در بنچمارک‌هایی مثل 3DMark و Geekbench نهایت قدرت خود را نشان می‌دهد؛ قدرتی که در اکثر اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها در دسترس کاربر نیست. به این ترتیب در مقایسه یک گوشی گلکسی با گوشی رقیب شاید عملکرد مشابهی را شاهد باشید، اما در استفاده واقعی گوشی سامسونگ ضعیف‌تر عمل می‌کند. محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها بسیار کم است.

چه چیزهایی می تواند باعث کند شدن گوشی های سامسونگ شود؟

یک یوتیوبر کره‌ای نشان داده GOS تا چه حد می‌تواند باعث کند شدن گوشی‌های سامسونگ شود. به‌طور مثال این یوتیوبر نام پکیج 3DMark را به بازی Genshin Impact تغییر داده است. به این ترتیب GOS وارد عمل شده و عملکرد اپلیکیشن بنچمارک را نیز مانند آن ۱۰ هزار اپلیکیشن محدود کرده است. نتیجه این‌که امتیاز بنچمارک گلکسی S22 اولترا از ۲۶۱۸ به ۱۱۴۱ کاهش یافته است. به این ترتیب GOS عملکرد گوشی را بیش از ۵۰ درصد کند می‌کند.خوب است بدانید حتی بدون کند کردن عمدی هم، تراشه اسنپ‌دراگون و اکسینوس در گلکسی S22 بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد خود را پس از گرم شدن گوشی در بنچمارک‌ها از دست می‌دهند. هنوز مشخص نیست چه گوشی‌هایی با سرویس GOS سامسونگ همراه هستند. برخی کاربران می‌گویند در گلکسی S22 یا گلکسی S20 FE خبری از GOS نیست. کاربران دیگر اما این سرویس را هم در گلکسی S22 و هم گلکسی S21 پیدا کرده‌اند.

سامسونگ اخیرا به دلیل کاهش عمدی قدرت پردازشی گوشی‌هایش مورد اتهام قرار گرفته است. شواهد می‌گویند هنگامی که یک برنامه بنچمارک اجرا می‌شود عملکرد پردازشی بهبود پیدا می‌کند اما در حالت معمولی عملکرد دیوایس دچار افت می‌شود. کاربران نسبت به این تقلب سامسونگ معترض هستند. محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها باعث کند شدن روند گوشی می شود.

این مطلب را هم ببینید
بررسی هدفون های سونی WF-C500: جوانه های کوچک، صدای بزرگ

ویدیو های زیادی در این رابطه پخش شده است

این نارضایتی‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده و ویدیوهای زیادی از این مشکل حکایت دارند. توان پردازشی چیپست گوشی‌های سامسونگ هنگام اجرای برنامه‌های خاصی کاهش پیدا می‌کند و حتی در برخی بازی‌ها این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها

از سوی دیگر سامسونگ به چیپست اجازه می‌دهد تا هنگامی که بنچمارک اجرا می‌شود بتواند از حداکثر توان خود استفاده کند. بسیاری از کاربران در فضای مجازی می‌گویند تنها با تغییر نام بازی‌ها به نام بنچمارک، عملکرد دستگاه تا حدود زیادی بهتر می‌شود. برای نمونه در یک فروم کره‌ای نام بازی «Genshin Impact» را به «Geekbench» تغییر دادند و بازی با کیفیت بیشتر و روان‌تر اجرا شد. یوتیوبرهای زیادی متوجه این موضوع شده و با آن موافقت کردند و این مشکل حتی در گوشی‌های جدید سامسونگ نظیر گلکسی اس 22 نیز به چشم می‌خورد. محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها را جدی بگیرید.

ظاهرا اتهام جدید علیه سامسونگ از اعمال تنظیماتی در فرم‌ور آن نشات می‌گیرد که هنگام باز کردن برنامه‌های مشخصی در اندروید، عملکرد دیوایس دچار افت شود. یک کاربر کره‌ای در توییتر ادعا می‌کند بیش از ۱۰ هزار اپلیکیشن در لیست سامسونگ قرار دارند. فروم کره‌ای به سراغ کدهای گوشی‌های گلکسی رفته‌اند تا لیست کامل برنامه‌های محدود شده را برملا کنند.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با محدودیت های سامسونگ در برخی از اپلیکیشن ها آشنا کنیم. این موضوع حتی توسط کارکنان این کمپانی کره‌ای نیز مطرح شده و آن‌ها را از کوره به در کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در اینترنت و «Naver»، بلاگر کره‌ای، به نظر می‌رسد سامسونگ تحقیقات درون سازمانی در این باره را شروع کرده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک درباره این موضوع به طور رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد. ناگفته نماند این اولین باری نیست که یک سازنده تلفن همراه دست به محدود کردن عملکرد گوشی‌هایش می‌زند. سال گذشته وان پلاس اذعان کرد قدرت گوشی‌هایش را محدود کرده تا عمر باتری افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *