اخبار تکنولوژی

علت قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

اگر به خاطر داشته باشید، که مطمئنا به خاطر دارید، زیرا این اتفاق را هرگز کسی فراموش نمی کند، حدود چند روز پیش در کل ایران با قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام مواجه بودیم. این اتفاق مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور و کسب و کار عزیزان به وجود آورد. به همین دلیل افراد زیادی دوست دارند بدانند که اصلا دلیل این قطعی چه بود؟ و چرا این اتفاق رخ داد.

قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

همه شما می دانید که مدت زیادی است که کسب و درآمد بیشتر مردم دنیا، از راه های اینترنتی می چرخد. اصلا اقتصاد کشور بر پایه کسب و کارهای اینترنتی استوار شده و شکل گرفته که در فضای مجازی اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک صورت می گرفت. حال شما تصور کنید که 6 ساعت کامل نیز این اپلیکیشن های پرکاربرد قطع شده باشد. چه ضرر و زیانی می تواند به اقتصاد کشور وارد کند؟ نمی توان گفت که این اتفاق فراموش می شود، زیرا جبران پذیر نیست و نمی توان سودی که می توانست در آن قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام برای فروشندگان کسب و کار ایجاد شد را بازگرداند.

تاریخ 12 مهر به نوعی به یک تاریخ فراموش نشدنی تبدیل شده، که در آن حدود ساعت های 7 شب، سه برنامه اینستاگرام، فیسبوک و واتس آپ به یکباره از دسترس تمام مردم خارج شد، و این موضوع تا 6 ساعت ادامه داشت. که اکثر مردم صب روز بعد آن متوجه برطرف شدن این مشکل شدند، که دیگر فایده ای نداشت. این مشکل ایجاد شده در قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام باعث شد تا رئیس شرکت فیسبوک بخواهد از کاربران خود به دلیل بروز چنین مشکلی و این که نمی توانند به این شبکه دسترسی داشته باشند عذرخواهی کند، و به آن ها امید آنلاین شدن دوباره آن را بدهد. سوالی که اغلب افراد به دنبال آن هستند، این که علت این قطعی چه بود؟

 

دلیل قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

در ابتدای زمانی که این سه برنامه به طور همزمان از دسترس مردم کل جهان خارج شد، پرتکرارترین سوالی که از گوگل پرسیده می شد، این بود که دلیل این قطعی چیست وکی دوباره می توانیم به این سه اپلیکیشن دسترسی داشته باشیم؟ به این ترتیب بعد از مدت ها هیچ کمپانی جواب قانع کننده ای برای این مشکل نداشت. به این ترتیب همه شرکت ها از مردم عذرخواهی کرده، و گفتند که از بابت بروز چنین مشکلی متاسفیم و هر چه سریعا در پی حل آن هستیم. در این پی همه تصور می کردند که این شبکه های اجتماعی هک شده باشد، ولی کمپانی های فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ این موضوع را رد کردند و تکذیب کردند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین گوشی های گیمینگ و مخصوص بازی

البته عده ای نیز گفتند که در پی آن هستیم که بدانیم آیا واقعا این اپلیکشن ها مورد هک قرار نگرفته باشند. به این صورت تا مدتی مردم تصور می کردن که این قطعی حداقل تا 4 ساعت همراه باشد. و آن ها هرگز تصور قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام را نمی کردند. در این حیطه راشا تودی ادعا کرد که اطلاعات فیسبوک به فروش گذاشته شده، یا امنیت واتس اپ و اینستاگرام به خطر افتاده است.

این ادعاها واقعا خنده دار و عجیب به نظر می رسد. و در نهایت دلیل اصلی این قطعی مشخص شد. آن ها ذکر کردند که دلیل اصلی این قطعی 6 ساعته، تغییر در پیکره بندی روترها بوده، که این اختلال را ایجاد کرده است. در واقع این یک اشتباه از سوی مهندسین بوده، که باعث شده به شایعاتی مانند هک شدن، به فروش رفتن اطلاعات و موارد این چنینی دامن بزند. که سرانجام وصل شدن این برنامه ها را به همراه داشت.

قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

نکات قابل توجه در رابطه با قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام

زمانی که این اتفاق افتاد، چند نکته به شدت مورد توجه قرار گرفت. این نکات به شرح زیر می باشد:

  • نشان دهنده این بود که این سه برنامه چه اهمیت و جایگاهی در میان مردم جهان دارد، که در صورت بروز چنین اتفاقی آن ها را به میلیاردها تومان ضرر تحمیل کرده است. به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم که وابستگی مردم به اینترنت و این شبکه ها بیشتر از حد تصور ما می باشد، و ضررهایی که در اثر آن 6 ساعت رخ داد، برای برخی هنوز ادامه دار است.
  • از آنجایی که این اتفاق به صورت لحظه ای اعلام شد، باعث شد تا فیسبوک حدود 160 میلیون دلار ضرر به اقتصاد جهانی وارد کند. نتیجه این اتفاق جا به جا شدن مقدار ثروت مارک زاکربرگ بود که سبب شد تا او پشت سر بیل گیتس به عنوان ثروتمندترین افراد جهان قرار بگیرد. خودتان قضاوت کنید که تنها 6 ساعت قطع این برنامه ها چه ضررات جبران ناپذیر و دشواری را برای اقتصاد کشور به همراه آورد.
  • نکته مهم دیگر این است که مدیران این شرکت ها در هنگام بروز چنین مشکلی ثابت کردند که خودشان را در رو به روی مردم نمی بینند، و آن ها در کنار مردم هستند. به این ترتیب دائما از مخاطبین عذرخواهی کرده و به آن ها قول برطرف کردن این مشکل را دادند. بر خلاف عده زیادی مسئولین که حتی پاسخ گوی مخاطب نیز نیستند.
  • ارزش سهام فیسبوک طی این 6 ساعت به مدت 5 درصد کاهش پیدا کرد، که اکنون جبران آن برایشان سخت خواهد بود.
این مطلب را هم ببینید
5 روند فناوری برای سال 2022 را بشناسید

سخن پایانی

قطعی 6 ساعته فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام دردسرهای زیادی را به همراه داشت، که اکنون جبران شدن آن ها بسیار سخت است. ولی این اتفاق نشان داد که تا چه میزان مردم می توانند زندگی خود را به اینترنت و این شبکه های اجتماعی وابسته نگه دارند، که در صورت نبود آن ها نمی توانند کاری را از پیش ببرند. البته در زمان بروز این اتفاق مدیر تلگرام خوش حال بود، زیرا بار دیگر مخاطبین زیادی به این شبکه اجتمامی روی آورده بودند، زیرا بعد از فیلتر شدن تلگرام، نمی توان گفت که این برنامه فراموش شد، خیر، ولی همچنان نیز عده ای استفاده از آن را کنار گذاشته اند. به این ترتیی این اتفاق باعث شد تا مردم بیشتری بار دیگر به تلگرام روی آوردند. که خوشبختانه نتیجه آن وصل شدن این سه برنامه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *