آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عکس های شارپ و نحوه گرفتن آن ها

توضیح عکس های شارپ

هر عکاسی تمایل دارد از تصاویر به شکل واضحی عکس بگیرد. به منظور گرفتن هر چه دقیق تر عکس، باید از تنظیمات مناسب دوربین، تحهیزات اساسی و تکنیک های دقیق استفاده کرد. یکی از مواردی که عکاسان به خصوص مبتدیان این عرصه را نا امید می کند، تاری عکس است. عکس های شارپ بسیار جذاب هستند. در این مقاله ما قصد داریم درباره عکس های شارپ و نحوه گرفتن این مدل تصاویر صحبت کنیم. با ما همراه شوید تا به راحتی بتوانید با این مفهوم آشنا شده و عکس های شارپ بگیرید.

 

چه دلایلی می تواند یک عکس را تار کند؟

در این بخش از مقاله و قبل از معرفی تکنیک های شارپ نمودن عکس، قصد داریم تا دلایل تاری تصویر را بیان کنیم.

زمانی که سرعت شاتر پایین باشد، ممکن است لرزشی در دوربین ایجاد شود. همین لرزش باعث حرکت شده و تاری در عکس به وجود می آورد. هر چه سرعت شاتر پایین تر باشد این احتمال قوی تر خواهد شد. پس با سرعت شاتر بالا می توانید عکس هایی با وضوح بالاتر و شارپ تر بگیرید.  زمانی که میزان حساسیت یا ایزو دوربین بالا برود، نویز ها از بین می روند و می توانید تصاویر بهتری بگیرید. اگر تمایل دارید تاری عکس های خود را از بین ببرید باید تمام این تنظیمات را با هم بررسی کنید. در بخش های بعدی مقاله بررسی می کنیم که چگونه می توان یک عکس واضح و شارپ گرفت؟

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از مادران باردار

با ما همراه شوید.

چگونه می توانیم عکس های شارپ و واضح بگیریم؟

 

در این بخش از مقاله تکنیک هایی ارائه می کنیم که با استفاده از آن ها می توان عکس هایی شارپ گرفت.

عکس های شارپ

کوه

۱. حساسیت یا ایزوی درستی انتخاب کنید.

با تنظیم دوربین خود به کمترین مقدار پایه ایزو شروع کنید.

به یاد داشته باشید که ایزو می تواند بالاترین کیفیت تصاویر را ایجاد کند. هر چه ایزو (حساسیت سنسور) بالا تر باشد، نویز بیشتری در تصاویر شما دیده می شود.

۲. از قانون هولدینگ دستی استفاده کنید.

اگر لنز زومی دارید که از ۱۰۰ میلی متر به بالا کاربرد دارد از این قانون استفاده نمایید. سرعت شاتر را برابر با فاصله کانونی تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر لنز خود را با ۱۲۵ میلی متر حالت بزرگنمایی داشته باشید، سرعت شاتر شما باید حداقل ۱/۱۲۵ باشد. اگر از دورببن ها دی س اِل آر یا بدون آینه استفاده می کنید، باید با ضریب محصول کار کنید. به طور مثال برای دوربین های نیکون با ضریب محصول ۱.۵ فقط کافی است نتیجه را در یک و نیم ضرب کنید. به یاد داشته باشید که این نکته تنها بر تاری و لرزش ناشی از دوربین تاثیر می گذارد. اگر از سوژه ای در حال حرکت و سریع عکس می گیرید، برا به دست آوردن تصویر واضح، ممکن است به سرعت شاتر سریع تر نیاز داشته باشید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین کامپکت / خانگی کانن Canon SX60 HS

 

 

۳. سرعت شاتر درستی انتخاب کنید.

برای داشتن عکس های شارپ بعداز این که دوربین خود را روی اولویت دیافراگم قرار دادید و حالت اندازه گیری مناسبی انتخاب کردید، آن را به سوژه ای که می خواهید عکاسی کنید نزدیک تر کرده و شاتر را فشار دهید.

 

۴. دوربین خود را ثابت نگه دارد.

در حالی که دوربین را با دست نگه داشته اید، بین سرعت شاتر دوربین و تصاویر تار ارتباط مستقیمی وجود دارد. اما چرا؟ از آنجا که در حین نگه داشتن دوربین، عواملی مانند مکان، تنفس، تکنیک نگه داشتن دوربین و … همگی نقش زیادی در تثبیت دوربین و تولید تصاویر بدون لرزش دارند. باید تا حد امکان ثابت و پایدار بایستید. یا از سه پایه عکاسی استفاده نمایید. سعی کنید یکی از پاهای خود را در جلو بگذارید.‌

با این کار می توانید تعادل بدن را در هر دو پا پخش کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *