اخبار تکنولوژی

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند

دنیای دیجیتال و فناوری های نوین روزبروز در حال پیشرفت بوده و این گسترش و توسعه زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. زمانی بسیاری از افراد معتقد بودند فناوری‌های جدید می‌توانند سطح زندگی را ارتقا دهند و مطلع‌شدن از اطلاعات مختلف سرگرم شدن با گجت‌های متنوع و برقراری ارتباط در میان افراد را راحت‌تر کنند؛ اگرچه امروزه بسیاری از فناوری‌ها انسان‌ها را از یکدیگر دور کرده‌اند؛ اما خوشبختانه یا متأسفانه زندگی ما و جهان کاملا تغییر دادند. در این بخش قصد داریم فناوری هایی که دنیا را متحول کردند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

فناوری هایی که دنیا را متحول کردند

آیفون

اگرچه آیفون اولین تلفن هوشمند جهان نبود؛ اما معرفی این گوشی در سال ۲۰۰۷ نقطه‌ی آغاز تحول دنیای گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رود. اگر دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و اینترنت (و اینترنت همراه) تنها به کامپیوترهای دسکتاپ محدود می‌شد و برای گوشی‌های آیفون و تعداد بی‌شماری از رقبای آن‌ها بهینه‌سازی نمی‌شدند، شاید مانند امروز این‌گونه قدرتمند نبودند و امکان استفاده از آن‌ها برای تمام افراد سراسر جهان وجود نداشت.

وای فای

با گذشت زمان مودم‌ها و شبکه‌های وای‌فای به‌تدریج سریع شده‌اند و استفاده از آن‌ها در کامپیوترها گوشی‌ها و حتی خودروها امکان‌پذیر شده است. می‌توان گفت در‌حال‌حاضر مودم‌های وای‌فای بخشی از زندگی مردم شده‌اند و نمی‌توانید مکانی را پیدا کنید که این وسیله در آن دیده نشود.

این مطلب را هم ببینید
بررسی iOS 15

اینترنت اشیا

امروز، عبارت «اینترنت اشیاء» همه‌ی دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراگرفته است. امروزه ده‌ها میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان امکان استفاده از قابلیت‌های کاربردی خانه‌ی هوشمند مثل روشن‌کردن لامپ‌ها، مشاهده‌ی افرادی که زنگ خانه را زده‌اند و هشدار در مورد تمام شدن مواد غذایی را امکان‌پذیر کردند.

بلوتوث

یکی دیگر از فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم که امروزه بهره‌مندی از آن در دستگاه‌های مختلف کاملا ضروری است. بلوتوث درواقع نوعی ارتباط رادیویی برای متصل‌کردن دستگاه‌های نزدیک به یکدیگر است. این فناوری درسال ۱۹۹۹ معرفی و با هدف اتصال گوشی‌ها به هندزفری‌ها ساخته شد، بنابراین افراد می‌توانند با استفاده از این فناوری در مواقعی مثل رانندگی که نمی‌توانند به گوشی دست بزنند، به‌راحتی با دیگران تماس بگیرند.

بیت‌کوین

بیت‌کوین یک رمزارز دیجیتالی محسوب می‌شود که چند سال پیش به دلیل افزایش زودگذر ارزشش درصدر اخبار مهم قرار گرفت؛ اما مدتی بعد ارزش آن به همان میزان سقوط کرد. گمنام‌بودن بیت‌کوین باعث به‌شهرت‌رسیدن آن شد. ارزش این رمزارز دیجیتالی برای نخستین بار در ۱ ژانویه ۲۰۱۷ (۱۱ خرداد ۱۳۹۶) به آستانه‌ی ۱۰۰۰ دلار و سپس در دسامبر همان سال به رقم ۱۹ هزار دلار رسید؛ اما در طول نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۸ در حدود ۵۰ درصد ارزشش را از دست داد.

این مطلب را هم ببینید
بررسی ماوس گیمینگ Logitech G903

شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.

واقعیت مجازی

اکثر شرکت‌های بزرگ و کوچک استفاده از فناوری واقعیت مجازی را آغاز کرده‌اند که افرادی را وارد دنیای کاملا مجازی و کامپیوتری می‌کند. زمانی تنها می‌توانستیم در فیلم‌های علمی و تخیلی مانند فیلم ترن (Tron)، محصول والت دیزنی، شاهد واقعیت مجازی باشیم؛ اما اکنون این فناوری به دنیای واقعی نیز راه یافته و ارزش آن ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *