اصطلاحات عکاسی, بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

فیلتر یووی چیست؟

فیلتر یووی

تقریبا همه چیز در عکاسی دیجیتال از فیلم ناشی می‌شود، اما گاهی اوقات، سنت‌هایی وجود دارند که جنب و جوشی ایجاد می‌کنند. فیلترهای UV تنها یکی از آن سنت‌هایی هستند که بین عکاسان ایجاد می‌شود. برخی از آن‌ها اصرار دارند که شما به آن‌ها نیاز دارید و برخی دیگر بر این باورند که کیفیت تصویر ناشی از استفاده از آن‌ها خوب نیست. ما در این مقاله به معرفی فیلتر یووی می پردازیم و نکاتی را در ارتباط با آن برای شما بیان می کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید تا به این نکات مهم پی ببرید. در ابتدا با تعریف این مدل از انواع فیلتر ها شروع می کنیم.

 

فیلتر یووی چیست؟

فیلتر یووی در مقابل نور فرابنفش از تصاویر شما مافظت می کند. با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری، نور UV در شرایط بیرونی بیرونی اغلب منجر به مه آبی رنگی در تصویر می‌ شود. با این حال ، سنسورهای دیجیتالی نسبت به نور ماوراء بنفش حساس نیستند ، بنابراین هنگام عکسبرداری در فضای بیرون ، حتی بدون فیلتر یووی ، هیچ مه آبی وجود ندارد. اما از آنجایی که سنسورهای دیجیتال به هیچ وجه به آن توجه نمی کنند ، فیلترهای یووی به عنوان گزینه ای برای محافظت از جلوی لنزها محبوب شده اند. مطمئناً ، اگر فیلتر آن را رها کنید ، از لنز شما محافظت نمی کند ، اما اضافه کردن یک لایه اضافی مانع از خراشیدن لنز می شود. فیلتر UV خراشیده شده بسیار ارزانتر از لنزهای خراشیده شده است.

از آنجا که سنسور دیجیتال به هیچ وجه نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس نیست ، باقی ماندن فیلتر UV در جلوی لنز به هیچ وجه بر نوردهی تأثیر نمی گذارد. به همین دلیل است که استفاده از فیلتر یووی در بین عکاسان بسیار داغ می باشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ترفندهای عکاسی ماکرو با گوشی

 

استدلال استفاده از UV

از آنجا که فیلتر های UV برای تعویض بسیار ارزان‌ تر هستند، اغلب برای حفاظت از لنز از خراش‌ ها استفاده می‌ شوند. توجه داشته باشید که حتی گرد و غبار یا شن و ماسه هم می تواند به لنز آسیب بزد و باعث خراش روی آن شود.

بررسی فیلتر یووی

فیلتر یووی

استفاده از فیلتر های UV نیز آسان‌ تر است. لکه‌ های انگشت دست به راحتی از بین می‌ روند. این فیلتر باعث می شود که لنز در برابر انواع کثیفی ها مااند آب باران، گل و لای و … محافظت شود. همه این محافظت ها از فیلتری ناشی می شود که تاثیر زیادی بر نوردهی تصویر شما ندارد. این فیلتر برخلاف بقیه فیلتر ها مانند فیلتر پولارایز است. فیلتر های یووی معمولا ارزان قیمت هستند. فیلتر های ساده قیمتی معادل ۱۰ دلار دارند و مدل های با کیفیت تر تا قیمتی حدود ۵۰ دلار هم می رسند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین لومیکس S5 پاناسونیک معرفی شد

استدلال علیه استفاده از فیلتر UV

اگرچه فیلتر UV بر نوردهی تأثیر نمی گذارد ، این بدان معنی نیست که به هیچ وجه روی تصویر تأثیر نمی گذارد. اگر عکس هایی که با فیلتر و بدون فیلتر گرفته شده است را با هم مقایسه کنید قطعا متوجه جزئیات اضافی در تصاویری که برای گرفتن آن ها از فیلتر یووی استفاده شده ، خواهید شد. این اتفاق معمولا در زمان هایی که معمولاً  دیافراگم های گسترده باز است ، هنگامی که نور فیلتر را خاموش می کنید می افتد. به نظر نمی رسد تفاوت دیگری در کیفیت تصویر مانند وضوح تصویر و نوردهی وجود داشته باشد.

دقت کنید زمانی که قرار است از سایر فیلتر ها استفاده نمایید نباید از مدل یووی استفاده کنید. در خالی که این مدل ها واقعا از نظر قیمتی ارزان هستند، اما عکاسان می گویند که در کیت فعالیتی خود نیازی به این فیلتر های یووی را احساس نمی کنند.

 

سخن آخر

ما در این مقاله به معرفی مدلی از انواع فیلتر های عکاسی به نام UV پرداختیم و دلایل استفاده یا عدم استفاده عکاسان از آن را بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *