اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

فیلتر تراکم خنثی چیست؟

فیلتر تراکم خنثی

عکاسی راهی برای ثبت آنچه که می‌ بینید، است. اما گاهی اوقات ثبت یک صحنه مشخص امکان پذیر نیست. شاید خودتان را در این سناریو پیدا کرده باشید: آن ابرهای پویا باید در عکس گنجانده شوند اما گاهی اوقات تمام جزیات موجود در ابرها و آسمان از بین می رود. به نظر می‌ رسد عکاسان منظره حرفه‌ ای هیچ مشکلی در ثبت آسمان در یک صحنه ندارند. آن ها از چه روش یا روش هایی استفاده می کنند؟ در مورد عکس هایی که در وسط روز و با نور زیاد گرفته می شود چه؟ شما آنها را امتحان کرده اید ، یا به تصویری بیش از حد نمایش داده شده یا سرعت شاتر که به اندازه کافی آهسته نیست ، پایان داده اید. راه حل چیست؟ راه حل استفاده از فیلتر تراکم خنثی است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که فیلتر تراکم خنثی چیست؟

فیلتر تراکم خنثی چیست؟

فیلتر های تراکم خنثی مقدار نوری که وارد لنز می‌ شوند را محدود می‌ کنند. فیلتر تنها مقدار نور را محدود می‌ کند. به عنوان مثال ، رنگ نور یا وضوح را تغییر نمی دهد. اگر یک صحنه بیش از حد نوردهی می‌ شود، شما می‌ توانید از یک سرعت شاتر سریع‌ تر، یک دیافراگم باریک‌ تر و یا یک ایزوی بالاتر استفاده کنید. اما بعضی اوقات ، شما می خواهید از سرعت شاتر آهسته تری برای گرفتن تیرگی حرکت استفاده کنید ، یا از دیافراگم وسیع تری برای بدست آوردن عمق کم عمق میدان استفاده کنید.
بررسی فیلتر تراکم خنثی

تراکم خنثی

فیلترهای چگالی خنثی باعث انعطاف پذیری آن می شوند. با این وجود همه فیلترهای چگالی خنثی میزان نور یکسانی را مسدود نمی کنند. شدت فیلتر با مخفف ND و یک عدد مانند ND2 مشخص شده است. روند فهمیدن تغییر f / stop کمی پیچیده است ، اما یک روش ساده تر برای به یاد آوردن آن وجود دارد. فقط تصور کنید که عدد، کسری از نوری است که در حقیقت از طریق فیلتر عبور می کند. 
فیلتر شما چقدر قوی است؟ این موضوع براساس وضعیت فرق می‌ کند. عکسبرداری در وسط روز به فیلتر متراکم تری نیاز دارد ، در حالی که عکس های منتهی به روز نیاز به کاهش نور چندانی ندارند. بنابراین ، یک فیلتر چگالی خنثی میزان نور ورودی را محدود می کند. 

نوع مدرج چیست؟

یک فیلتر تراکم خنثی مشکل تصویر در گذر زمان روز را حل می‌ کند که بیش از حد نوردهی شده بود. اما در مورد آسمان بیش از حد نوردهی شده چه؟ فیلتر چگالی خنثی مدرج فقط دارای اثر مسدود کننده نور در حدود نیمی از فیلتر است ، به تدریج سبک تر می شود تا نیمه دیگر به هیچ وجه جلوی انسداد نور را نداشته باشد. درست مانند فیلتر چگالی کامل خنثی ، فیلترهای مدرج دارای سطوح مختلفی هستند. شماره‌ گذاری به همان ترتیب کار  می کند. با این وجود، بخش روشن فیلتر هیچ کاهشی در نور نخواهد داشت.
نکات فیلتر تراکم خنثی

فیلتر

فیلتر تراکم خنثی مدرج دارای شاخه های سخت و نرم است. این وسیله باعث می شود خیلی سریع انتقال از قسمت روشن به قسمت تاریک فیلتر انجام شود. این اثر در تصاویر ناگهانی تر است. استفاده از این مدل در حالت خطوط افقی بیشتر و کاربردی تر است.

مربع یا دایره؟

هر دو نوع از فیلتر های تراکم خنثی و تراکم خنثی مدرج دارای دو حالت دایره و مربعی هستند. فیلترهای دایره ای که داخل لنز پیچ می شوند و فیلترهای مربعی که برای نگه داشتن آنها به یک نگهدارنده احتیاج دارند. استفاده از فیلترهای دایره راحت تر است. شما فقط آن را به انتهای لنز خود وصل می کنید. در فیلتر های مربع می توانید تنطیمات را به صورتی انجام دهید و بنابراین همیشه لازم نیست که افق را در وسط تصویر قرار دهید.
این مطلب را هم ببینید
آموزش چند ترفند کاربردی برای عکاسی در نور خورشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *