آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

دلیل تار شدن تصاویر چیست؟

دلیل تار شدن تصاویر

شما شاتر را در لحظه مناسب فشار دادید ،ترکیب‌ بندی ،رنگ ،نوردهی، همه چیز کامل است ، تا زمانی که عکس را روی صفحه کامپیوتر خود باز نکرده اید. تصویر بر روی ال سی دی دوربین عالی به نظر می رسد ، اما تا آن را در سیستم می بینید متوجه تار شدن تصاویرتان خواهید شد.

در حقیقت، تصویر کاملا تار است ،ناامیدی به سمت شما سرایزیر می شود و به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چرا تصویرتان تار می شود؟ گرفتن تصاویر با وضوح بالا بسیار دشوار است زیرا عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث تار شدن تصاویر شوند. ما در این مقاله به بررسی دلیل تار شدن تصاویر می پردازیم.

دلایل مبهم شدن عکس ها

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی پاسخ سوال دلیل تار شدن تصاویر بپردازیم.
دلایلی زیادی برای مبهم شدن عکس ها وجود دارد ،
در این بخش ما به بررسی برخی از این دلایل که اصلی تر از سایرین هستند می پردازیم.

  • استفاده از حالت فوکوس نادرست
  • استفاده از ناحیه فوکوس غلط
  • سرعت شاتر آهسته
  • لرزش دوربین

 

استفاده از حالت فوکوس نادرست

اگر یک شی در فوکوس نباشد، شارپ نخواهد بود.
حالت فوکوس مشخص می‌ کند که سیستم فوکوس خودکار دوربین چگونه کار کند
و اگر کوچکترین اشتباهی کنید، تصویر به طور کامل تار خواهد شد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن های عکاسی از ستاره ها

فوکوس خودکار تکی، یا AF – S، در زمانی که شما در نیمه راه انتشار شاتر را فشار می‌ دهید، روی سوژه متمرکز است.  فوکوس بسته می‌ ماند در حالی که دکمه شاتر فشار داده می‌ شود، حتی اگر سوژه حرکت کند. از آنجا که فوکوس خودکار بر پایه فاصله است ،اگر سوژه بعد از فوکوس نزدیک‌تر یا بیشتر از دوربین حرکت کند ،سوژه تار خواهد شد.

بررسی دلیل تار شدن تصاویر

دوربین

فوکوس خودکار پیوسته (که برخی اوقات Al نامیده می‌شود)، یا AF – C،  زمانی که دکمه شاتر در نیمه راه فشار داده می‌ شود، بر روی سوژه فوکوس خواهد کرد، اما تا زمانی که تصویر گرفته شود،به فوکوس ادامه خواهد داد. از آنجا که فوکوس خودکار به کار خود ادامه می‌ دهد حتی اگر سوژه حرکت کند، این تنظیمات منجر به یک تصویر قوی‌تر در هنگام عکاسی می‌ شود. AF – A ترکیبی از دو حالت است ،دوربین به طور خودکار تشخیص می‌ دهد که آیا فوکوس خودکار مداوم یا پیوسته مورد نیاز است.

استفاده از ناحیه فوکوس غلط

حالت فوکوس خودکار نحوه تمرکز دوربین را انتخاب می کند. اکثر دوربین‌ هایی که در تنظیمات پیش‌فرض باقی می‌ مانند، به طور خودکار نقطه فوکوس را انتخاب می‌ کنند. وقتی از میان منظره یاب نگاه می‌ کنید، نقطه فوکوس را به عنوان یک میدان کوچک خواهید دید. با این حال ممکن است آن نتایج دلخواه را به دست نیاورید. دوربین ممکن است نقطه فوکوس غلط را انتخاب کرده، یا نقطه‌ای را انتخاب کند که کمی دورتر باشد، و منجر به یک عکس تار شود. برای دقت بیشتر و تاری کمتر در تصاویر ناحیه فوکوس خود را تنظیم کنید. اکثر دوربین‌ ها حالت فوکوس را یا از طریق منو یا از طریق یک دکمه فیزیکی مورد استفاده در صفحه کنترل برای تغییر دادن انتخاب می‌ کنند. 

سرعت شاتر آهسته

در حالی که شاتر دوربین باز است یا در حالی که عکس گرفته می شود، هر چیزی که حرکت کند باعث تاری خواهد شد. زمانی که یک سوژه کند یا بی‌حرکت است، سرعت شاترهای آهسته کاملا مناسب هستند، به خصوص اگر نورپردازی محدود باشد. با این حال برای جلوگیری از تاری، سوژه‌های سریع نیازمند سرعت شاترهای سریع هستند. اما چقدر سریع؟ این نکته بستگی به سرعت سوژه شما دارد. دوربینی مناسب است که حالت های دستی داشته باشد تا بتوان حالت دستی شاتر را در آن فعال کرد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از گیاه برای افراد مبتدی

لرزش دوربین

تاری حرکت فقط به حرکتی محدود نمی شود که جلوی دوربین باشد.
اگر دوربین در حالی که دیافراگم باز است حرکت کند ، کل تصویر مبهم و تار خواهد شد.
این نکته نیز یک دلیل تار شدن تصویر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *