آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اهمیت فوکوس دستی در عکاسی

اهمیت فوکوس دستی در عکاسی

در مواقعی لازم است که صرفا از فوکوس دستی در عکاسی استفاده کرد. البته دوربین های امروزی دارای فوکوس خودکار هم می باشند اما گاهی برای نوعی از عکاسی ها مدل مانوال بهتر عمل می کند. ما در این مقاله قصد داریم به اهمیت فوکوس دستی در عکاسی بپردازیم. استفاده از حالت خودکار خوب است اما گاهی بهتر این است که از حالت مانوال استفاده کرد.

بررسی حالت مانوال

در این بخش می خواهیم به بررسی اهمیت فوکوس دستی در عکاسی بپردازیم و ببینیم در چه زمان هایی حالت دستی بهتر از حالت خودکار است پس با ما در این بخش همراهی کنید.

زمانی که خیلی تاریک است

در حالی که دوربین های دیجیتالی مدرن بسیار پیشرفته شده اند، فوکوس خودکار هنوز نمی‌تواند در تاریکی نتیجه مطلوبی به دست دهد. اگر تا به حال سعی کرده اید از آسمان شب با فوکوس خودکار در آسمان عکس بگیرید ، احتمالاً دوربین شما در یک نقطه تمرکز جستجو کرده و از آن خارج می شود ، اما هرگز نمی تواند واقعاً چیزی را بررسی کند. این به دلیل نا مناسب بودن سیستم فوکوس خودکار برای سوژه بسیار تاریک است.

در حال حاضر بسیاری از DSLR به آنچه به عنوان پرتوی کمکی AF شناخته می شوند مجهز شده اند. هنگامی که نور کم است ، دوربین پرتوی از نور را برای کمک به پیدا کردن فوکوس ارسال می کند. این کمک بزرگی برای عکسبرداری از افراد در حال عکاسی با نور کم است، مانند عکاسی عروسی. پرتوی کمکی AF فقط به چند پا محدود می شود . بنابراین به عنوان مثال هنگام تلاش برای عکاسی از ماه با فوکوس خودکار ، به هیچ وجه کمک نمی کند. به دلیل همین محدودیت ها ، تمرکز دستی برای سناریوهایی مانند عکس گرفتن از آسمان شب ضروری است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش کار با کوادکوپتر مویک مینی ۲

هنگام عکاسی از مناظر

در اغلب موارد، عکاسان می‌ خواهند عکس‌ های منظره آن‌ ها تا حد ممکن شارپ باشند تا جزئیات بیشتری را نشان دهند. یک عکس منظره شارپ شامل گرفتن عمق میدان درست با یک دیافراگم باریک است، اما فوکوس هم نقشی را  ایفا می‌ کند. در حالی که تکنیک‌ های فوکوس خودکار وجود دارند که  برای عکاسی منظره خوب کار می‌کنند، مانند فوکوس بر روی یک سوم پایین کادر، فوکوس دستی به عکاس اجازه می‌ دهد تا فاصله را انتخاب کند. از این رو اهمیت فوکوس دستی در این شاخه مشخص خواهد شد.

با یک شی در پیش‌ زمینه

بیشتر سیستم‌ های فوکوس خودکار با انتخاب یک نقطه در نزدیکی مرکز یا شی که از همه نزدیک‌ تر است کار می‌ کنند. همین نکته باعث می شود تا به سختی عکسی شارپ را بیابیم. در بسیاری از موارد استفاده از حاللت خودکار مناسب خواهد بود اما همیشه هم این چنین نیست. اگر در حال کادربندی عکس با شاخ و برگ هستید و باد می‌وزد، استفاده از فوکوس دستی ممکن است ضروری باشد. اگر عناصر پیش‌زمینه زیادی وجود دارند، مانند عکاسی از چندین شاخه، فوکوس دستی یک اجبار است. پس اهمیت فوکوس دستی در پیش زمینه قابل رویت است.
اهمیت فوکوس دستی

فوکوس

دوربین های مجهز به اوج فوکوس یا امکان بزرگنمایی هنگام انتخاب نقطه فوکوس ، کمک بزرگی به این سناریوها می کنند.

هنگام عکاسی ماکرو

هر چه بیشتر به سوژه نزدیک‌ تر شوید، عمق میدان شما عمیق‌ تر خواهد بود. این به آن معنی است که وقتی شما عکس‌ های ماکرو بگیرید، اغلب تصویر فقط به این دلیل خارج از فوکوس است که شما خیلی نزدیک هستید. با چنین دامنه کوچکی از عکس در فوکوس، بسیاری از عکاسان ماکرو تمرکز دستی را ترجیح می‌ دهند.
نکات اهمیت فوکوس دستی

غذا

از این رو اهمیت فوکوس دستی در این حالت بسیار زیاد است.

زمانی که صحنه کنتراست پایینی دارد

اگر یک صحنه کنتراست زیادی ندارد ، مانند عکاسی از یک سگ سفید در برف – فوکوس خودکار اغلب نمی‌ تواند بر روی سوژه قفل شود. گاهی اوقات، استفاده از فوکوس خودکار نقطه‌ای و فوکوس خودکار کمک می‌ کند، اما در بسیاری از موارد فوکوس دستی باید در عکس‌ ها با کنتراست پایین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *