آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

فوکوس دستی یا فوکوس خودکار برای عکاسی منظره

نکات فوکوس دستی یا فوکوس خودکار

 

عکاسی منظره معمولاً نسبت به ژانر های دیگر بسیار کند تر است و این امکان را فراهم می کند تا روش کاربردی تری برای تنظیمات ترکیب و دوربین بدست آورید. ما در این مقاله به معرفی یکی از این روش ها در عکاسی منظره می پردازیم. ما قصد داریم به بررسی فوکوس دستی یا فوکوس خودکار برای عکاسی منظره بپردازیم. قبلا مفهوم فوکوس را در مقالات دیگر برای شما شرح داده ایم. با ما در این مقاله همراه شوید تا به اطلاعات دقیق تری در ارتباط با این تکنیک دست پیدا کنید.

تصمیم گیری!

اگر برای تصمیم‌ گیری بین فوکوس خودکار و فوکوس دستی تلاش می‌ کنید، احتمالا زیاد فکر می‌ کنید. چرا؟ چون تنها یک فاصله درست برای فوکوس کردن برای هر عکس وجود دارد. با فرض این که هیچ چیز از فوکوس خودکار دقیق یا فوکوس دستی دقیق جلوگیری نمی‌ کند، عکس‌ هایی که می‌ گیرید با هر دو روش یک‌ سان خواهد بود.

  • اما تمرکز دستی کندتر است.

فوکوس دستی برای  زمانی است که فوکوس خودکار دوربین شما نمی‌ تواند به اندازه کافی خوب کار کند.

 

فوکوس دستی یا فوکوس خودکار

رود

برای مثال، با عکاسی از راه شیری، تقریبا هیچ دوربینی نمی‌ تواند فوکوس خودکار روی ستاره‌ ها را با موفقیت خوبی اعمال کند، و فوکوس دستی یک اجبار است.

همین مساله در محیط‌ های با کنتراست پایین مانند مه غلیظ نیز رخ می‌ دهد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ژست عکاسی برای پرتره ایستاده

اما بیشتر اوقات، فوکوس خودکار بیش از اندازه کافی خوب است.

  • سریع‌ تر و راحت‌ تر از فوکوس دستی است.
  • و اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد، کاملا درست است.

در کل شانس اینکه در فوکوس خودکار غلط باشد ، کمتر از حالت فوکوس دستی است.

چه موقع و در چه زمانی برای عکاسی منظره می توان از اتوفوکوس استفاده کرد؟

اگر شما از فوکوس خودکار به طور پیش‌ فرض استفاده می‌ کنید، احتمالا قبلا این موارد را در زمانی که واقعا خوب کار می‌ کند، درک کرده‌ اید: عکس‌ های روز، غروب، و مناظر به طور کلی. با نور کافی، موقعیت‌ های زیادی وجود ندارد که فوکوس خودکار به طور مداوم با شکست مواجه شود.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تمام تکنیک‌ های فوکوس خودکار یک‌سان نیستند. هنوز چند روش بد برای فوکوس خودکار وجود دارد که ممکن است به شما عکس‌ های تار بدهد، که در آن شما روی چیزی غیر از سوژه اصلی خود فوکوس می‌ کنید.

اول، توصیه اصلی من

  • اجتناب از حالت‌ های ناحیه فوکوس خودکار است

که در آن دوربین شما سعی می‌ کند حدس بزند سوژه شما چیست.

به عبارتی شما در این حالت نمی دانید چه مکانی برای تمرکز بهتر است و در عوض ، دوربین شما به خودی خود تصمیم می گیرد موضوع شما چیست و بر آن تمرکز می کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6400 Mirrorless Body

برای اکثر مناظر ، فوکوس اتوماتیک تک نقطه ای و فوکوس (AF-S) ایده آل است.

دوم ، تفاوت بین فوکوس اتوماتیک کنتراست و فاز تشخیص وجود دارد. تقریباً همیشه با استفاده از DSLR ، منظره یاب از یک سیستم تشخیص فاز استفاده می کند ، در حالی که نمای زنده کنتراست است. برای دوربین‌های mirrorless، تمام فوکوس خودکار معمولا کنتراست شناسایی را نشان می‌ دهد

فوکوس دستی یا فوکوس خودکار در عکاسی منظره

گل

سوم، حتی بهترین سیستم‌های فوکوس خودکار هم می‌توانند در نواحی با کم‌ترین جزئیات دچار تردید شوند. از این رو برای کنتراست ها دقت کافی داشته باشید. 

استفاده از فوکوس دستی برای عکاسی منظره

با وجود مزایای فوکوس خودکار ، دلایل زیادی وجود دارد که هنوز هم ممکن است بخواهید از فوکوس دستی برای عکاسی منظره استفاده کنید. من قبلاً اشاره کردم که در محیط های تاریک و کم کنتراست مفید است. اما این تنها موقعیتی نیست که در آن اهمیت دارد. وقتی شما در حال عکاسی بر روی یک سه‌ پایه و تغییر جهت ترکیب‌ بندی خود برای هر عکس هستید، لازم نیست که هر چند ثانیه دوباره تمرکز کنید. بسیاری از عکاسان، لنز خود را به فوکوس دستی تغییر خواهند تا عکس بهتری بگیرند. 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *