اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

انواع فوکوس در عکاسی

انواع فوکوس یا واضح ساز

در مقاله ای ما به معرفی فوکوس یا واضح سازی در عکاسی پرداختیم. اما در این مقاله ما انواع فوکوس را برای شما شرح می دهیم. معرفی این اصطلاحات عکاسی باعث می شود تا هر فردی به راحتی بتواند در علم و هنر عکاسی پیشرفت کند. ما هم قصد داریم در این مقاله با معرفی دقیق این اصطلاحات شما را در مسیر یادگیری علم عکاسی یاری کنیم. این امر در زیبایی و مفهوم عکس نقش بسیار زیادی دارد.

 

تعریف اولیه

قبل از این که انواع فوکوس را در این مقاله توضیح دهیم، مفهوم واضح سازی را بار دیگر بیان می کنیم. با توجه به این که لنز ماهیتی خاصی دارد و به راحتی می توان فاصله آن را تنظیم کرد، برای این که ما تصویری واضح داشته باشیم باید لنز را در فاصله خاصی قرار دهیم تا تصویری واضح از سوژه مورد نظرمان داشه باشیم. اگر لنز را در فاصله نامناسب قرار دهیم این تصویر وضوح نخواهد داشت. به طور کلی عملیات واضح سازی و فوکوس به دو صورت انجام می گیرد. این دو نوع عبارتند از:

  • فوکوس دستی و
  • فوکوس خودکار.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی این مدل های واضح سازی بپردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

"<yoastmark

حالت دستی

در گذشته عملیات واضح سازی و فوکوس دوربین به این صورت انجام می گرفت که عکاس فاصله بین سوژه تا دوربین را اندازه گیری می کرد و عملیات واضح سازی با تغییر فاصله لنز با صفحه حساس به وجود می آمد. البته این تغییر فاصله با روش های مختلفی صورت می گرفت اما منفی ترین نکته در ارتباط با روش های مختلف فوکوس دستی وقت گیر بودن آن بود. علاوه بر آن همیشه عکاس نمی توانست که فاصله دقیق را تا سوژه اندازه گیری کند. مدت ها بعد مکانیسمی با نام مکانیسم اپتیکی ارائه شد که به عکاس این امکان را می داد بدون نیاز به اندازه گیری دستی و گذراندن وقت زیاد، عملیات فوکوس یا واضح سازی را از هر فاصله ای به صورت دقیق انجام بدهد. انواع این مکانیسم ها عبارتند از :

  • استیگمو متر،
  • تله متر و
  • صفحه مات.
این مطلب را هم ببینید
معرفی کاربردهای فناوری در عکاسی تلفن همراه

در این حالت عکاس به راحتی می توانست با نگاه کردن به تصویر میزان فوکوس را در منظره یاب دوربین بررسی کند.

"بررسی

حالت خودکار ( اتوفوکوس یا Auto Focus)

زمانی که یک عکاس به خصوص عکاس ورزشی یا مستند ساز می خواهید عکسی با کیفیت و مناسب از صحنه ای خاص بگیرد باید در لحظه بتواند در مورد کادر عکس و سایر تنظیمات آن تصمیم گیری نماید. وجود سیستم های فوکوس خودکار در انواع دوربین های دیجیتال جدید باعث شد تا بر خلاف عملیات واضح سازی دستی، دقت و سرعت در عکاسی افزایش یابد. البته وجود حالت خودکار به این معنا نیست که عکاس در تمام شرایط بی نیاز از حالت فوکوس دستی خواهد بود.

عملیات هایی که در فرایند واضح سازی خودکار صورت می گیرد همانند حالت دستی است.

این مطلب را هم ببینید
چند ایده خلاقانه برای عکاسی با استفاده از کتاب

یعنی فاصله یا واضح ترین حالت تصویر پیدا می شود و لنز در فاصله مناسب نسبت به صفحه حساس قرار می گیرد. این عملیات های خودکار توسط موتور های موجود در لنز دوربین انجام می گیرد. سیستمی که در این دوربین ها برای یافتن فاصله وجود دارد برای محسابه فاصله امواجی از خود تولید می کند. اما اگر مانعی بازتابی بر سر راه سوژه عکاسی ما باشد، قبل از رسیدن امواج از آن ها بازتاب داده می شود و دوربین در اندازه گیری فاصله دچار اشتباه خواهد شد. از این رو باید در زمان عکاسی با این مدل دوربین ها مراقب مکانی که در آن هستیم باشیم یا حالت فوکوس را به دستی تغییر دهیم.

سخن آخر

در این مقاله ما انواع فوکوس را معرفی کردیم. هر کدام از این روش ها مزایا و مضراتی دارند. در برخی شرایط استفاده از حالت دستی و در برخی شرایط استفاده از حالت خودکار به ما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *