اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

فوکوس یا واضح سازی در عکاسی

فوکوس یا واضح سازی در عکاسی چیست

عکاسی تکنیک های مختلفی دارد. می توان گفت که برای یادگیری عکاسی لازم است تا تکنیک ها و نکات بسیاری را فرا گرفت ،هر کدام از این نکات کمک زیادی به ما در زمینه خلق تصاویر زیبا خواهند کرد. اگر شما جزو افراد علاقه مند به عکاسی هستید لازم است تا ا اصطلاحات، نکات، ابزار و تکنیک های مختلف در عکاسی آشنا شوید. در این مقاله ما قصد داریم به معرفی و بحث در رابطه با فوکوس یا واضح سازی در عکاسی بپردازیم ، با ما تا انتهای مقاله همراه شوید تا این مطلب را یاد بگیریم.

تعریف دقیق و مفهوم این اصطلاح

در  این بخش ما قصد داریم مفهوم فوکوس Focus را برای شما بیان کنیم در ابتدا به بررسی مفاهیم اولیه و مرتبط با واضح سازی می پردازیم.

مفاهیم اولیه

اگر به یاد داشته باشید در مقاله های قبل ما تعریف فاصله کانونی لنز را بیان کردیم.

جهت یادآوری بار دیگر آن را برای شما تکرار می کنیم. این مفهوم کمک زیادی به فهم تعریف فوکوس یا واضح سازی تصوری در عکاسی به ما می کند. زمانی که جسمی در بی نهایت قرار گرفته باشد تصویر آن در فاصله ای از لنز تشکیل خواهد شد که به آن فاصله کانونی لنز می گویند. اما اگر جسم مور نظر ما به سمت لنز نزدیک گردد تصویری که از آن تشکیل می شود در فاصله دورتری از لنز قرار خواهد داشت.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تنظیمات دوربین گوشی برای عکس سلفی

اما اگر جسم به اندازه ای به لنز نزدیک شود که در فاصله دو برابر فاصله کانونی قرار گرفته باشد، تصویر ان با همان فاصله در طرف دیگر لنز تشکیل خواهد شد. از آن جایی که واضح عکس گرفتن بسیار مهم است، ما در عکاسی با کم یا زیاد کردن فاصله لنز و سطح فیلم در تلاش هستیم که عملیات واضح سازی را انجام دهیم و تصویر واضحی از موضوع روی فیلم ثبت شود. این کار را فوکوس یا واضح سازی در عکاسی می نامند. البته با نام تنظیم فاصله هم شناخته می شود.

فوکوس

فوکوس یا واضح سازی در عکاسی

تنظیم فاصله در دوربین ها چگونه صورت می گیرد؟

ما به کمک حلقه ای که روی بیشتر لنز های دوربین ها قرار دارد به راحتی می توانیم این عملیات مهم را انجام دهیم. زمانی که ما این حلقه را بچرخانیم، تعدادی از عدسی های موجود درون لنز حرکتی به جلو و عقب خواهند داشت. این کار باعث می شود که تصویر واضحی روی فیلم نقش ببندد. در دوربین های نسل قدیمی تر ابزار هایی در منظره یاب نصب می شد که عملیات فوکوس یا واضح سازی را راحت تر می کرد.

یکی از این وسایل به کار رفته در منظره یاب ها دو منشور کوچک در وسط آن ها بود.

این مطلب را هم ببینید
بررسی گیمبال دوربین دی جی آی DJI RSC 2 Gimbal Stabilizer

وجود این وسیله باعث می شد تا در صورتی که عملیات واضح سازی به درستی انجام نگرفت، تصویر شکسته به نظر برسد. اما زمانی که عمل فوکوس یا واضح سازی به درستی انجام می شد،‌ تصویر حالت شکسته خود را از دست می داد و به درستی قابل دیدن بود. البته یکی دیگر از ابزار هایی که به این کار کمک می کند وجود منشور های ریز در مرکز منظره یاب برخی دوربین ها است.

فوکوس یا واضح سازی

فوکوس یا واضح سازی

فوکوس یا واضح سازی در دوربین های جدید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری شاهد مجهز شدن هر چه بیشتر دوربین ها هستیم. زمانی که دوربین ها را بررسی می کنیم متوجه می شویم که دوربین های جدید مجهز به سیستم واضح ساز خودکار هستند. با توجه به میزان پیشرفتگی دوربین ها،‌ آن ها می توانند بین یک تا بیش از ده ها نقطه را در تصویر شناسایی کنند و برای انجام عملیات فوکوس یا واضح سازی به صورت خودکار تنظیم فاصله را انجام دهند. البته در این دوربین ها امکان تنظیم دستی هم وجود دارد.

 

سخن آخر

معرفی هر چه بیشتر اصطلاحات عکاسی باعث افزایش علم ما در این زمینه می شود. افزایش علم هم باعث بهبود ما خواهد شد. از این رو اگر به عکاسی علاقه دارید با اصطلاحات آن آشنایی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *