اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

فیلتر پولارایز در عکاسی

معرفی فیلتر قطبی

فیلتر پولارایز یکی از ابزارهای ضروری در کیف یک عکاس منظره است. می توان گفت این نمونه از فیلتر ها در عکاسی جزو اولین هایی هستند که یک عکاس منظره آن را خریداری می کند. ما در این مقاله به توضیح مفصل در ارتباط با فیلتر های پولارایز می پردازیم. این توضیحات به شما کمک خواهد کرد تا در مسیر عکاسی با سرعت و دقت پیش بروید. علاوه بر این به راحتی می توانید تصاویر منظره زیبایی را بگیرید. پس در ادامه با ما همراه شوید تا به اطلاعات دقیقی در این باره دست پیدا کنید.

چرا از مدل پولاریزه استفاده می کنیم؟

در این بخش از مقاله هدف ما این است که بدانیم

  • چرا باید از یک فیلتر قطبی یا پولاریزه استفاده نمود؟

یکی از بزرگترین و بدترین نا امیدی ها هنگام تصویر بردای از مناظر کمبود نور است. اتفاقی که برای خیلی از عکاسان می افتد. به خاطر این واقعیت که نور خورشید در تمام فضا و اشیا موجود در یک منظره بازتاب می‌ شود، در نهایت مسیر خود را به سمت دوربین شما در زوایای خاص تبدیل می‌ کند. به همین دلیل است که بسیاری از عکس‌ ها آرام و بی‌ روح به نظر می‌ رسند. یک راه سریع برای کاهش این بازتاب‌ ها استفاده از فیلتر پولارایز است. هنگامی که به قسمت جلوی لنز وصل شده و به یک زاویه خاص چرخانده شود ، قادر است قسمت اعظم نور منعکس شده را در یک صحنه قطع کند، بلافاصله عکس‌های ناشی از افزایش اشباع رنگ و کنتراست را بهبود می‌ دهد. هنگام عکاسی از سوژه‌ های دور مانند کوهستان‌ ها، فیلتر پولارایز می‌ تواند به کاهش مه جو کمک کند

اگرچه مطمئناً می توان رنگ را پس از پردازش به عکس ها اضافه کرد ، اما تأثیر یک فیلتر پولارایز کننده نمی تواند به طور کامل در نرم افزار تکرار شود. از این رو بسیاری از عکاسان به فیلتر پولارایز وابسته می شوند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین دیجیتال و تاریخچه آن

حداکثر درجه قطبش

استفاده از فیلتر پولارایز نیاز به فهم نکاتی دارد. در این بخش یکی از این نکات را بیان می کنیم. حداکثر درجه قطبش در یک باند دایره ای 90 درجه از خورشید رخ می دهد ، بنابراین تشخیص دقیق جایی که آسمان در تاریکی ترین عکس های شما ظاهر می شود بسیار ساده است. یک ترفند ساده این است که یک تپانچه را با انگشتان سبابه و  شست خود ایجاد کنید ، سپس انگشت سبابه خود را مستقیماً به سمت آفتاب بکشید. اکنون انگشت شست خود را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید (در حالی که انگشت سبابه خود را به سمت آفتاب نگه داشته اید. ). قسمت هایی از آسمان که انگشت شست شما به سمت آن حرکت می کند ، حداکثر میزان قطبش را دارند ، زیرا در زاویه ی مناسب از خورشید قرار دارند.

فیلتر قطبی و پولاریزه

قبل و بعد

جابجایی آسمان تاریک

زمانی که دوربین شما به بخشی از آسمان اشاره می‌ کند که حداکثر درجه قطبش را دارد و فیلتر پولارایزحلقوی در قوی‌ ترین نقطه خود قرار دارد، آسمان به طور غیر طبیعی در تصاویر تاریک به نظر می‌ رسد، و باعث می‌ شود که به نظر جعلی بیاید. در چنین شرایطی، چرخش بیشتر فیلتر و در نتیجه کاهش اثر فیلتر پولارایز می‌ تواند از مشکل مراقبت کند و نه تنها یک آسمان روشن‌ تر ایجاد کند، بلکه به پتانسیل داشتن یک آسمان شیبدار در عکس نیز اشاره می‌ کند.

کاهش بازتاب

یکی از دلایل اصلی استفاده عکاسان از فیلترهای پولارایز ، کاهش بازتاب در یک صحنه است. بازتاب‌ ها در همه جا پیرامون ما هستند و در طبیعت بسیار رایج می باشند. گذشته از انعکاس های رایج در آب که از حوضچه ها و دریاچه ها سرچشمه می گیرد ، ممکن است با بازتاب های پنجره یا حتی بازتاب های ریز از تابش نور از پوشش گیاهی یا سنگ های اطراف آبشارها سر و کار داشته باشیم. در چنین شرایطی ، استفاده از فیلتر پولارایز می تواند به کاهش چشمگیر در بازتاب کمک کند ، حتی ممکن است کنتراست و اشباع به تصویر اضافه شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های فوجی فیلم در سال 2020

سخن آخر

استفاده از فیلتر پولارایز در عکاسی کمک بسیار زیادی به عکاسان منظره می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *