اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم

قانون یک سوم شاید شناخته‌شده‌ ترین قانون ترکیب‌بندی عکاسی است. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی قانون یک سوم در عکاسی بپردازیم. این قانون در عکاسی بسیار مورد توجه عکاسان است. چرا که فهم و یادگیری آن بسیار ساده می باشد.

مقدمه‌ای بر قانون یک سوم

قانون یک سوم یکی از اولین چیزهایی است که عکاسان تازه‌کار در کلاس عکاسی یاد می‌گیرند و به این ترتیب می‌توانند به شما کمک کنند عکس‌های زیبا و جالب ایجاد کنید. با این حال، قواعد شکسته شدن و نادیده گرفتن این موضوع به این معنا نیست که تصاویر شما لزوما نامتعادل یا غیر جذاب هستند. با این حال  شخصی یک‌ بار به من گفت که اگر قصد دارید یک قانون را بشکنید، باید همیشه آن را یاد بگیرید تا مطمئن شوید که شکست شما به مراتب موثر تر است. طرفداران این تکنیک ادعا می‌کنند که همسو کردن یک سوژه با این نقاط، تنش، انرژی و علاقه را در ترکیب‌بندی ایجاد می‌کند و موضوع را متمرکز می‌کند.

تاریخچه

قانون یک سوم برای اولین بار در سال ۱۷۹۷ توسط فردی به نام جان توماس اسمیت معرفی شد. این معرفی در کتاب او و به صورت نقدی بر یک اثر هنری بود. او با گسترش ایده ای که در کتاب خود داشت بالاخره این قاعده اصلی عکاسی را به طور کامل معرفی کرد.

تعریف

در این بخش از مقاله می خواهیم مفهوم قانون یک سوم را با هم بدانیم. پس با ما همراه شوید. اصل اساسی که پشت قانون یک سوم قرار دارد، تصور شکستن یک تصویر به یک سوم (هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی)است به طوری که شما ۹ قسمت داشته باشید. زمانی که یک تصویر می‌گیرید، این کار را در ذهن خود از طریق منظره یاب و یا در صفحه نمایش LCD که برای کادربندی عکس  از آن استفاده می‌کنید، انجام خواهید داد. برای به دست آوردن بهترین ترکیب ممکن است لازم باشد حرکت کنید.
این امر شما را وادار می کند که با دقت بیشتری در مورد عکس گرفتنتان فکر کنید. بعضی از دوربین ها دارای تنظیماتی هستند که قاعده ای یک سوم را بر روی عکس شما نشان می دهد. این کار همه حدس و گمان ها را از بین می برد و به شما کمک می کند موقعیت خود را حتی دقیق تر و بهتر کنید.
قانون یک سوم چه معنی دارد

قاعده یک سوم

نکاتی در ارتباط با این قاعده مهم

در این بخش از مقاله نکاتی در ارتباط با قانون یک سوم بیان می کنیم. این نکات می تواند به تمام عکاسان مبتدی کمک زیادی کند. با هم نکات را پیگیری می کنیم.

نکته اول در قانون یک سوم :

هنگام عکاسی از افراد، اگر می‌ خواهید سوژه شما با یکی از خطوط عمودی در کادر هماهنگ باشد، نیازی به دقیق بودن ندارد، اما هرچه نزدیک‌تر باشید بهتر است. حال علاوه بر این که سوژه با یکی از این خطوط عمودی تراز شده‌است، می‌ توانید چشم‌های او را به طور تقریبی با یکی از خطوط افقی تراز کنید. همچنین، اگر فرد مستقیما به دوربین نگاه نمی‌کند، می‌خواهید قسمت اعظم کادر در جهتی که او نگاه می‌کند باز باشد. بنابراین اگر سوژه به سمت راست (سمت چپ شما)نگاه می‌کند، سوژه با خط عمودی راست تراز می شود؛ اگر به سمت چپ نگاه می‌کند ( سمت راست شما پس شما باید آن را با خط عمودی چپ تراز کنید.

نکته دوم:

هنگام عکاسی از مناظر ، بهتر است افق را با یکی از خطوط افقی ، معمولاً پایین آن تراز کنید. این کار به شما کمک می کند تا افق تصویر به صورت طبیعی تری در عکس نمایان شود و عکس حالت نصفه به خود نگیرد.
قانون یک سوم چیست

افق

سخن آخر
یادگیری عکاسی نیاز به یادگیری تکنیک های زیادی دارد. ما در این مقاله قاعده ای مهم را برای شما توضیح دادیم.
این مطلب را هم ببینید
نکات مهم استفاده از رنگ های مکمل در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *