بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

مزایای دوربینهای بدون آینه در مقایسه با سایر دوربین های عکاسی

مزایای دوربینهای بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه دسته‌ای از دوربین‌های دیجیتال هستند که برخلاف DSLRها از آینه استفاده نمی‌کنند و رقیبی جدی برای این دوربین‌ها هستند. مزایای دوربینهای بدون آینه در مقایسه با سایر دوربین های عکاسی باعث شده است که این محصولات برتری زیادی نسبت به رقبا داشته باشند.

مزایای دوربینهای بدون آینه

وزن کمتر

یکی از ویژگی‌های اصلی و کلیدی این محصول، سبک بودن آن است. تجربه ثابت کرده که دوربین‌های بدون آینه بسیار سبک‌تر از مدل‌های دیگر هستند. حتی در بعضی مواقع، لنز‌های این دستگاه‌ها سبک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. فرق نمی‌کند عکاس حرفه‌ای باشید که برای گذران زندگی هرروز دوربین در دست دارید یا آماتور، وزن دستگاه همیشه مسئله مهمی است. بسیاری از کاربران دوربین‌ DSLR همیشه از وزن‌ بالای آن‌ شکایت دارند. همین مسئله ممکن است در بلندمدت باعث آسیب جسمی شود. شاید اصلی‌ترین دلیل بیشتر افرادی که از دوربین‌ DSLR به بدون آینه روی آوردند، مسئله وزن باشد.

لنزهای بی‌نظیر

لنز یکی از مهم‌ترین، اصلی‌ترین و گران‌ترین بخش دوربین است. با داشتن لنزهای متفاوت می‌توانید نتایج متنوعی به دست آورید. در روزهای آغازین فروش دوربین‌ بدون آینه، بعضی خریداران تصور می‌کردند استفاده از لنز DSLR روی این دوربین با اضافه کردن یک مبدل‌ می‌تواند راضی‌کننده باشد؛ اما زمانی‌ که سرانجام این افراد به خرید لنزهای ساخته‌شده برای دوربین‌ بدون آینه روی آوردند، متوجه تفاوت کیفیت و کارایی شدند. لنزهای این نوع دوربین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد بهتری داشته باشند. اگر از DSLR به بدون آینه روی آورده‌اید اما هنوز از لنزهای قبلی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم با فروش ‌آن‌ها پول لازم برای خرید مدل‌های مخصوص دوربین بدون آینه را به دست آورید و آن‌ها را خریداری کنید. این تغییر می‌تواند برای شما بسیار مطلوب باشد.

این مطلب را هم ببینید
هنر عکاسی هدشات

انتقال قابلیت ضد لرزش بدنه به لنزهای قدیمی

این ویژگی بیشتر از همه برای کسانی مهم‌ و جذاب است که دوست دارند از لنز‌ شیشه‌ای قدیمی استفاده کنند. اگر جزو این دسته افراد باشید مطمئنا از لرزش‌های زیاد این نوع لنز خبر دارید. بدنه دوربین‌های بدون آینه به قابلیت ضد لرزش یا تثبیت‌کننده مجهز است. اگر بخواهید از لنز قدیمی شیشه‌ای روی دوربین‌های جدید بدون آینه استفاده کنید، قابلیت مذکور به آن منتقل می‌شود. این بدان معنا است که می‌توانید بدون زحمت اضافه برای تثبیت صحنه، تصاویر جذابی خلق کنید که لرزشی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

ثبت تصاویر جذاب در تاریکی

دوربین‌های مدرن دارای قابلیت‌های بسیاری هستند که یکی از آن‌ها توانایی بالا در ثبت تصویر در تاریکی است. در واقع دوربین‌ها توانسته‌اند از چشم انسان پیشی بگیرند و به مرحله جدیدی برسند که می‌توان از آن‌ها برای دیدن در شب استفاده کرد. دوربین‌های بدون آینه پا را فراتر از رقبا گذاشته‌اند و در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند. اگر تجربه‌ی عکاسی کردن در شب با استفاده از دوربین DSLR دارید، متوجه می‌شوید که انجام این کار کمی سخت است. دلیل این مسئله نشان ندادن تصویر نهایی پیش از ثبت آن است. هنگامی که قصد دارید با DSLR تصویری در تاریکی ثبت کنید، باید تنظیمات لازم را اعمال کنید، سپس دکمه شاتر را فشار بدهید و در نهایت تصویر پایانی را پس از ثبت شدن مشاهده کنید؛ اما در دوربین‌های بدون آینه این‌گونه نیست.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی سال 2020

امکان فوکوس دستی حرفه‌ای

اگر عادت دارید از لنزهای قدیمی بدون موتور فوکوس استفاده کنید، دوربین بدون آینه حتما به کمک شما می‌آید. ممکن است به‌عنوان یک عکاس از پشتیبانی نکردن لنزهای قدیمی از فوکوس خودکار ناامید شده باشید. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در دوربین‌های بدون آینه یک راه‌ حل ساده برای فوکوس دستی حرفه‌ای ایجاد شده است که Focus Peaking نام دارد و  می‌تواند به شما کمک کند. به‌طور خلاصه، این قابلیت یکی از فناوری‌های دوربین است که اجازه می‌دهد به‌جای فوکوس خودکار، از نوع دستی آن استفاده کنید تا به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام بدهید. قابلیت مذکور می‌تواند برای کسانی که دوست دارند از لنزهای قدیمی‌تر به‌صورت ترکیبی با بدنه دوربین بدون آینه استفاده کنند، جذابیت بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *