عکاسی و فیلم برداری

معرفی بهترین عکاس های ایرانی

بهترین عکاس های ایرانی

عکاسی در ایران از زمانی که ملکه ویکتوریا، دوربینی به محمدشاه قاجار در قرن ۱۹ ام اهدا کرد، پیشرفت زیادی کرده است. از عکاسان انتزاعی کار بگیرید تا عکاسان منظره، حیات وحش و عکاسان خبری که اتفاقات حال حاضر جامعه را ثبت می‌­کنند. در این بخش می خواهیم به معرفی بهترین عکاس های ایرانی بپردازیم و درباره آثارشان صحبت کنیم.

بهترین عکاس های ایرانی را بشناسید

شادی قدیریان

شادی قدیریان یکی از بهترین عکاس های ایرانی است که در تهران متولد شده است. او با عکس‌های خودش سعی دارد تقابل سنت و مدرنیته را بین زنان ایرانی و دیگر تضادهایی که در زندگی روزانه آن‌ها وجود دارد را به تصویر می‌کشد. قدیریان به خاطر مجموعه عکس قاجار و مثل هر روز در سال‌های 1998 و 2001 در سطح بین‌المللی معروف شد. شادی قدیریان پس از اتمام دوره دبیرستان در سال 1367 در رشته هنر و عکاسی دانشگاه آزاد تهران مشغول به تحصیل شد. وی در سال 1379 با پیمان هوشمند زاده که او هم در دانشگاه آزاد تهران عکاسی خوانده بود ازدواج کرد.

نیوشا توکلیان

نیوشا توکلیان را می‌توان یکی دیگر از بهترین عکاسان ایرانی دانست. توکلیان عکاس خبری و مستند است و برای مجله‌های تایم، نیویورک تایمز، فیگارو و نشنال جئوگرافی عکاسی کرده است. این عکاس به خاطر توجه به مشکلات زنان در آثار خودش شناخته شده است و یکی از اعضای انجمن زنان عکاس Rawiya است. خود او در سال 2011 این انجمن را تاسیس کرد. وی همچنین عضو تمام وقت آژانس عکاسی مگنوم است.

او که متولد و بزرگ‌شده تهران است، در سن 16 سالگی و پس از گذراندن یک دوره عکاسی 6 ماهه به عنوان یک عکاس حرفه‌ای در مطبوعات ایرانی شروع به فعالیت کرد. او کار خودش را در مجله زن شروع کرد و پس از آن در 6 روزنامه اصلاح طلب دیگر به فعالیت پرداخت. اولین فعالیت حرفه‌ای او را می‌توان پوشش اتفاقات کوی دانشگاه در سال 1379 با استفاده از دوربین مینولا و لنز 50 میلیمتر خودش دانست. این عکس‌ها در چندین روزنامه مختلف ایرانی مورد استفاده قرار گرفت.

این مطلب را هم ببینید
آموزش کار با کوادکوپتر مویک مینی ۲

عباس عطار

عطار که در سطح بین‌الملل بیشتر با اسم عباس شناخته می‌شد، یکی دیگر از بهترین عکاسان ایرانی است. او بیشتر به خاطر عکس‌های خبری که در جمهوری بیفرا، ویتنام و آفریقای جنوبی گرفته است مشهور است. او از سال 1350 تا 1353 یکی از اعضای خبرگزاری سیپا و از سال 54 تا 59 نیز در آژانس گاما فعالیت می‌کرد. عطار در نهایت در سال 1360 به عضویت آزانس عکس مگنوم درآمد.

عباس عطار به عنوان یک ایرانی که به پاریس مهاجرت کرده بود، بیشتر به پوشش اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه در نیم‌کره جنوبی مشغول بود. عکس‌های او که شامل جنگ‌ها و انقلاب‌های جمهوری بیفرا، بنگلادش، ویتنام، خاورمیانه، شیلی، کوبا و آفریقای جنوبی بود، از سال 1349 در مجلات معتبر جهانی منتشر می‌شدند. همچنین او از سال 1357 تا سال 1359 نیز به پوشش اتفاقات مربوط به انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

شیرین نشاط

شیرین نشاط هنرمند نام آشنای معاصر ایرانی در سال 1336 در قزوین متولد شد. او در خانواده ای با دو فرهنگ متفاوت رشد کرد. پدر او فیزیک دان بود و به سمت و سیاق دنیای غرب علاقه زیادی داشت. و مادرش که خانه دار بود در میان سنت های دیرینه زندگی میکرد. ولی شرایط برای خود ساختگی شیرین نشاط توسط پدر وی مهیا بود. به طوری که در سن هفده سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و در رشته مورد علاقه خود یعنی هنر مشغول به تحصیل شد. این دوگانگی باورها میان خانواده باعث شد که نشاط نگاه متفاوتی نسبت به هویت داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
راه اندازی و کار با کوادکوپتر مویک ایر2

شیرین نشاط در حال حاضر در نیویورک اقامت دارد به خاطر کارهای خودش در زمینه فیلم، ویدیو و عکاسی مشهور است. آثار هنری او بیشتر تضاد بین دنیای اسلام و دنیای غرب، زندگی عمومی و زندگی شخصی، اشیاء قدیمی و اشیاء مدرن، زنانگی و مردانگی و… را به تصویر می‌کشند و سعی می‌کنند ارتباطی بین این دنیاها برقرار کنند.

محمد رضا میرزایی

محمدرضا میرزایی، متولد ۱۳۶۴ است. او دانشجوی دکترای تاریخ هنر در دانشگاه کالیفرنیا، سانتابارابارا و دانش آموخته پایه کارشناسی‌ارشد از دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه پنسیلوانیا است. عکس‌های میرزایی تاکنون در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی به نمایش درآمده‌اند. این عکاس که در تهران سکونت دارد بیشتر روی صحنه‌های انتزاعی در عکاسی خیابانی تمرکز دارد و از طریق لنز خودش محدودیت‌های دید ما را به تصویر می‌کشد. میرزایی با عکس‌هایی که می‌گیرد از بیننده می‌خواهد چیزهایی که ممکن است پشت هر عکس باشند را تصور کند. او که متولد 1365 است به جز عکاسی به نویسندگی و ترجمه هم مشغول است و بنیانگذار مجله دیده نیز می‌باشد.

گوهر دشتی

گوهر دشتی متولد ۱۳۵۹ در اهواز، عکاس شناخته‌شده‌ی ایرانی دانش‌آموخته‌ی مقطع کار‌شناسی و کار‌شناسی‌ارشد عکاسی از دانشگاه هنر تهران است.  او در سال‌های اخیر به تدریس عکاسی تخصصی در دانشگاه‌های هنر، الزهرا و علم‌ و فرهنگ مشغول بوده است.

گوهر دشتی در طول جنگ ایران و عراق در شهر اهواز متولد شد. همین موضوع روی سبک این عکاس جوان تاثیر گذاشته است. او از تاریخ و توپوگرافی ایران در عکس‌های خودش برای به تصویر کشیدن اطراف و رویدادهای حال حاضر استفاده می‌کند. مجموعه‌ای که او با نام زندگی و جنگ امروز منتشر کرد زندگی روزانه ایرانیان را در وسط درگیری‌ها به تصویر می‌کشد. کارهای عمومی او در موزه‌های آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه قابل دیدن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *