آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

معرفی تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از راه شیری

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از راه شیری

کلمه «کهکشان» خود به سابقه طولانی ستاره‌بینی اشاره می‌کند که از کلمه یونانی «gála» به‌معنی «شیر (خوراکی)» مشتق شده است. یونانیان باستان معتقد بودند که نوعی شیرِ الهی در آسمان شناور است. اگر علاقه دارید از این زیبایی خلقت عکاسی کنید، با ما همراه باشید تا با تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از راه شیری آشنا شوید.

تجهیزات موردنیاز برای عکاسی از راه شیری

دوربین

در این نوع عکاسی، با ایزو (ISO) کار خواهید کرد؛ بنابراین، دوربین باید عملکرد نویز مناسبی داشته باشد. هرچه نویز کمتر شود، جزئیات بیشتری بعدا حفظ می‌شوند. از دوربین‌های astro نیز می‌توانید استفاده کنید که نور قرمز را فیلتر نمی‌کنند. دوربین‌های DSLR و DSLM در بدو خروج از کارخانه با یک عیب رو‌به‌رو هستند: در خط طیفی H-alpha که در نجوم مهم است، حساسیت بسیار کمی دارند.

این دوربین‌ها در کارخانه به فیلتر حذف مادون قرمز (IR) مجهز می‌شوند که محدوده طیفی قرمز را سرکوب می‌کند؛ بنابراین، نور سحابی‌های هیدروژن قرمز به حسگر راه پیدا نمی‌کنند؛ زیرا با فیلتر موجود در دوربین حذف می‌شوند تا تعادل رنگی مناسب برای عکاسی روزمره را عرضه کند. با برداشتن این فیلتر حذف مادون قرمز (IR) داخلی، حساسیت در محدوده قرمز H-Alpha به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد و دوربین به دوربین astro تبدیل می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
تفاوت بین پهپادهای UAV و UAS

لنز فوق زاویه‌باز

به‌منظور ثبت بیشترین سطح ممکن از آسمان شب روی حسگر تصویر‌، به لنز زاویه‌باز سریع نیاز دارید. به‌دلیل چرخش زمین، ستاره‌ها در آسمان شب پرسه می‌زنند؛ ازاین‌رو، برای پرهیز از رد ستاره‌ها زمان نوردهی دوربین محدود است. لنزی با زاویه‌دید گسترده علاوه‌بر بخش بزرگ‌تر کهکشان راه شیری، به‌طور نسبی امکان دید طولانی‌تری فراهم می‌کند. هرچه فاصله کانونی کوتاه‌تر باشد، مدت بیشتری در‌معرض دید قرار خواهد گرفت. همین اصل در دیافراگم نیز صدق می‌کند؛ یعنی هرچه عدد f کوچک‌تر باشد، نور بیشتری می‌تواند روی حسگر بیفتد؛ پس می‌توان زمان نوردهی را کوتاه‌تر نگه داشت.

سه‌پایه

برای به‌دست‌آوردن واضح‌ترین تصاویر ممکن از ستاره‌ها، سه‌پایه‌ای محکم و مقاوم دربرابر وزش باد در زمان نوردهی ۳۰ ثانیه یا بیشتر ضروری است. همچنین برای جلوگیری از لرزش دوربین هنگام لمس آن برای آزاد‌کردن شاتر، بهتر است از شاتری از راه دور استفاده کنید. باوجوداین، این ضرورت نیست؛ چرا‌که تقریبا هر دوربینی تایمر دارد و برای این کار می‌توانید از آن استفاده کنید.

هدلامپ

در حالت ایدئال، باید مانند فردی نابینا بتوانیم با تجهیزات عکاسی‌مان کار کنیم و حتی تنظیمات مهم را در تاریکی و با روشنایی پایین صفحه دوربین انجام دهیم. برای رسیدن به محل عکاسی یا برای اقدامات بیشتر در آن مکان به هدلامپی نیاز داریم که حالت نور قرمز هم داشته باشد؛ چرا‌که نور قرمز خیلی کم چشم ما را درگیر می‌کند. اگر از چراغ‌قوه معمولی استفاده کنیم، بعد از هربار استفاده حداکثر ٢٠ دقیقه زمان لازم است تا چشمانمان دوباره به تاریکی عادت کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از گیاه برای افراد مبتدی

کابل و تایمر خودکار و دکمه آزاد‌کردن شاتر از راه دور

برای گرفتن عکس واضح در‌معرض نور طولانی از آسمان در شب، به کابل یا شاتر از راه دور نیاز داریم. روش جایگزین و گاه بسیار عملی‌تر استفاده از تایمر دوربین با دو یا دَه ثانیه تأخیر است.

لوازم جانبی و لباس برای عکاسی نجومی

باتری‌های یدکی را به‌خصوص در شب‌های سرد، نه در کوله‌پشتی‌تان، بلکه در جایی نزدیک به بدنتان مانند جیب لباس حمل کنید تا زود خالی نشوند و خودتان نیز مایوس نشوید. همچنین، کارت‌های حافظه اضافی و تجهیزات برای تمیز‌کردن لوازم دوربین و لنز آن و لباس گرم و ضد‌آب به‌همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *