آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش عکاسی از راه شیری

عکاسی از راه شیری

کهکشان راه شیری، کهکشان ما، هزاران سال است که یکی از موضوعات برجسته‌ برای عکاس‌ها و رمانتیک‌ها و دانشمندها است. در این بخش می خواهیم نکات مهم عکاسی از راه شیری را به شما عزیزان آموزش دهیم.

عکاسی از راه شیری

مکانی بدون آلودگی نوری

عبارت «آلودگی نوری» تا حدودی گمراه‌کننده است؛ چرا‌که نور خالص آلوده نیست و منظور از آلودگی نوری، نوری است که تاریکی شب را آلوده می‌کند. آلودگی نوری یکی از موانقع بزرگ‌ در عکاسی نجومی است؛ زیرا آسمان بدون آلودگی نوری مهم‌ترین پیش‌شرط مشاهده و ثبتی چشمگیر از راه شیری است. نور شهرهای بزرگ می‌تواند مشکلی بزرگ در این روند باشد؛ بنابراین، اگر در شهری بزرگ زندگی می‌کنید، دیدن آسمان شب و کهکشان راه شیری بسیار دشوار خواهد بود. ازاین‌رو، بهتر است از شهر خارج شوید و تاریک‌ترین مکان ممکن را انتخاب کنید. برای تعیین میزان آلودگی نوری در منطقه‌تان، از «نقشه آلودگی نوری» آنلاین کمک بگیرید.

این نقشه با رنگ‌ها به‌طور خاص مناطقی را نشان می‌دهد که آلودگی نور کم یا زیاد است. به‌طورکلی، در جنگل‌های بزرگ یا مناطق کوهستانی یا منطقه‌ای با جمعیت اندک آلودگی نوری کم است و می‌توان از راه شیری بدون مشکل عکس گرفت. این نقشه برای یافتن بهترین مکان برای مشاهده راه شیری به شما کمک می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a9

زمان

پرجلوه‌ترین قسمت کهکشان راه شیری (هسته کهکشانی) را می‌توان در ماه‌های مارس و سپتامبر مشاهده کرد. این موضوع به‌طور خاص برای کره آسمانی شمال صدق می‌کند که ارتفاع آن از افق به طول و عرض جغرافیایی منطقه بستگی دارد. بهترین زمان برای مشاهده راه شیری تابستان است؛ زیرا بعد‌از‌آن از شمال به جنوب کش می‌یابد. در امتداد کمربند راه شیری، صورت‌های فلکی پرسئوس (Perseus)، ذات‌الکرسی (Cassiopeia)، ماکیان (Swan)، عقاب (Eagle) و کمان (Sagittarius) نیز در این فصل مشاهده می‌شوند.

ماه

حالت ماه و موقعیت آن در آسمان شب اهمیت اساسی دارد. اگر ماه به کهکشان راه شیری نزدیک باشد، به‌سختی تشخیص‌دادنی است؛ زیرا نور ماه محیط را بیش‌از‌حد روشن می‌کند. بهترین شرایط هنگامی است که ماه بالاتر از افق یا ماه کامل نباشد.

این مطلب را هم ببینید
دوربین فول فریم لایکا Q2 مونوکروم معرفی شد

اگر ماه پشت‌سرتان باشد، وضعیت مناسبی برای عکس‌برداری فراهم می‌شود؛ یعنی دقیقا در‌مقابل راه شیری در آسمان باشد. در این حالت، می‌توانید از نور ماه برای جلابخشیدن به محیط استفاده کنید؛ اما مطمئن شوید که ماه کامل نباشد که معمولا خیلی روشن است. اینکه ماه در کجای آسمان قرار دارد و کدام فاز ماه در آن لحظه غالب است، می‌توان با کمک برنامه‌هایی مانند Stellarium و Planit for Photographers و PhotoPills به‌راحتی یافت.

آب‌و‌هوا

‌علاوه‌بر‌ این اطلاعات بسیار دقیق، باید همیشه وضعیت آب‌وهوا را کاملا زیر‌نظر بگیرید. برای مثال، شُرشُر باران و ابرهای سیاه بهترین وضعیت را به بدترین وضعیت برای عکاسی تبدیل می‌کنند. عکاس نجومی فقط در‌صورت صاف‌بودن آسمان، عکاسی می‌کند که به‌صورت اختصاری با CS (آسمان صاف = Clear Sky) نشان داده می‌شود. آخرین داده‌ها را از اینترنت می‌توانید دریافت کنید؛ مثلا در Clear Outside و Meteoblue اطلاعات مفید و مطمئن و خلاصه‌ای می‌توانید به‌دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *