تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی ویندوز 10X و تفاوت های آن با ویندوز 10

ویندوز 10X

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در مراسم هفته پیش مایکروسافت افتاد معرفی ویندوز 10X بود که قابلیت متحول کردن دنیای گجت های ویندوزی را دارد. اگر از طرافداران دنیای تکنولوژی و فناوری های روز دنیا باشید قطعا به یاد دارید که مدتی پیش مایکروسافت از ردموندی‌ ها جدیدترین دستگاه‌ های خانواده‌ ی سرفیس را رونمایی کردند که در بین آن‌ ها، محصولی تاشدنی با نام سرفیس نئو به‌ چشم می‌خورد. ویندوز 10X با قابلیت های ویژه ای که دارد می تواند روند استفاده از تبلت ها و گوشی های تاشدنی را جان تازه ای ببخشد.

ویژگی های ویندوز 10X

همانطور که از نام این سیستم عامل پیداست ، ویندوز 10X نسخه ارتقا یافته ویندوز 10 با قابلیت های ویژه است. طبق گفته مایکروسافت ویندوز 10X برای دیوایس های تاشو طراحی شده با این حال سرفیس Duo که برادر دو قلوی نئو به نظر می رسد، به اندروید مجهز شده است. اینطور که اخبار نشان می دهد یک shell یا پوسته ماژولار است که رابط جدیدی را برای ارتباط با هسته مرکزی ویندوز فراهم کرده تا برای اجرا در دستگاه های تاشو بهینه شود.

ویژگی جالب این سیستم عامل در دو صفحه نمایش آن است وقتی برنامه ای را اجرا می کنید ، آن را در یک طرف دستگاه راه اندازی می کند. کمی شبیه به ویژگی Snap ویندوز 10 است ، برنامه ها روی یک صفحه (یا یک طرف دستگاه) باز می شوند و نه در هر دو صفحه نمایش. مایکروسافت می گوید این فقط برنامه را در هر دو صفحه گسترش نمی دهد بلکه رابط برنامه را بهینه می کند.

این مطلب را هم ببینید
آپدیت اختیاری ویندوز 10 از ماه مه توسط مایکروسافت متوقف می شود

ویندوز 10X

تفاوت های عمده ویندوز 10 و 10X

رابط کاربری

این موضوع یک تفاوت بزرگ در این دو سیستم عامل محسوب می شود. در نسخه‌‌ی ویندوز ۱۰ ایکس، مکان آیکون‌های مختلف حاضر در منو استارت تغییر می‌کند؛ زیرا این ویندوز مخصوص دستگاه‌ هایی با نمایشگر دوگانه است. در واقع هدف اصلی در ارائه ویندوز 10 ایکس ، تجربه کاربری راحت تر هنگام استفاده از دو صفحه نمایش است. آیتم‌ های مختلف ویندوز ۱۰ ایکس بیشتر در قسمت‌ های مرکزی رابط کاربری حضور پیدا خواهند کرد و تأکید ویژه‌ای روی استفاده از ژست‌ های لمسی در این نسخه از ویندوز خواهد شد.

سازگاری با اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ ها

مبحث مهم بعدی اپلیکیشن ها و دستگاه های هستند که قرار است به این سیستم‌ عامل مجهز شوند. اخبار منتشر شده در رسانه های گوناگون حاکی از آن است که مایکروسافت قصد دارد تعداد اپلیکیشن های سازگار با نسخه جدید ویندوز 10 را افزایش دهد. نکته جالب اینجاست که کلیه اپلیکیشن‌ های ویندوز ۱۰ یا اپلیکیشن‌ های Win32 قابلیت اجرا روی ویندوز ۱۰ ایکس را دارند که اتفاقی مهم و مثبت به‌ شمار می‌ آید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رمز گذاشتن بر روی پوشه ها در ویندوز

با این اوصاف شاید تصور کنید که ساختن اپلیکیشن هایی که با ویندوز 10 ایکس سازگار باشند کار دشوار و پیچیده ای برای سازندگان اپلیکیشن باشد اما ماجرا اینگونه نیست. سازندگان اپلیکیشن مجبور به انجام کار اضافه ای نیستند و تنها کافیست برنامه های خود را برای ویندوز 10 بسازند تا بطور خودکار خودش را با ویندوز ۱۰ ایکس و دستگاه‌ های دو نمایشگره تطبیق دهد.

شاید برای برخی مایکروسافت تنها با انجام برخی تغییرات در رابط کاربری، سیستم عامل خود را روی این سخت افزارها پورت کرده اما داستان در مورد ویندوز 10X متفاوت است. این نسخه نه تنها با یک تبلت تاشو از راه رسیده بلکه ترفندهای بی سابقه ای مثل WonderBar را به ارمغان آورده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *