تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی کیبورد (صفحه کلید) و چگونگی اتصال آن به کامپیوتر

صفحه کلید یکی از اولین لوازم جانبی است که به عنوان دستگاه ورودی کامپیوتر استفاده می شود. این دستگاه ورودی اولیه برای وارد کردن متن و اعداد به رایانه است. یک صفحه کلید استاندارد شامل حدود 100 تا 104 کلید است که سیگنال متفاوتی را به CPU ارسال می کند.
چیدمان صفحه کلید استاندارد

کیبورد سبک های مختلفی دارد. مدل‌های مختلف اندازه و شکل متفاوتی دارند، اگرچه صفحه‌کلید پیشرفته آی‌بی‌ام طرح‌بندی مشترکی دارد. صفحه کلید IBM دارای حدود 101 کلید مطابق با طرح استاندارد ایالات متحده است که در پنج گروه مختلف مرتب شده اند.

کلیدهای الفبایی
کلیدهای اصلاح کننده
کلیدهای عددی
کلیدهای عملکردی
کلیدهای حرکت مکان نما

کلیدهای الفبایی

کلیدهای الفبای عددی روی صفحه کلید تقریباً در هر صفحه کلیدی که شبیه کلیدهای ماشین تحریر هستند به همین ترتیب چیده شده اند. کلیدهای الفبایی شامل تمام حروف، اعداد، کاراکترهای خاص و همچنین چهار کلید از عملکردهای ویژه هستند که عبارتند از TAB، CAPS LOCK، BACK-SPACE و ENTER.

کلیدهای اصلاح کننده

کلیدهای اصلاح کننده می توانند ورودی کلیدهای دیگر را تغییر دهند. کلیدهای SHIFT، ALT و CTRL را کلیدهای اصلاح کننده می نامند. اساساً، اگر کلیدهای اصلاح کننده را فشار داده و نگه دارید، ورودی سایر کلیدها را به نوعی تغییر می دهید.

کلیدهای عددی

کلیدهای عددی در سمت راست صفحه کلید قرار دارند که شبیه صفحه کلید ماشین حساب است. این شامل 10 رقم، عملگرهای ریاضی و یک کلید NUM LOCK است. هنگامی که num lock غیرفعال می شود، این کلید کنترل حرکت مکان نما و سایر عملکردها را انجام می دهد.

کلیدهای توابع

کلیدهای عملکرد معمولاً در یک ردیف در امتداد بالای صفحه کلید قرار می گیرند. آنها از F1 تا F12 برچسب گذاری شده اند که به شما امکان می دهد دستورات را بدون تایپ رشته های طولانی از کاراکترها وارد کنید. هدف هر کلید تابع به برنامه ای که استفاده می کنید بستگی دارد.

کلیدهای حرکت مکان نما

تقریباً تمام صفحه کلیدهای استاندارد دارای مجموعه ای از کلیدهای حرکت مکان نما هستند که به شما امکان می دهد مکان نما را بدون استفاده از ماوس حرکت دهید. علامت روی صفحه که نشان دهنده قرارگیری کاراکتر جدیدی است که وارد کرده اید مکان نما یا نقطه درج نامیده می شود. کلیدهای حرکت مکان نما به شما کمک می کنند تا این خط عمودی چشمک زن را بدون ماوس حرکت دهید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع مشکل تایپ فارسی در ایلوستریتور

فرآیند پذیرش ورودی از صفحه کلید

یک کامپیوتر عمدتا ورودی خود را از صفحه کلید و ماوس دریافت می کند. اما این دو تنها دستگاه های ورودی یک سیستم کامپیوتری نیستند. تعدادی دستگاه ورودی وجود دارد که ما با رایانه شخصی خود از آنها استفاده می کنیم.

برخی از انواع بسیار رایج دستگاه های ورودی عبارتند از: صفحه کلید، ماوس، جوی استیک، اسکنر، کنترلر بازی، پد لمسی، صفحه لمسی، میکروفون، دوربین و غیره.با این حال، این سوال مطرح می شود که چگونه کامپیوتر ورودی را از صفحه کلید یا سایر دستگاه های ورودی می پذیرد. فرآیند برای هر دستگاه ورودی متفاوت است.

فرآیند دریافت ورودی

فرآیند دریافت ورودی را می توان به چند رویه کوچک تقسیم کرد. بیایید به صورت سریالی بحث کنیم معمولاً به نظر می‌رسد که صفحه‌کلید به سادگی حرف یک کلید فشرده را به رایانه می‌فرستد – بالاخره این همان چیزی است که به نظر می‌رسد اتفاق می‌افتد. در واقع، فرآیند پذیرش ورودی از صفحه کلید پیچیده تر است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

عملکرد کنترل کننده صفحه کلید برای پذیرش ورودی

هنگامی که کلیدی را روی صفحه کلید به عنوان ورودی از صفحه کلید فشار می دهید، یک تراشه کوچک به نام کنترل کننده صفحه کلید که یک کلید فشار داده شده است. کنترلر صفحه کلید یک کد را در بخشی از حافظه خود به نام بافر صفحه کلید قرار می دهد تا مشخص کند کدام کلید فشرده شده است.

بافر یک فضای ذخیره سازی موقت است که داده ها را تا زمانی که قابل پردازش باشد در خود نگه می دارد. سپس کنترل کننده صفحه کلید سیگنالی را به نرم افزار سیستم رایانه ارسال می کند و به آن اطلاع می دهد که اتفاقی روی صفحه کلید افتاده است.

عملکرد نرم افزار سیستم برای پذیرش ورودی

هنگامی که نرم افزار سیستم سیگنالی را که به عنوان ورودی وارد کرده اید از صفحه کلید دریافت می کند، پاسخ مناسب را تعیین می کند. هنگامی که یک ضربه کلید رخ می دهد، سیستم مکان حافظه را در بافر صفحه کلید می خواند که حاوی کد کلید فشرده شده است. سپس نرم افزار سیستم کد را به CPU ارسال می کند.

این مطلب را هم ببینید
ساده ترین ترفندهای ویندوز 10 که از آنها بی خبرید

بافر صفحه کلید می تواند تعداد زیادی از کلیدها را در یک زمان ذخیره کند. این قابلیت به این دلیل ضروری است که زمان‌هایی بین «فشردن کلید» و «خواندن آن کلید توسط رایانه‌ها» از بافر صفحه‌کلید می‌گذرد. با زدن کلیدهای ذخیره شده در یک بافر، برنامه می تواند در مواقعی که راحت باشد به آنها واکنش نشان دهد.

البته همه اینها خیلی سریع اتفاق می افتد. تا زمانی که رایانه بسیار مشغول انجام چندین کار باشد، هیچ تاخیری بین فشار دادن کلیدها و دیدن حرف یک صفحه نمایش خود مشاهده نمی کنید.

در برخی از رایانه ها، کنترل کننده صفحه کلید ورودی از صفحه کلید و موس را کنترل می کند و تنظیمات را برای هر دو دستگاه ذخیره می کند.

یک صفحه کلید که نرخ تکرار را تنظیم می کند، تعیین می کند که چه مدت باید کلید الفبایی را نگه دارید تا اینکه صفحه کلید نوشته را تکرار کند و با فشار دادن کلید، با چه سرعتی کاراکتر دوباره تایپ می شود. می توانید نرخ تکرار را متناسب با سرعت تایپ خود تنظیم کنید.

فرآیند دریافت ورودی از سایر دستگاه های ورودی یکسان نیست، اما مفهوم یکسان است. از آنجایی که ما بیشتر ورودی را از طریق صفحه کلید به رایانه خود می بریم، بنابراین ما این روش را در اینجا توضیح دادیم.

اگر در مورد موضوعات شک دارید، فراموش نکنید که با استفاده از بخش نظرات به ما بگویید. ما همیشه سعی خواهیم کرد مشکل شما را حل کنیم نظر و تجربه خود را در مورد بازدید از سایت پایاتل به ما بگویید. ما خیلی مشتاقیم از شما بشنویم.با تشکر برای بازدید از این وب سایت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *