بازی و سرگرمی

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس

اگر گیمر باشید و یا به دنیای تجهیزات گیمینگ سری بزنید در میابید که سالهاست دو کمپانی سونی و مایکروسافت در حال رقابت بر سر کنسول های بازی خود هستند. این دو برند محبوب هموراه در تلاش اند تا با ارائه نسخه جدیدتر و کامل تر از کنسول های خود ، گیمرهای بیشتری را مجذوب خود کنند. ماههاست که منتظر پلی استیشن 5 هستیم و به تازگی اطلاعات کاملی از این محصول منتشر شد. اکنون بحث بر سر مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس بوده و اینکه کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؟

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری ایکس

سخت‌افزاری

پلی استیشن 5

کنسول PS5 بر نسخه مخصوصی از چیپست نسل سوم رایزن شرکت AMD بنا شده است. پردازنده این کنسول با 3.5 گیگاهرتز کار کرده و از 26 واحد محاسباتی با فرکانس 2.23 گیگاهرتز برای خلق خروجی 10.28 ترافلاپس استفاده می‌کند. این قطعات همراه با 16 گیگابایت حافظه رم GDDR6 با پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه تکمیل می‌شوند.

سونی صحبت‌های فراوانی در تبدیل کنسول جدید خود به استاندارد جدید در حوزه صدای سه‌بعدی و درگیرکننده کرده است؛ صدایی که از طریق هدست‌های مدرن و قدرتمند در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. سونی و دیگر طراحان سونی برای خلق این صدا، از موتور صوتی Tempest بهره برده‌اند. این موتور توانایی تنظیم صدها منبع صوتی را داشته و خروجی واقع‌گرایانه و حیرت‌آوری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها، کنسول پلی استیشن 5 از نمایشگرهایی با وضوح 8K پشتیبانی خواهد کرد.

ایکس باکس سری ایکس

در طرف مقابل، مشخصات فنی ایکس باکس وان سری ایکس فوق‌العاده به نظر می‌رسند. ساختار داخلی این کنسول تقریبا مشابه با پلی استیشن 5 بوده و حدود 4 برابر قوی‌تر از ایکس باکس وان ایکس، قدرتمندترین کنسول نسل کنونی، خواهد بود. به لحاظ ظاهری باید بگوییم که ایکس باکس سری ایکس کنسولی متفاوت با سایر دستگاه‌های بازی است. این کنسول به شکل یک مکعب مستطیل ایستاده طراحی شده که مدرن و نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی The Last Campfire

این کنسول هم درست مانند کنسول سونی از پردازنده‌های کمپانی AMD استفاده می‌کند. پردازنده مرکزی ایکس باکس سری ایکس از نوع Zen 2 هشت هسته‌ای با فرکانس متغیر 3.8 گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی آن از معماری RDNA 2 بهره می‌برد و 52 واحد محاسباتی با فرکانس 1.825 گیگاهرتز دارد.

قدرت گرافیکی کنسول ایکس باکس سری ایکس معادل 12 ترافلاپس است و از این نظر می‌توانیم آن را قدرتمندتر از پلی استیشن 5 بنامیم. البته این فقط یک عدد روی کاغذ است و در نهایت عملکرد یک کنسول در اجرای بازی‌ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد.

از منظر بازی‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای در خرید پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس را باید بازی ‌های انحصاری جذاب و پشتیبانی مناسب از بازی‌های مولتی‌پلتفرم دانست. در هفته‌های گذشته، شمار زیادی از عناوین لانچ این دو کنسول معرفی شده‌اند. طرفداران کنسول مایکروسافت می‌توانند در زمان عرضه از جدیدترین قسمت از مجموعه محبوب هیلو یعنی بازی Halo Infinite لذت ببرند. همان‌طور که می‌دانید، این فرنچایز از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین برگ‌های برنده ایکس باکس است.

از دیگر عناوین ایکس باکس سری ایکس می‌توان به بازی‌های Seuna’s Sage: Hellblade II، Assassin’s Creed Valhalla، Vampire: the Masquerade – Bloodlines 2، Yakuza: Like A Dragon، Dirt 5 و The Medium اشاره کرد. انتظار می‌رود که در ماه جولای عناوین انحصاری بیشتری برای این کنسول معرفی شوند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، می‌توان انتظار پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس از تمام بازی‌های ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و ایکس باکس را داشت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین بازی های انحصاری Xbox One بر اساس امتیاز متاکریتیک

در سوی دیگر، سونی در معرفی بازی‌های لانچ خود، پرقدرت ظاهر شده و شمار زیادی از عناوین اولیه پلی استیشن 5 را معرفی کرده است؛ آثاری که شامل عناوین متنوع و هیجان‌انگیزی چون Demons Souls Remake، Ratchet & Clank، Horizon: Forbbiden West، Marvel’s Spiderman: Miles Morales و Gran Turismo 7 می‌شوند. به احتمال زیاد، این بازی‌ها در ماه‌های اولیه عرضه کنسول منتشر خواهند شد. علاوه بر این‌ها، می‌توانید انتظار پشتیبانی بسیار خوب پلی استیشن 5 از بازی‌های نسل قبلی را نیز داشته باشید.

مورد بعدی، پرداخت بیشتر سونی و مایکروسافت به مقوله استریمینگ بازی‌ها است؛ مسئله‌ای که با ورود گوگل استادیا به رقابت‌ها قوت گرفت. سونی و مایکروسافت با همکاری یکدیگر، فناوری‌های استریمینگ بازی را برای نسل بعد توسعه خواهند داد. هنوز جزییات این همکاری مشخص نشده، اما می‌توان انتظار توسعه سرویس PS Now و پروژه xCloud را داشت. در نهایت، به نظر می‌رسد که عناوینی چون Cyberpunk 2077، Ghost of Tsushima و The Last of Us: Part 2 بین نسلی بوده و برای پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس نیز عرضه شوند.

قیمت

در حال حاضر کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان قیمتی بین 300 تا 400 دلار دارند. اگر جهش قیمتی کنسول‌های نسل بعدی خیلی زیاد باشد، ممکن است کمپانی‌های سازنده آن‌ها با عدم استقبال گیمرها و شکست تجاری مواجه شوند. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود قیمت Xbox Series X و PS5 پایین‌تر از چیزی باشد که سخت‌افزار این دو کنسول نشان می‌دهد.

نکته مهم درباره قیمت ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 5 آن است که این دستگاه‌ها به طور مستقل عرضه نمی‌شوند و سودآوری آن‌ها ارتباط مستقیمی با میزان فروش بازی‌هایشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *