بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی با موبایل, عکاسی و فیلم برداری

مقایسه Osmo mobile3 و Smooth Q2

Smooth Q2 Vs Osmo Mobile3
کمپانی DJI و ژیون تک دو رقیب سرسخت در تولید گیمبال‌های موبایل هستند. هر دو گیمبال‌های حرفه‌ای و خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند. در این مقاله به مقایسه گیمبال موبایل ژیون تک Smooth Q2 و گیمبال موبایل DJI mobile 3 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه Osmo mobile3 و Smooth Q2

هر دوی این گیمبال‌ها از نظر سایز نسبت به نسل قبلی خود کوچک‌تر هستند. کمپانی دی‌جی‌آی دارای طراحی تاشو است و ژیون مدعی‌ست که گیمبالش در جیب جا می‌شود‌. اگر این دو گیمبال را کنار هم قرار دهید ژیون کمی کوچک‌تر است.  همچنین ژیون محکم‌تر است و قدرت بدنه بالاتری دارد. اسمو موبایل ۳ به دلیل داشتن دسته بزرگ در جیب جا نمی‌شود. با این ویژگی هر دو گیمبال به راحتی در کوله جا می‌شود و می‌توانید به راحتی آن‌ها را حمل کنید.

مقایسه فنی گیمبال موبایل ژیون تک Smooth Q2 با Osmo mobile 3

ابعاد گیمبال اسموت کیو دو برابر با204 × 102 × 41 mm و ابعاد گیمبال اسمو موبایل ۳ برابر  285 × 125 × 103 mm است. وزن Q2 برابر با 381 گرم و وزن موبایل۳ برابر 405 گرم می‌باشد.
گیمبال ژیون تا وزن 260 گرم را تحمل می‌کند و گیمبال دی جی آی تا وزن حدود 200 گرم را تحمل می‌کند. باتری ژیون تک تا 17 ساعت و باتری اسمو موبایل تا 15 ساعت کار می‌کند. همچنین مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن گیمبال کیو ۲ تقریبا 3 ساعت و اسمو موبایل 2.5 ساعت است. نوع باتری ژیون تک کیو۲ قابل شارژ و قابل تعویض است اما نوع باتری اسمو مبایل ۳ قابل شارژ و داخلی است. جنس بدنه گیمبال ژیون تک آلومینیوم است در صورتی که جنس بدنه اسمو موبایل ۳ از پلاستیک است.
مقایسه گیمبال موبایل ژیون و دی جی آی

مقایسه گیمبال موبایل ژیون تک Smooth Q2 با Osmo mobile 3 از نظر چرخش و حرکت محورها

در گیمبال ژیون تک اسموت کیو ۲ به صوررت زیر است:

Pan: 360° – unlimited rotation
Tilt: 305 °
Roll: 265 °

و در گیمبال اسمو موبایل ۳ نیزبه صورت زیر است:

Pan: -162.5° to +170,3°
Tilt: -104,5° to +235,7°
Roll: -85,1° to 252,2°
این دو گیمبال از نظر پورت (USB-C) و قابلیت‌هایی از جمله دنبال کردن سوژه، پاناروما، تایم لپس شبیه به هم هستند. اما ژیون تک دارای تایم لپس حرکتی طولانی و اسمو موبایل ۳ تایم لپس حرکتی است و همچنین در ژیون تک اسموت کیو ۲ دارای تمامی حالت‌های گیمبال‌های حرفه‌ای ژیون است ولی اسمو موبایل ۳، دارای چند افکت تصویری است.

گیمبال در قاب

یکی از مشکلاتی که کاربران با آن روبه‌رو هستندزمانی‌ست که از لنز واید استفاده می‌کنند و گیمبال داخل قاب است. در رفع این مشکل کمپانی دی‌جی‌آی از رقیب خود سبقت گرفته است. گیمبال موبایل Osmo Mobile 3 دارای موتوری نزدیک به گوشی و خارج از قاب است. در حالی که Smooth Q2 دارای طراحی قدیمی‌ای است که موتور را چند سانتی‌متر از موبایل جلوتر قرار می‌دهد. به همین دلیل در زمان کار کردن با لنز واید، موتور گیمبال داخل قاب است. برای رهایی از این مشکل می‌توانید دسته گیمبال را در زاویه‌ای نگه‌دارید که موتور از قاب خارج باشد. البته این راه شما را کمی در استفاده از گیمبال محدود می‌کند. اما می‌تواند در بعضی از جاها به کار می‌آید.

قدرت تحمل وزن دو گیمبال 

با توجه به تحمل وزن ژیون و اسمو موبایل که در بالا گفتیم اگر از  یک لنز مومنت بر دوربین گوشی بخواهیم استفاده کنیم، اسمو موبایل 3 نمی‌تواند به خوبی تعادل را حفظ کند. اما گیمبال موبایل ژیون tech Smooth Q2 در این زمان با مشکل مواجه نمی‌شود و به راحتی قادر است تعادل را حفظ کند.

زاویه پایین

با توجه به این موضوع که موتور Osmo Mobile 3 در کنار ‌گیمبال تعبیه شده است، از طراحی تخت‌تری هم برخوردار است. این ویژگی برای استفاده از لنزهای واید و آنافورمیک بسیار مهم است. اما این ویژگی برای ثبت زاویه‌های پایین با مشکل مواجه است. زیرا به‌جای آنکه به راحتی دست‌تان را پایین بیاورید و تیلت کنید باید دست‌تان را از کنار به پایین تاب دهید.

 نتیجه‌گیری 

همان طور که دیدید این دو گیمبال تفاوت چشم‌گیری با هم نداشتند همچنین هر دو آن‌ها بسیار کارآمد و حرفه‌ای هستند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و اطلاعاتی که ما به شما دادیم هر کدام را که دوست دارید تهیه کنید.
این مطلب را هم ببینید
معرفی تجهیزات ضروری عکاسی از غذا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *