مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

نشستن پشت میز کامپیوتر

یکی از مشکلات بزرگ زندگی مدرن، کم‌تحرکی است. نداشتن تحرک و نشستن‌های طولانی باعث مشکلات متعددی می‌شود. امروزه استفاده از کامپیوتر یک نیاز فراگیر شده است. بسیاری از افراد به دلیلی شغلی که دارند می بایست زمان زیادی از روز را پشت میزهای کامپیوتری بگذرانند. طرز نشستن و شیوه قرار گرفتن بدن هنگام کار با کامپیوتر اهمیت ویژه ای دارد. شما ممکن است ساعت ها پشت کامپیوتر مشغول به کار باشید، پس خوب است بدانید چگونگی قرارگیری در این وضعیت بر سلامت و کارآیی شما تاثیر بسیاری خواهد داشت. با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر آشنا شوید.

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

صندلی

انتخاب صندلی مناسب اولین و مهم ترین قدم می باشد. هنگام خرید صندلی نکات زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

  • از صندلی با عمق مناسب استفاده کنید. در این حالت می‌توانید باسن خود را تا جایی که امکان دارد به انتهای صندلی ببرید.
  • از صندلی استفاده کنید که مجهز به سیلندر بادی برای تنظیم ارتفاع باشد. در این صورت، ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که پاهای شما روی زمین صاف باشد و زانوها نیز تراز با باسن و یا کمی پایین‌تر از آن قرار گیرند.
  • اطمینان حاصل کنید که هنگام نشستن بر روی صندلی بالا و پائین پشت شما پشتیبانی می شود.
  • روکش صندلی و موادی که در آن به کار می‌روند باید به گونه‌ای باشند که احساس راحتی را برای نشستن در زمان‌های طولانی برایتان به ارمغان آورد.
این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن‌های رژیم غذایی

کاملا مستقیم روی صندلی بنشینید. باسن خود را تا انتهای پشتی صندلی هول دهید، پشتی یا تکیه گاه صندلی را تنظیم کنید و ارتفاع صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که پاهای شما درست بر روی زمین قرار گیرد و زانوها برابر یا کمی پایین تر از باسن باشد. پشتی صندلی را در زاویه ی ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه تنظیم کنید.

کیبورد

محل قرار گیری کیبورد نیز اهمیت زیادی دارد. کیبورد در جایی قرار گیرد که امکان قرارگیری راحت پاها در زیر آن فراهم باشد و از مکانیزم ارتفاع و شیب قابل تنظیم بهره ببرد. بهترین نقطه برای قرار دادن کیبورد ، نزدیک و مستقیما در مقابل بدنتان است. تعیین کنید که از کدام بخش کیبورد بیشتر از همه استفاده می‌کنید. سپس کیبورد را به گونه‌ای تنظیم کنید تا آن بخش در مرکز بدن شما قرار بگیرد. ارتفاع صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که شانه هایتان راحت باشند ، آرنج در موقعیت اندکی باز ( 100 تا 110 درجه ) و مچ دست و دستتان صاف باشد. دقت کنید که اگر در حالت رو به جلو یا عمودی نشسته اید ، صفحه کلید خود را به زاویه منفی بچرخانید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تبدیل فرمت CR2 به JPG بصورت آنلاین

مانیتور، پرونده ها و تلفن

مانیتور را در بهترین موقعیت قرار دهید. مانیتور باید روبروی صورت باشد به گونه ای که هنگام کار با آن بتوان بالاترین نقطه مانیتور را مشاهده کرد یا به عبارت دیگر چشم کاربر به موازات بالاترین قسمت مانیتور باشد و فاصله ی شما با کامپیوتر به اندازه طول دست شما باشد یا بین ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد.

دقت کنید وسایل مورد استفاده روی میز را طوری قرار دهید که همه چیز در دسترس شما باشد و برای برداشتن یا کار با هر وسیله مجبور به خم شدن روی میز یا دراز کردن بیش از حد دستتان نشوید.

کمر

یکی از مهم ترین نکات هنگام نشستن پشت میز کامپیوتر ، حالت کمر است. مطمئن شوید که قسمت بالایی پشت شما صاف است و بخش‌های تحتانی کمر شما به شکل منحنی صندلی است. داشتن یک تکیه گاه مناسب برای پشت شما بسیار مهم است.

نشستن پشت میز کامپیوتر

زمان استراحت

برای مدت طولانی در یک وضعیت ننشینید. هر زمان که می‌توانید حالت نشستن خود را تغییر دهید. وقفه‌های کوتاه اما مکرر بهتر از استراحت‌های بلندمدت اما کم‌تعداد است. می توانید هر ۲۰-۳۰ دقیقه ، حرکت کششی کوتاهی به مدت  1-2 دقیقه انجام دهید. در فواصل 30 الی 60 دقیقه‌ای استراحت کوتاهی در محیط کار به خود بدهید. در طول این استراحت، بایستید و حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *