عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

نحوه پرواز با پهپاد: راهنمای مبتدیان

شما اولین قدم را به یک دنیای سرگرم کننده جدید برداشته اید. دنیایی بی حد و حصر با چشم اندازها و آزادی های جدید که همراه با گره خوردن توسط گرانش به وجود می آیند، آزادانه به هر طریقی که می خواهید در آسمان سفر کنید. هواپیماهای بدون سرنشین می توانند به عنوان سرگرمی برای پرواز سرگرم کننده باشند، یا شاید بخواهید عکاسی هوایی الهام بخش ایجاد کنید. در حالی که این می تواند در ابتدا کمی ترسناک باشد، با چند قدم ساده می توانید به آسمان بروید و به روشی ایمن و کنترل شده بر سکوی هوایی خود مسلط شوید. امروز نگاهی خواهیم داشت به برخی از مراحل و عناصر مهمی که با پرواز پهپاد همراه است.

فهرست مطالب:

-چقدر پهپاد خود را می شناسید؟
-کنترل پهپادها
-کجا می توانید پرواز را تمرین کنید؟
-چک لیست قبل از پرواز
-برخاستن و فرود آمدن
-نکات پرواز
-نکات ایمنی

1. چقدر پهپاد خود را می شناسید؟

قبل از رفتن به هوا، چند دقیقه وقت بگذارید تا با پهپاد خود آشنا شوید. درباره کنترل‌ها، تنظیمات و اطلاعات کلیدی درباره عملکرد باتری بیاموزید. همچنین ایده خوبی است که درباره ترافیک هوایی و قوانین هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه خود تحقیق کنید. برای رها کردن خلاقیت خود به صورت ایمن و مسئولانه، لطفاً آخرین نکات، پیوندها و ویدیوهای آموزشی را بررسی کنید.

حتی اگر تا به حال با هواپیمای بدون سرنشین پرواز نکرده اید، می توانید در مدت زمان کوتاهی با کمی تمرین استاد شوید. بسیاری از پهپادها حالت‌ها و شبیه‌سازهای مبتدی را ارائه می‌کنند که به شما امکان می‌دهند به کنترل‌ها عادت کنید و به روشی ایمن پرواز کنید، بدون اینکه پهپاد خود یا دیگران را در معرض خطر قرار دهید. بسیاری از پهپادهای موجود در خط تولید DJI هم شبیه‌سازی هستند که کنترلر را به تلفن یا تبلت شما متصل می‌کند و هم حالت مبتدی که ارتفاع و سرعت پهپاد را محدود می‌کند. این دو حالت فرصتی عالی برای خلبانان تازه کار فراهم می کند تا قبل از شروع یک پرواز کامل، اعتماد به نفس خود را ایجاد کنند.

2. کنترل هواپیماهای بدون سرنشین

بسیاری از پهپادهای موجود در بازار از یک چیدمان کنترلر استاندارد، متشکل از میله ها و دکمه های کنترلی استفاده می کنند. در حالی که ظاهر برخی از کنترلرها می تواند از نظر شکل و اندازه متفاوت باشد، کنترل های اساسی یکسان هستند. برای سادگی، امروز در مورد حالت‌هایی صحبت خواهیم کرد که معمولاً در پهپادهای مصرفی مانند Mavic، Phantom و Spark یافت می‌شوند.

فشار دادن جوی استیک چپ به سمت بالا باعث می شود پهپاد به سمت بالا پرواز کند در حالی که فشار دادن جوی استیک به پایین باعث فرود آمدن پهپاد می شود. از طرف دیگر، فشار دادن این جوی استیک به چپ و راست، پهپاد را به ترتیب به چپ و راست می‌چرخاند.

چوب سمت راست هدایت یا حرکت پهپاد را کنترل می کند. فشار دادن جوی استیک سمت راست به سمت بالا، پایین، چپ و راست باعث می شود پهپاد به ترتیب به جلو، عقب، چپ و راست حرکت کند.

به احتمال زیاد چندین دکمه نیز خواهید داشت که به شما امکان کنترل دوربین را می دهد. این کنترل ها می توانند عکس بگیرند، فیلم ضبط کنند، دوربین را کج یا حرکت دهند و همچنین به شما امکان دسترسی به منوها را می دهند. این می تواند کمک کند که هر دکمه قبل از پرواز چه کاری انجام می دهد.

طرح کنترل پهپاد کاملاً بصری است و کار با آن آسان است. فقط حتما به یاد داشته باشید که کدام طرف پهپاد جلو است تا بتوانید به یاد داشته باشید که کدام سمت جلو و عقب است. برای ایمنی بیشتر، پهپاد خود را هنگام پرواز در حالت GPS نگه دارید. به طوری که در صورت توقف ورودی به کنترل، شناور می شود و موقعیت خود را حفظ می کند.

3. کجا می توانید پرواز را تمرین کنید؟

هنگامی که بر کنترل‌ها مسلط شدید و برای پرواز به آسمان آماده شدید، گام مهم بعدی مطالعه محیط اطرافتان است. وقتی به یک مکان جدید می‌رسید، همیشه یک دقیقه به زمین‌های اطراف خود نگاه کنید. این کار به گونه ای انجام می شود که هنگام برخاستن و در هوا بودن هیچ غافلگیری نداشته باشید. به مکان ساختمان ها، درختان و خطوط برق توجه داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت هواپیمای بدون سرنشین خود را به پرواز درآورید. همیشه مطمئن شوید که فرودگاه های محلی و هلیپورت های محلی کجا هستند. به دلایل ایمنی، شما نمی خواهید به آنها نزدیک شوید. قوانین و مقررات محلی پرواز را کشف کنید تا به شما کمک کند با خیال راحت پرواز کنید.

این مطلب را هم ببینید
سوالات متداول در عکاسی که باید از خود بپرسید.

قبل از هر پرواز، به زمین توجه کنید و برای شرایط مختلف آب و هوایی آماده شوید. باد، باران و دما می توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد پرواز تأثیر بگذارند. اگر به نظر می رسد ممکن است باران در افق باشد، برنامه خوبی است که پرواز خود را به تعویق بیندازید. آب باران نه تنها می تواند بر تجهیزات الکترونیکی تأثیر بگذارد، بلکه می تواند دید و سیگنال های انتقال را نیز مختل کند. مانند باران، باد و دما نیز می‌توانند بر پرواز شما تأثیر بگذارند، از جمله اینکه چقدر باید با باتری کار کنید. همیشه مراقب سطح باتری پهپاد خود باشید تا زمان کافی برای بازگشت و فرود داشته باشید. برای نکاتی درباره پرواز در زمستان اینجا را کلیک کنید.

4. چک لیست قبل از پرواز

-وضعیت فیزیکی پهپاد را بررسی کنید. به دنبال علائم ساییدگی یا ترک در پروانه ها باشید.
-قوانین و مقررات مربوط به منطقه ای را که قصد پرواز در آن را دارید بررسی کنید.
-بررسی کنید که باتری های شما شارژ شده باشند و قدرت کافی برای پرواز داشته باشند.
-بررسی کنید که کنترلر و پهپاد شما به درستی متصل شده باشند.
-به شرایط آب و هوایی توجه کنید؛
-اطراف پهپاد خود را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا پرواز و فرود آن واضح است یا خیر.
-تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید. توانایی دیدن آنچه پهپاد شما می بیند باعث می شود پرواز ایمن تری داشته باشید.
-اگر قصد دارید عکس یا فیلم بگیرید، مطمئن شوید که یک کارت حافظه در پهپاد شما وجود دارد.
-به هر کسی که به پهپاد نزدیک است اعلام کنید که در شرف پرواز هستید.
-هنگام پرواز تنظیمات هواپیمای بدون سرنشین را زیر نظر داشته باشید.

هنگامی که با کنترل ها و نحوه عملکرد هواپیمای بدون سرنشین خود آشنا شدید، فقط به یاد داشته باشید که تمرین عالی بکنید بعد از آن می‌توانید بیرون بروید، از آن لذت ببرید و خلاق باشید. دنیای جدیدی در انتظار شماست که فراز و فرودش در دستان شما قرار دارد.

5. برخواستن و فرود

مهم ترین نکته در پرواز یک پهپاد بلند شدن و فرود است. اطمینان حاصل کنید که یک منطقه باز وجود دارد که به شما امکان می دهد پهپاد را به روشی کنترل شده به پرواز درآورید. منطقه‌ای را انتخاب کنید که عاری از درختان، خطوط برق و هر چیزی که می‌تواند خط سایت شما را مسدود کند، باشد.

هنگام برخاستن از زمین، چک لیست ایمنی زیر را دنبال کنید تا مطمئن شوید که پهپاد شما در شرایط پروازی بهینه است. اطراف خود را رصد کنید و حتماً به دیگران اعلام کنید که قصد پرواز دارید.

پهپاد را روشن کنید، در حالی که سطح باتری و تنظیمات پهپاد را زیر نظر دارید. پس از تایید تنظیمات پهپاد خود، دریچه گاز را افزایش دهید تا پهپاد شما چند فوت از زمین بلند شود. در حالی که به بررسی تنظیمات و نظارت بر عملکرد هواپیمای بدون سرنشین ادامه می دهید، پهپاد خود را نزدیک منطقه برخاستن نگه دارید. اگر مشکلی وجود دارد، می‌خواهید مطمئن باشید که می‌توانید پهپاد را به سرعت فرود بیاورید. اگر پهپاد به درستی کار می کند و شرایط مناسب است، شروع به افزایش ارتفاع پهپاد کنید.

همیشه به سطح باتری پهپاد خود توجه کنید. برای بازگرداندن پهپاد به محل فرود، زمان بیشتری به خود اختصاص دهید. اگر هر موقعیت یا شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای در طول پرواز تغییر کرد، نمی‌خواهید با باتری‌ای که به‌سرعت تمام می‌شود در هوا گیر کنید.

وقتی آماده فرود پهپاد خود هستید، به هر کسی در اطراف منطقه فرود اعلام کنید که پهپاد در حال بازگشت است. در حالی که سرعت را کاهش می دهید، پهپاد را به سمت منطقه فرود بیاورید. زمانی که صحبت از فرود ایمن به میان می آید، نام بازی آرام و ملایم است. پهپاد را فرود بیاورید و مطمئن شوید که پروانه ها از حرکت باز ایستاده اند. هنگامی که پهپاد به طور ایمن روی زمین است و موتورها متوقف می شوند، پهپاد را خاموش کنید، منبع باتری را قبل از حرکت پهپاد یا برداشتن ملخ ها خاموش کنید.

این مطلب را هم ببینید
ترکیب بندی در عکاسی و معرفی آن

6. نکات مفید پرواز

باتری های یدکی را همیشه همراه خود داشته باشید. برای اینکه هواپیمای بدون سرنشین خود را برای مدت طولانی در پرواز نگه دارید، چند یدک داشته باشید!
یک سکوی فرود همراه خود داشته باشید. این یکی ممکن است کمی بدیهی به نظر برسد، اما می تواند در برخی سناریوها به عنصر سازنده یا شکست تبدیل شود. یک سکوی فرود تاشو، یک تکه چوب یا حتی یک فرش پیچیده می‌تواند به شما کمک کند در شرایط چمن بلند، برف یا حتی گرد و غبار بلند شوید.
نقشه ها را مطالعه کنید! برای یافتن مناطق جدید برای پرواز به نقشه های ماهواره ای نگاه کنید. اگر به دنبال مناطق باز، یا مکان‌های دیدنی سرگرم‌کننده و جالب برای عکاسی هستید، تنها کافی است کمی تحقیق کنید تا مکان‌های جدید عالی را پیدا کنید.
خوش بگذره، اما محترم باش! هواپیماهای بدون سرنشین بسیار سرگرم کننده هستند، اما شما باید فاصله ایمن را از افراد، ماشین ها و خانه ها حفظ کنید.
پهپاد خود را در یک کیسه سخت یا کیسه محافظ نگه دارید. پهپاد شما یک سرمایه گذاری است، در طول حمل و نقل از آن محافظت کنید. یک قاب همچنین به شما امکان می دهد باتری ها و شارژرهای خود را همیشه همراه خود داشته باشید.
وقتی به ماجراجویی و اکتشاف می‌روید، از پهپاد خود برای افزایش برد خود استفاده کنید. با آن سفر کنید، با آن پیاده روی کنید، با آن کاوش کنید. شما می توانید از یک پهپاد برای کشف چشم اندازها و زوایای شگفت انگیز جدید استفاده کنید. از آن لذت ببرید و خلاق باشید!

7. نکات ایمنی

در مورد مقررات و قوانین هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه خود تحقیق کنید. در صورت لزوم، پهپاد خود را در دفتر هوانوردی محلی خود ثبت کنید.
-با دید واضح پرواز کنید.
-سعی نکنید از محدوده انتقال پهپاد خود تجاوز کنید چون برگشت به شرایط اول ممکن است برای شما که مبتدی هستید سخت باشد.
-نظارت بر شرایط آب و هوایی؛ حتما به وضعیت آب و هوا حتی حین پرواز هم توجه داشته باشید چرا که تغییرات جوی ممکن است به ناگهان بر پرواز شما هم تاثیر بگذارد.
-پرواز در شرایط نور کافی؛ بهتر است همیشه در نور کافی و طی روز پرواز انجام دهید.
-ملخ های آسیب دیده را فوراً تعویض کنید و آن را به زمان دیگری موکول نکنید.
-از شخص دیگری بخواهید که به عنوان نقطه‌نظر و بیننده به شما کمک کند. یک مجموعه چشم اضافی می تواند فوق العاده مفید باشد.
با احترام رفتارکن؛ هنگام پرواز از تمام محیط اطراف خود آگاه باشید.

با کمی برنامه ریزی و آمادگی می توان پرواز پهپاد را با خیال راحت انجام داد. هرچه با پهپاد خود راحت‌تر شوید، پرواز طبیعی‌تر می‌شود. هواپیمای بدون سرنشین شما الهام بخش پروژه های خلاقانه شما خواهد بود و به شما چشم اندازهای جدید و امکانات بی حد و حصر می دهد.در مورد انواع پهپاد و امکانات متعدد آنها همچنین قیمت و نحوه خرید و سفارش این پرنده های دست داشتنی حتما به بخش پهپاد سایت ما سر بزنید و با انواع مختلف آن اشنا شوید و در ضمن دیگر مقالات سایت را که که راجع به پهپاد نوشته شده اند برای بالا بردن آگاهی خود را مطالعه فرمائید بدون تردید کمک بسیر زیادی در شناخت شما از پهپادها خواهند کرد. در انتها از توجه شما به مقاله و این مطلب سپاسگذاریم امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات جامع و کافی در مورد پهپادها در اختیار شما قرار بدهیم اگر هم سوال و یا نظری در مورد محصولات و مقالات ما دارید حتما در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *