آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نورپردازی در عکاسی چگونه صورت می گیرد؟

نورپردازی در عکس

این دیدگاه که نورپردازی در عکاسی صرفا برای روشن کردن سوژه ها به کار می رود، کاملا غلط است. این مفهوم در واقع برای تاکید بر جزئیات سوژه است. این جزئیات شامل

  • سطح سوژه،
  • شکل
  • و جنس آن

می باشد.‌

گاهی اوقات حتی نور می توان باعث کم‌ جلوه دادن سوژه هم‌ بشود.‌ نورپردازی می تواند باعث خلق آثاری زیبا در عکاسی شود. با این شیوه می توان به طور کلی ظاهر سوژه را تغییر داد. می توان گفت یکی از اصلی ترین، اساسی ترین و مهم ترین مطالب در عکاسی نورپردازی است. در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه در مورد نورپردازی در عکاسی صحبت کنیم. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید. در بخش های این مقاله نکات تاثیرگزار بر نورپردازی و سوالات مربوط به آن را بررسی می ‌کنیم.

 

آیا رنگ سوژه عکاسی در نور پردازی تاثیر گزار است؟

در ابتدای راه قصد داریم به این سوال اساسی پاسخ دهیم. هر سوژه و موضوع عکاسی پر از رنگ است و ترکیبات خاصی از رنگ ها را دارد. اما بحث ما در ارتباط با این ترکیب ها نیست. نکته مهمی که در ارتباط با این سوال باید بدانید این است که نمی توان برای رنگ های متفاوت در عکاسی شرایط یکسانی در نظر گرفت.

  • بنابراین قبل از این که نورپردازی یاد بگیریم، باید نور سنجی بدانیم.
این مطلب را هم ببینید
قانون یک سوم در عکاسی

دیافراگم‌ دوربین در زمینه نورسنجی به ما کمک بسیاری خواهد کرد. به این صورت که برای اجسام سفید و روشن تر باید دیافراگم‌ را باز کرد و برای جسم های سیاه و جذب کننده باید دیافراگم‌ را بسته تر کرد. با این کار عکس ها در نورپردازی دچار مشکل نخواهند شد. در بخش بعدی مقاله به بررسی سایه ها می پردازیم.

نورپردازی در عکس

نورپردازی در عکس

سایه ها و تاثیر آن در عکاسی

دقت کرده اید که وقتی عکس های خود را با عکاسان حرفه ای مقایسه می کنیم به تفاوت های زیادی بر می خوریم؟ ممکن است برای عکاسی خود تجهیزات زیادی هم داشته باشیم، یا نورپردازی در عکاسی به طور مناسبی انجام شود. اما باز هم در مقایسه عقب می افتیم و عکس های ما کیفیت نخواهد داشت. آیا عکاسان حرفه ای تمام وقت خود را برای ادیت می گذارند؟

خب در واقع این طور نیست. ما به این دلیل در عکاسی دچار مشکل می شویم و نمی توانیم مانند عکاسان حرفه ای عکس بگیریم که درست و بهینه از نور استفاده نمی کنیم.

  • نور باعث به وجود آمدن سایه ها می شود.

یکی از رموز اصلی و اساسی خلق تصاویر زیبای عکاسان، سایه است. وجود سایه ها در عکاسی باعث ایجاد فضای حسی خاصی برای نورپردازی می شود. اما باید توجه کنید که سایه ها هم انواع مختلفی دارند.

  • سایه افکنده و سایه پیوسته دو مدل سایه هستند.
این مطلب را هم ببینید
آموزش ژست عکاسی برای پرتره ایستاده

سایه پیوسته زمانی ایجاد می شود که سوژه روبروی نور قرار گیرد و بخشی از آن در تاریکی باشد.

مدل افکنده هم زمانی ایجاد می شود که سوژه بین نور و دوربین باشد. این دو روش کمک زیادی به نورپردازی می کنند.

 

کیفیت

در نورپردازی کیفیت به دو نوع

  • سخت و
  • نرم

قسمت بندی می شود و با شناخت آن ها ما می توانیم کیفیت نورپردازی خود را بالا ببریم. در نور سخت سایه ها مشخص هستند ولی در نور نرم شدت نور ملایم تر می باشد. تضاد بین نور و سایه در این حالت بسیار جالب و لطیف می باشد.

 

جهت

یکی از نیاز های اساسی و اصلی در نورپردازی جهت است. اما چرا؟ توجه کنید که تابش نور از جهت های مختلف، عکس ها و حالت های متفاوتی از سوژه به ما خواهد داد. از این رو مهم است که از چه جهتی نورپردازی در عکاسی را انجام دهیم.

 

سخن آخر

نورپردازی در عکاسی صرفا به این مطالب خلاصه نمی شود. در این مقاله ما مختصری از این نکته مثبت عکاسی را برایتان بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *