بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی منظره

استفاده از سه پایه در عکاسی منظره

داشتن یک سه پایه خوب برای عکاسی منظره اهمیت زیادی دارد و در نتیجه کار تاثیر زیادی می گذارد. در این بخش می خواهیم نگاهی به نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی منظره بیندازیم.

استفاده از سه پایه در عکاسی منظره

به سه‌پایه فشار نیاورید

بال هد بسیار چیز خوبی است و به شما امکان می‌دهد تا دوربین را در زوایای مختلف، ثابت کنید. اما من اغلب متوجه می‌شوم که برخی از شاگردان تازه‌کارم سعی می‌کنند دوربین را به سختی و با فشار، روی بال هد سه‌پایه‌ جابجا کنند یا بچرخانند. نتیجه‌ی این اقدام، شکستن هد سه‌پایه است. حتی به چشم خودم دیده‌ام که دوربین از گیره در رفته، سر خورده و به زمین افتاده و شکسته است است.

پس اگر شما نیز خواستید زاویه دوربین خود را روی بال هد سه‌پایه تغییر دهید، حتماً ابتدا یکی از پیچ‌های بال هد را شل کرده و موقعیت قرار گرفتن دوربینتان را تغییر دهید. سپس مجدداً پیچ آن را سفت کنید. هرچقدر هم بال هد خوبی داشته باشید، فشار آوردن روی آن، موجب هرز شدن گوی و پیچ‌ها می‌شود و به زودی عملکرد اولیه خودش را از دست می‌دهد.

این مطلب را هم ببینید
میکروفن سنایزر Sennheiser K6 Microphone

به سه‌پایه دست نزنید

وقتی باد شدیدی در حال وزیدن است، به نظر می‌رسد که اگر سه‌پایه را محکم نگه‌ داریم بهتر است. اما معمولاً نیازی نیست این کار را انجام دهید و اگر به سه‌پایه‌ی خود دست بزنید، خود این کار موجب لرزش دوربین می‌شود. خصوصاً وقتی که در حال عکاسی با سرعت شاتر پایین هستید. بهتر است به جای نگه داشتن یا دست زدن به دوربین، قبل از شروع کار، کیف عکاسی خودتان را از زیر سه‌پایه آویزان کنید. به این ترتیب عکس‌های بسیار زیباتر و شارپ‌تری ثبت خواهید کرد.

آب داخل سه‌پایه‌ها را خالی کنید

اگر زیاد در رودخانه، دریاچه یا کنار دریا عکاسی می‌کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که بعد از مدتی پایه‌های سه‌پایه‌ی تلسکوپی‌تان پر از آب و نهایتاً خراب می‌شود. شما باید حتماً پس از عکاسی در این شرایط، آبی که در داخل پایه‌های سه‌پایه جمع می‌شود را خالی کنید. برای این کار باید سه‌پایه را برگردانید، اما برای اینکه از خیس شدن دوربینتان جلوگیری کنید حتماً ابتدا آن را از سه‌پایه جدا کرده و سپس سه‌پایه را به صورت وارونه، از پایه‌ها به صورت سر و ته بگیرید تا آب جمع شده خارج شود. فراموش نکنید همه‌ی این‌ها برای محافظت از دوربین گران‌بهایتان است.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین عکاس های ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *