آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم برای انتخاب بهترین سرعت شاتر برای عکاسی

بهترین سرعت شاتر برای عکاسی

یکی از مهمترین بخش‌ها در بین تنظیمات هر دوربین عکاسی ، سرعت شاتر آن است. سرعت شاتر دو کار مهم و ویژه را برای شما انجام می دهد: تغییر روشنایی عکس و القای حس حرکت در تصویر به وسیله ثابت کردن سوژه و حرکت های آن و دوم تار کردن حرکت های سوژه. از این رو بخش مهمی محسوب شده و نیاز است تا نکات مهم برای انتخاب بهترین سرعت شاتر برای عکاسی را بدایند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین سرعت شاتر برای عکاسی را بدانید

پیدا کردن محدوده سرعت شاترهای دوربین

هر دوربین محدوده‌ای از سرعت شاترهای مختلف را دارد که شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال ممکن است دوربین شما بتواند تصاویری با سرعت ۱/۴۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه ثبت کند.

برای تنظیم سرعت شاتر شما باید در حالت دستی یا اولویت شاتر (مشخص شده با علامت S یا Tv) قرار داشته باشید. این مقدار را نمی‌توانید در حالت Auto تنظیم کنید زیرا در حالت Auto یا خودکار سرعت شاتر توسط دوربین انتخاب خواهد شد و شما کنترلی روی آن ندارید.

در صورتی که می‌خواهید تصویر شما روشن‌تر باشد باید از سرعت شاترهای سریع‌تر استفاده کنید. البته نیازی هم نیست که از سرعت شاتری مثل ۳۰ ثانیه استفاده کنید و سرعت شاترهایی مثل ۱/۱۰۰ یا ۱/۲۵ ثانیه هم در اکثر مواقع برای دستیابی به یک تصویر روشن کافی هستند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی گران ترین دوربین های عکاسی دنیا

در ادامه برخی از دوربین‌های متداول موجود در بازار به همراه محدوده‌ی سرعت شاتر آن‌ها را مشاهده خواهید کرد:

  • Nikon D850: 1/8000 to 30 seconds
  • Canon 5D Mark IV: 1/8000 to 30 seconds
  • Sony A7R III: 1/8000 to 30 seconds
  • Nikon D3400: 1/4000 to 30 seconds
  • Canon Rebel T6: 1/4000 to 30 seconds
  • Sony A6000: 1/4000 to 30 seconds

این محدوده‌ها در محدوده‌ی معمول سرعت شاتر در اکثر دوربین‌ها هستند و به ندرت پیش می‌آید که به چیزی بیشتر از این مقادیر نیاز داشته باشید. حتی دوربین‌هایی با محدوده سرعت شاتر ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه نیز برای اکثر اهداف مناسب هستند.

هیچ سرعت شاتری را نادیده نگیرید

در صورتی که در یک شب کاملا مهتابی بیرون هستید، محیط کاملا برای دوربین و عکاسی تاریک خواهد بود و شما نور زیادی برای کار کردن در اختیار نخواهید داشت. در چنین مواقعی یک سرعت شاتر طولانی (چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه) خیلی به شما کمک خواهد کرد. در واقع اگر یک تصویر کاملا روشن می‌خواهید استفاده از این سرعت شاترها ضروری خواهد بود.

ممکن است در مواقع دیگر این موضوع کاملا برعکس باشد. در صورتی که در یک روز آفتابی و روشن عکاسی می‌کنید، باید سرعت شاتر را روی چیزی حدود ۱/۵۰۰ یا ۱/۱۰۰۰ ثانیه تنظیم کنید. این روش تنها کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از گرفتن یک عکس که بیش از اندازه نوردهی شده است (Overexposed) انجام دهید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش کار با گیمبال DJI Osmo Mobile 3

مطمئنا کنترل روشنایی یکی از دلایل مهم شما برای انتخاب بهترین سرعت شاتر است اما این تنها دلیل موجود نیست. شما باید مراقب Motion Blur یا تاری ناشی از حرکت نیز باشد. تاری ناشی از حرکت به دلیل از دست رفتن وضوح تصویر در سرعت شاترهای آهسته به دلیل وجود حرکت در صحنه رخ می‌دهد.

استفاده هوشمندانه از Motion Blur

تصور کنید که سرعت شاتر روی ۱/۲۵۰۰ ثانیه تنظیم شده است. در این شرایط شاتر شما خیلی سریع‌تر از یک پلک زدن باز و بسته می‌شود. در این شرایط اگر از یک سوژه‌ی کاملا سریع عکاسی کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

سوژه کاملا فریز شده به تصویر کشیده خواهد شد.

در صورتی که سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد، دوربین آنقدری دنیا را نمی‌بیند که متوجه هر گونه حرکتی در آن شود. حتی سوژه‌های خیلی سریع (مثل ماشین‌ها یا پرنده‌های در حال پرواز) نیز اگر سرعت شاتر شما به اندازه‌ی کافی سریع باشد، به صورت فریز شده به تصویر کشیده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *