آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم برای انتخاب سوژه در عکاسی

انتخاب سوژه در عکاسی

در عکاسی سوژه شیء (یا شخص یا حیوانی) است که در تصویر دیده می‌شود، اما یک عکس ممکن است سوژه‌های مختلفی را نشان دهد.  پس سوژه دقیقا چیست؟ سوژه نقطه‌ی فوکوس تصویر است؛ هم به معنی واضح ترین قسمت تصویر و هم به معنی جایی که توجه مخاطب به آن جلب خواهد شد. نکات مهمی برای انتخاب سوژه در عکاسی وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب سوژه در عکاسی

قرارگیری در مکان مناسب مهم است

در تصویر شما سوژه در کجا قرار دارد؟ در وسط؟ یا در اطراف؟ انتخاب جای سوژه در تصویر به شما کمک می‌کند که به موضوع خود توجه بیشتری کنید. قراردادن سوژه در وسط به تقارن و الگو تاکید می‌کند، زمانی که از قانون یک سوم استفاده می‌کنید و سوژه را در اطراف قرار می‌دهید یعنی تمایل به جلب توجه به سوژه دارید. برای جا به جایی سوژه ها، سعی کنید فضای خالی زیادی را در تصویر قرار دهید.

چشم انداز نقش مهمی در چگونگی دیدن یک موضوع بازی می‌کند

شکل یک صندلی ساده را از نمای رو به رو تجسم کنید، آن را به بغل بچرخانید یا حتی آن را از نمای بالا تصور کنید، می‌بینید که شکل کلی صندلی تغییر می‌کند. زاویه ای که برای عکاسی انتخاب می‌کنید در درک آن نقش مهمی دارد. سعی کنید از زوایای مختلف عکاسی کنید و ببینید که چگونه شکل سوژه تغییر می‌کند. حتی اندازه سوژه می‌تواند در عوض‌شدن آن نقش داشته باشد، اشیاء نزدیک به لنز به نظر بزرگتر به نظر ‌می‌رسند، در حالی که زمانی که از نمای بالا رو به پایین عکاسی کنید سوژه را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

این مطلب را هم ببینید
ترفندهای عکاسی از طبیعت را یاد بگیرید

دنبال نور بگردید

زاویه‌ها از شکل سوژه مهم تر است، نور از چه زاویه ای می‌آید؟ نور می‌تواند نقش دراماتیکی در نشان دادن سوژه ایفا کند.زمانی که از پشت به برگ‌ها و گل‌ها نور می‌تابد، برای مثال، به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌درخشند. نورپردازی از پشت همچنین با نورپردازی از پشت می‌توانید روی شکل سوژه تاکید داشته باشید و یک تصویر ضدنور زیبا ثبت کنید. نورپردازی از رو به رو تمایل به نشان دادن تمام جزئیات دارد، در حالی که نورپردازی از طرفین تاکید بر سایه‌ها دارد. نورپردازی با سایه‌های تیره مقدار زیادی کنتراست و حس نمایشی به تصویر می‌بخشد، در حالی که سایه‌های روشن‌تر یک دید نرم‌تر و ظریف‌تر به تصویر می‌دهد.

سوژه های معمولی را به شکل غیرمعمول بیان کنید

سوژه‌های خسته کننده گاهی تصاویر شگفت انگیزی خلق می‌کنند به این دلیل که چیزی که مهم است سوژه نیست بلکه نوع بیان آن است. انتخاب سوژه‌های مختلف، نورپردازی و ترکیب بندی، همه این‌ها برای ایجاد یک نمایش معمولی یا غیر معمول ترکیب می‌شوند. در یافتن سوژه های غیرمعمول برای عکاسی روزانه تمرین کنید، یک شئ معمولی در حمام یا آشپزخانه خود پیدا کنید و به روش غیرمعمول از آن عکس بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نکات کاربردی عکاسی از رعد و برق

محیط اطراف مهم است

سوژه مهم است، ولی همچنین بقیه چیز‌هایی که در تصویر وجود دارند نیز مهم هستند. پس‌ زمینه و پیش‌ زمینه به بازگویی داستان کمک می‌کند. آیا سوژه در جایی که انتظار داشتید یا در یک جای معمول است؟ آیا به تنهایی قرار گرفته است یا اطراف آن چیزهایی دیگری هم وجود دارد؟ همه چیز را در عکس خود در نظر بگیرید و در صورتی که دلیلی نداشت آنجا قرار بگیرد، سعی کنید نزدیک تر بروید یا زاویه خودتان را تغییر دهید که همه حواس پرتی ها را از بین ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *