آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم برای عکاسی از غذا

عکاسی از غذا

عکاسی از غذا دنیای گسترده ای دارد. شاید از نظر برخی افراد این نوع عکاسی ساده باشد اما در واقع این طور نیست. می توانید این کار را با دوربین تلفن همراه خود نیز انجام دهید اما اگر یک عکاس حرفه ای را در نظر دارید پس بهتر است تا دوربین و لنز حرفه ای خود را نیز برای عکاسی آماده کنید. اما قبل از اینکه شروع کنید بهتر است نکاتی را که ما در این بخش آموزش می دهیم مطالعه کنید.

عکاسی از غذا

از نور طبیعی استفاده کنید

بزرگترین اشتباهی که عکاسان هنگام عکسبرداری از غذا انجام می‌دهند، استفاده از فلش است. به ویژه فلشی که مستقیم به بشقاب غذا تابانده می‌شود. این نور باعث می‌شود که رنگ‌های طبیعی، زیبایی و درخشندگی خودشان را از دست بدهند. اگر واقعا می‌خواهید که از فلش بهره ببرید، از تابش مستقیم آن به ظرف غذا خودداری کنید.

در واقع بهترین نور برای عکسبرداری از غذا، نور طبیعی است. برای داشتن نور طبیعی می‌توانید به فضای بیرونی رستوران بروید یا اینکه کنار پنجره بنشینید. اگر بیرون می‌نشینید، توجه کنید که نور خورشید مستقیم به ظرف نتابد. در کل هر نور مستقیمی می‌تواند نتیجه را با رنگ‌های غیر طبیعی جلوه دهد. برای دور ماندن از تابش مستقیم نور خورشید، می‌توانید از یک چتر استفاده کنید یا زیر سایه‌ی درختی بنشینید. روزهای ابری برای عکسبرداری از غذا بسیار مناسبند.

این مطلب را هم ببینید
نحوه گرفتن ویدیوهای تایم لپس

خارج از مرکز

وقتی از کسی عکس می‌گیرید، در داخل قاب آن شخص را کجا قرار می‌دهید؟ جواب شما وسط بود؟ بله، همه ما این کار را می‌کنیم. انجام این کار طبیعی است. اما همیشه بهترین روش برای کار کردن، روشی نیست که بقیه از آن استفاده می‌کنند.

در مورد عکاسی از غذا نیز همین موضوع صدق می‌کند. قرار دادن سوژه در مرکز می‌تواند زمانی قدرتمند باشد که می‌دانید چه کاری انجام می‌دهید، اما بیشتر اوقات قرار دادن آن در خارج از مرکز، چشم بیننده را به سمت تصویر و سوژه اصلی آن که خارج از مرکز قرار دارد هدایت می‌کند.

تکرار الگوها

الگوها یکی از گرافیکی‌ترین تکنیک‌های ترکیب بندی در عکاسی از غذا هستند، به خصوص وقتی که همه عناصر موجود در قاب یکسان باشند. برای تکرار الگو می‌توانید از اشیاء هم شکل مثل اشیاء گرد یا مستطیلی استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
بررسی گیمبال موبایل دی جی آی DJI Osmo Mobile 4 Smartphone Gimbal

یکی دیگر از راه‌های قدرتمند برای استفاده از الگوها، اضافه کردن چیزی غیر منتظره به تصویر است. مانند تصویر زیر. یکی از کلوچه‌ها وجود ندارد این در حال شکستن این الگو است و باعث جذابیت تصویر می‌شود.

فوکوس را به درستی انجام دهید

فوکوس باید به گونه‌ای باشد که بخش اصلی خوراک در مرکز توجه قرار گیرد. در واقع داشتن فوکوس خوب بستگی به ترکیب سرعت شاتر و عمق میدان دارد. وقتی سرعت شاتر پایین‌تر باشد، باید ثبات دوربین هم بیشتر شود. توصیه می‌شود که سرعت را کمتر از ۱/۶۰ ثانیه نکنید.

در ضمن می‌توانید زمانی که سرعت شاتر به اندازه کافی نیست، از ISO هم استفاده کنید. البته حتما یادتان باشد که هر چه ISO بیشتر باشد، نویز تصویر هم بیشتر خواهد شد. عمق میدان را هم فراموش نکنید. اگر می‌خواهید بیشتر عکس فوکوس داشته باشد، باید عدد دیافراگم را بزرگ‌تر انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *