آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم در عکاسی

نکات مهم در عکاسی و توضیح آن
قطعا تا به حال مجلات زیادی مطالعه کرده اید و به تماشای عکس های بسیار نشسته اید. حتما در کتاب ها و فیلم ها یا سایت های مختلف، عکس های زیادی دیده اید. آیا تمام تصاویر شما را جذب کرده اند؟ قطعا این گونه نیست. بیشتر عکس ها را فقط یک ثانیه می بینید. به عبارتی تعداد معدودی عکس هستند که توجه شما را جلب می کنند‌. اما چه چیزی باعث می شود یک عکس نسبت به سایرین بهتر باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم نکات مهم در عکاسی را برای شما بیان کنیم. با ما همراه شوید تا بدانید این نکات چه هستند!

چه موضوعات و بحث هایی در یک عکس مهم هستند؟

برخی عکس ها نسبت به سایرین جلوه بهتری دارند و ما راحت تر می توانیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم. اما عدم رعایت نکات خاصی در عکاسی هم موجب ایجاد نمرات منفی در عکس می شود. در بررسی هایی که طبق سوالات از عکاسان مختلف انجام شده، ما پاسخ های کاملا مشابهی را در زمینه عکس های خوب دریافت کردیم. لیست این نکات به شرح زیر است:
  • هیجانات عکاسی
  • نور در عکاسی
  • ترکیب بندی
  • خلاقیت
  • زمان سنجی
  • متن نوشته
  • لایه ها
این موارد نکات مهمی در عکاسی هستند که می توان به داشتن یک عکس خوب کمک کنند.
ما در ادامه این بخش نکات را با هم‌ بررسی‌ می کنیم.

۱. هیجانات عکاسی

هیجان را در برخی عکس ها می توان نسبت به سایر تصاویر بیشتر دید.
حتی ممکن است انقدر هیجان در تصویر زیاد باشد که شما اقدام به خرید یک عکس کنید. اگر عکسی برای شما خسته کننده به نظر برسد، قطعا ارتباط برقرار کردن با آن سخت خواهد شد. هر چه هیجانات موجود در عکس بیشتر باشد، عکس موفق تر و بهتر خواهد شد و حتی نکات منفی موجود کمتر به چشم می آیند‌.
نکات مهم در عکاسی

قایق

۲. نور

  • عکاسی به معنای واقعی کلمه، نقاشی با نور است.
کیفیت نور مستقیما بر کیفیت عکس تاثیر می گذارد. ‌نور آرام، نور خشن، نور گرم و … می تواند تعیین کننده میزان زیبایی و یا عدم کیفیت عکس شود.‌ نورسنج دوربین می تواند شدت نور را اندازه گیری کند، اما فقط می توانید کیفیت نور را بررسی کنید.‌ در کل هیچ فرمول و معادله اساسی برای ارزیابی کیفیت نور وجود ندارد. اما چگونه می شود این تنظیمات را انجام داد؟ با مطالعه خوب عکاسی و چگونگی ‌استفاده از تکنیک ها می شود به تنظیمات بهتر نور دست پیدا کرد. وقتی سوژه خوب را می بینید، نور خوب هم می تواند تنظیم کننده باشد و به زیبایی تصویر کمک زیادی کند.

۳. ترکیب

  • ترکیب در واقع، ترتیب موضوعات در یک عکس است.
یک ترکیب خوب چشم بیننده را برای سفر به یک عکس زیبا آماده می کند. یک ترکیب ضعیف چشم را به نقطه ای منتقل می کنید که متعاقبا نتیجه جالبی نخواهد داشت‌. یک عکس با ترکیب، نور و سوژه خوب، تاثیر بیشتر در زیبایی دارد.
  • یک ترکیب مناسب، تکمیل کننده عکس خوب است.

۴. خلاقیت

  • یکی از نکات مهم در عکاسی که کاربرد زیادی دارید، خلاقیت است.
خلاقیت  در عکاسی در واقع یعنی دیدن موضوع به شکلی که دیگران توجهی به آن ندارند. عکاسان برجسته و متفکر به این مورد توجه زیادی می کنند. سبک کاری آن ها بر مبنای جذابیت و نگرش صحیح است.
  • خلاقیت باعث می شود تا سوژه بسیار برجسته و جالب به نظر برسد.
حتی سلفی ها هم‌می توانند با خلاقیت خود تصاویر عجیب و عریب یا متفاوتی به وجود بیاورند.

۵. زمان سنجی

  • از نکات مهم در عکس زمان بندی است.
برخی موقعیت ها در یک لحظه پدید می آیند. از این رو شما باید موقعیت را مغتنم بشمرید و سریع عکس را بگیرید.‌ در واقع هر عکس، قطعه کوچکی از زمان است که برای شرایط یا سنین مختلف گرفته شده است. در یک لحظه می توان احساسات را ثبت کرد.

۶. متن

در داستان پردازی های عکاسی، متن بسیار مهم است. این که هر سوژه را به موضوعات مربوط خود متصل کنیم بسیار مهم است. یک موضوع و متن در چشم انداز بزرگ و بهتری وجود دارد.

۷. لایه ها

لایه بندی در عکس مفهومی گسترده و تا حدودی مبهم است. عکاسان مختلف هر کدام این‌مطلب را متفاوت تعریف می کنند. لایه ها می توانند عناصر مختلفی را نشان دهند. این مسئله یکی از نکات مهم در عکس است.
این مطلب را هم ببینید
عکس های بازتاب بهتر را چگونه بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *