اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

بزرگنمایی نوری و دیجیتال در عکاسی

بزرگنمایی نوری و دیجیتال
اگر قصد دارید دوربین خریداری کنید به ویژه دوربین عکاسی لنز ثابت یا عکاس قدیمی هستید، احتمالا با اصطلاحات مختلف از جمله بزرگنمایی نوری و دیجیتال روبرو شده اید. اما این عبارات به چه معنایی هستند؟ آیا یک مدل بزرگنمایی از دیگری بهتر است؟ هر کدام از مدل های زوم چه معنایی دارند؟ ما در این مقاله قصد داریم این مدل زوم ها را برای شما بیان کنیم و توضیحات زیادی درباره آن ها بدهیم. با ما همراه شوید تا این مطلب را به درستی یاد بگیرید.

زوم‌ چیست؟

از نظر عکاسی، بزرگنمایی به معنای بزرگتر کردن سوژه در قاب است.
بدون این که خودتان رو به جلو حرکتی داشته باشید. لنز های زوم به شما این امکان را می دهند که این کار را به راحتی برای خود انجام دهید. این وسایل این امکان را به شما می دهند که فاصله کانونی را بدون استفاده از لنز های مختلف به طور کامل تغییر دهید. در دوربین های دی اس ال آر یا بدون آینه، بزرگنمایی با چرخاندن حلقه بر روی لنز یا با فشار دادن و کشیدن دکمه انجام می شود.
در مورد برخی دیگر از دوربین ها، بزرگنمایی با چرخاندن شماره گیری در بالای دوربین انجام می شود.
این حرکات فاصله کانونی لنز ها را تنظیم می کنند و به شما امکان می دهند صحنه را بزرگنمایی کنید.

زوم نوری

در بزرگنمایی یا زوم نوری، عناصر شیشه ای داخل لنز، حرکت می کنند تا طول کانونی لنز ها را افزایش یا کاهش دهند. بزرگنمایی نوری روش ایده آل برای زوم و در عین حال حفظ هر چه بیشتر کیفیت تصویر است. با این حال در برخی از تبلیغات دوربین ها، این زوم با نام بزرگنمایی دیجیتال شناخته می شود اما در واقع این چنین چیزی نیست. یک نمونه از لنز های دارای بزرگنمایی نوری لنز های  Fujifilm XF 100-400 mm f/ 4.5 – 5.6 R LM OIS WR است‌. این لنز از ۱۰۰ میلی متر تا ۴۰۰ میلی متر زوم می شود.
برخی از لنز ها بزرگنمایی را به صورت داخلی انجام می دهند.

زوم دیجیتالی

بزرگنمایی دیجیتالی در دوربین ایجاد می شود و از نوع نوری لنز استفاده می شود.
برای انحام این کار دوربین در مزکز تصویر جمع می شود.  سپس با اضافه کردن پیکسل ها به تصویر، عکس به صورت دیجیتالی بزرگتر می شود. در طی این فرآیند کیفیت تصویر می تواند به شدت تاثیر بدی ببیند. به طور مثال، آیفون ۸ پلاس، دو لنز دارد. یکی دارای فاصله کانونی ۲۸ میلی متر و دیگری ۵۶ میلی متر است. همچنین دارای زوم دیجیتال ۱۰ برابر است. اما توجه داشته باشید که گاهی نادیده گرفتن بزرگنمایی دیجیتال به نفع است.
اگر دستیابی و کیفیت تصویر برای شما ضروری است،
  • فقط روی بزرگنمایی نوری تمرکز کنید.

قدرت زوم

دو روش وجود دارد که می توانید قدرت لنز زوم را متوجه شوید.
یک روش با توجه به
  • فاصله کانونی و
روش دیگر با استفاده از
  • بزرگنمایی
می باشد.
در حالی که تقریباً فاصله کانونی در دوربین DSLR و بدون آینه استفاده می شود. فاصله کانونی زاویه دید لنز را توصیف می کند. هرچه فاصله کانونی طولانی تر باشد ، زاویه دید باریک تر و بزرگنمایی بیشتری نیز تجربه خواهید کرد.
به عنوان مثال ، لنزهای 200-500 میلی متر f / 5.6E ED VR نیکون یک لنز عالی برای عکاسان حیات وحش است. با دوربین های جمع و جور ، از نسبت زوم برای نشان دادن قدرت لنز استفاده می شود و نه فاصله کانونی. شما آن را در تبلیغات با نام X مانند 3X یا 10X مشاهده خواهید کرد. نسبت بزرگنمایی مقدار طولانی ترین فاصله کانونی لنز است که با کوتاهترین فاصله کانونی آن تقسیم می شود. بنابراین ، نسبت بزرگنمایی برای لنزهای 200-500 میلی متر نیکون در بالا 500mm ÷ 200mm یا 2.5X است.
این مطلب را هم ببینید
فوکوس دستی یا فوکوس خودکار برای عکاسی منظره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *