آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم محافظت از لنز دوربین در برابر قارچ خوردگی

محافظت از لنز دوربین در برابر قارچ خوردگی

قارچ یک میکرو ارگانیسم زنده و با ویژگی رشد میباشد که امکان دارد درون لنز دوربین شما بوجود بیایید و رشد بکند. برای جلوگیری و محافظت از لنز دوربین در برابر قارچ خوردگی نیاز است تا مواردی را که در این بخش به شما عزیزان آموزش می دهیم را به خوبی یاد بگیرید.

محافظت از لنز دوربین در برابر قارچ خوردگی

پاک کردن مرتب لنز

خیلی از عکاس‌ها فقط عنصر جلویی لنز و یا فیلترهایی که روی آن‌ها قرار می‌گیرند را پاک می‌کنند. اما پاک کردن تمام لنز با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خیس روش خیلی بهتری است. به خصوص اگر در شرایط خشک و مرطوب مشغول عکاسی بوده‌اید. رطوبت جو و عرق دست‌های شما تاثیر زیادی روی رشد قارچ دارند.

استفاده از پارچه‌ی میکروفایبر از باقی ماندن پرزهای پارچه روی لنز جلوگیری خواهد کرد. پس از اینکه لنز خودتان را با استفاده از یک پارچه‌ی نم‌دار پاک کردید، از یک پارچه‌ی خشک هم برای پاک کردن بیشتر آن استفاده کنید. همچنین استفاده از سشوار با دمای پائین هم به تبخیر هرگونه رطوبت از روی بدنه‌ی لنز شما کمک می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین های EOS R5 و EOS R6 کانن رونمایی شدند

نگه‌داری از لنز داخل یک جعبه‌ی خشک با ژل سیلیکا

یک جعبه‌ی محفوظ از هوا مکان خیلی خوبی برای نگه‌داری لنزهای خودتان است. نگه‌داری تمام تجهیزاتی که دارید داخل کیف دوربین کار راحتی است اما در صورتی که آن‌ها را همان جا نگه‌داری کنید احتمال قرار گرفتن آن تحت تاثیر رطوبت خیلی زیاد است.

قرار دادن مقداری ژل سیلیکا هم کمک می‌کند تمام رطوبت باقی مانده جذب شود. معمولا داخل وسایلی که می‌خرید بسته‌های کوچکی از ژل سیلیکا وجود دارد ولی این بسته‌ها برای محافظت از لنز در برابر قارچ کافی نیست. ژل سیلیکا را می‌توانید به صورت آنلاین در حجم‌های بیشتر تهیه کنید. توصیه می‌کنیم ژلی را تهیه کنید که چند بار قابل استفاده باشد. رنگ این ژل پس از جذب رطوبت از آبی به نارنجی تغییر می‌کند. سپس می‌توانید با چند دقیقه قرار دادن آن داخل مایکروفر با دمای متوسط آن را خشک کنید.

حدودا یک فنجان ژل سیلیکا که داخل یک جوراب قرار گرفته است و به صورت محکم گره زده شده به شما کمک می‌کند تجهیزات خودتان را داخل جعبه خشک نگه دارید. البته باید مطمئن شوید که داخل جوراب هیچگونه سوراخی وجود ندارد.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم در عکاسی از بچه ها

قرار دادن لنزها در اتاق دارای تهویه

در صورتی که یک اتاق با تهویه مطبوع داشته باشید هم می‌توانید از آن برای نگه‌داری لنزها و دیگر وسایل خودتان استفاده کنید. تهویه مطبوع علاوه بر اینکه هوای داخل اتاق را خنک نگه می‌دارد بلکه باعث کاهش رطوبت هم خواهد شد. معمولا نباید دمای اتاقی که وسایلتان داخل آن قرار دارد خیلی سرد باشد. در صورتی که در مناطق گرم زندگی می‌کنید، این مسئله ممکن است مشکل‌ساز باشد و پس از بیرون بردن لنزها از منزل، دچار مه گرفتگی شوند.

استفاده از رطوبت‌گیر

رطوبت‌گیر یکی از وسایل منزل است که رطوبت هوا را جذب می‌کند. این دستگاه باعث سرد شدن هوای اتاق نخواهد شد اما هرگونه رطوبت موجود در هوا را از بین می‌برد. روشن کردن رطوبت‌گیر برای چند ساعت در یک اتاق کوچک که داخل مناطق مرطوب قرار دارد، معمولا برای از بین بردن رطوبت کافی است. این وسیله معمولا قابل حمل است و خیلی از وسایل تهویه مطبوع ارزان‌تر است. همچنین این وسیله برق کمتری هم مصرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *