آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم که برای عکاسی انتزاعی از منظره باید بلد باشید

عکاسی انتزاعی از منظره

عکاسی منظره در بین عکاسان حرفه‌ای و آماتور از محبوبیت یکسانی برخوردار است. گاهی عکاسی از جزئیات منظره‌ها و خلق‌ آثار انتزاعی هم می‌تواند به این محبوبیت و جذابیت‌ها اضافه کند. از این رو در این بخش می خواهیم نکات مهم که برای عکاسی انتزاعی از منظره باید بلد باشید را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نکات مهم برای عکاسی انتزاعی از منظره

شناسایی جزئیات در چشم‌انداز

اولین گام در ثبت تصاویر انتزاعی از چشم‌انداز، چگونه دیدن جزئیات است. این بخش دشوارترین بخش از فرایند عکاسی انتزاعی است؛ زیرا به‌راحتی نمی‌توان از چشم‌انداز بزرگ‌تر غافل شد. چشم‌اندازها معمولا از جزئیات خارق‌العاده‌ای تشکیل شده‌اند و با این جزئیات کوچک، می‌توان تصاویر انتزاعی جذاب و منحصر‌به‌فردی را خلق کرد.

سعی کنید دوربین را برای یک دقیقه زمین بگذارید و مناظر اطراف خود را نگاه کنید. چه می‌بینید؟ شاید شکاف‌هایی داخل سنگ‌ها یا زمینی پر از گُل‌های رنگارنگ یا جریان‌های رودخانه را ببینید. در تصویر زیر، رگه‌های یخ و برف در دامنه‌ی کوه جلوه‌ی خاصی پیدا کرده‌اند. خودِ کوهستان هم تأثیرگذار است؛ اما در این تصویر، جزئیات چشمگیرتری وجود دارند.

این مطلب را هم ببینید
نکات عکاسی ورزشی برای مبتدیان

استفاده از لنزهای تله‌زوم

طبق تصوری نادرست، استفاده از لنز های ماکرو، تنها راه برای عکاسی از مناظر انتزاعی است. این تصور اشتباه است و می‌توان با هر نوع فاصله‌ی کانونی به نتایج دلخواه رسید. برای عکاسی انتزاعی از منظره، بهتر است از لنز تله‌زوم بهره ببرید تا بتوانید بیشتر روی جزئیات تمرکز کنید (اغلب اوقات تا ۵۰۰ میلی‌متر کافی است). بررسی منظره از داخل ویوفایندر با لنز تله‌زوم برای جست‌وجوی جزئیات جذاب منظره نتیجه‌بخش است. این امر می‌تواند جذابیت عکاسی انتزاعی را افزایش دهد.

اهمیت نور شدید

براساس اصطلاح ساعت طلایی، بهترین ساعت روز برای عکاسی، زمان طلوع و غروب خورشید است. نور نرم برای تمام انواع عکاسی مفید است؛ اما نباید خود را صرفا به عکاسی در ساعت‌های مشخصی از روز محدود کنید. درواقع، نور شدید هم می‌تواند برای عکاسی انتزاعی بسیار مفید باشد و اغلب اوقات نتایج آن سایه‌های مناسبی هستند که با بافت‌هایی جذاب ترکیب شده‌اند.

این مطلب را هم ببینید
مقیاس در عکاسی منظره

ایجاد افکت تار با عکاسی از داخل سوژه‌ها

گاهی اوقات بخش‌های کوچکی از منظره‌ها شلوغ هستند. سوژه‌ی اصلی در کادر است؛ ولی تعداد زیادی عنصر گمراه‌کننده در اطراف آن وجود دارند که حواستان را پرت می‌کنند. یکی از نمونه‌های مناسب از این شرایط، عکاسی از جنگل و درخت است. شاید درخت یا شاخه‌ای را انتخاب کرده باشید؛ اما تعداد زیادی درخت و شاخه و خزه توجه مخاطب را از سوژه‌ی اصلی منحرف می‌کنند.

با عکاسی از داخل سوژه‌ها (از میان خزه‌ها یا از پشت سوژه‌‌ی واقع در مقابل لنز) می‌توان تمام انحراف‌ها را از بین برد و بر سوژه‌ی اصلی تأکید کرد. با قراردادن دوربین در نزدیکی سوژه می‌توان آن را تار کرد و بخش‌های گمراه‌کننده را از بین برد. فقط باید مراقب باشید شیء تار گمراه‌کننده نباشد. با آزمون و خطا می‌توانید در این روش موفق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *