اخبار تکنولوژی

وب سایت الکسا به کار خود پایان می دهد

وب سایت الکسا

امروز می خواهیم در رابطه با وب سایت الکسا صحبت کنیم. یک شرکت آمریکایی تحلیل ترافیک وب است که در سانفرانسیسکو واقع شده است. این یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به آمازون است. الکسا به عنوان یک شرکت مستقل در سال 1996 تاسیس شد و در سال 1999 توسط آمازون به قیمت 250 میلیون دلار در سهام خریداری شد. الکسا داده های ترافیک وب، رتبه بندی جهانی و سایر اطلاعات را در بیش از 30 میلیون وب سایت ارائه می دهد. اگر می خواهید بیشتر در رابطه با وب سایت الکسا بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

الکسا چیست؟

الکسا ترافیک وب سایت را بر اساس نمونه ای از میلیون ها کاربر اینترنتی که از پسوندهای مرورگر استفاده می کنند و همچنین از سایت هایی که نصب یک اسکریپت الکسا را انتخاب کرده اند، تخمین می زند. از سال 2020، هر ماه بیش از 400 میلیون نفر از وب سایت آن بازدید می کنند. اختلافات گاه به گاهی بر سر ادعاهای آن رخ می دهد، اما در مجموع بسیار جامع و کامل است.

وب سایت الکسا

تاریخچه الکسا

1996-1999: الکسا اینترنت در آوریل 1996 توسط بروستر کاله و بروس گیلیات تاسیس شد. نام این شرکت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر بطلمیوسی انتخاب شد، که شباهتی را بین بزرگترین مخزن دانش در دنیای باستان و پتانسیل اینترنت برای تبدیل شدن به یک ذخیره مشابه از دانش ترسیم کرد. الکسا در ابتدا نوار ابزاری را ارائه کرد که بر اساس الگوهای ترافیکی جامعه کاربران خود، به کاربران اینترنت پیشنهاداتی در مورد اینکه کجا باید بروند، ارائه کرد. این شرکت همچنین برای هر سایتی که بازدید می‌کرد، زمینه‌ای را ارائه می‌کرد: برای چه کسی ثبت شده بود، چند صفحه داشت، چند سایت دیگر به آن اشاره می‌کردند، و چند بار به‌روزرسانی می‌شد.

عملیات الکسا

عملیات الکسا به بایگانی صفحات وب که توسط یک برنامه کامپیوتری خودکار (با نام مستعار “ربات” یا “خزنده وب”) بررسی می شوند، افزایش یافت. این پایگاه داده به عنوان پایه ای برای ایجاد آرشیو اینترنتی قابل دسترسی از طریق ماشین راهنما عمل کرد. در سال 1998، این شرکت یک نسخه از آرشیو را به اندازه دو ترابایت به کتابخانه کنگره اهدا کرد. در سال 1999، زمانی که شرکت از دیدگاه اصلی خود برای ارائه یک موتور جستجوی “هوشمند” دور شد، وب سایت الکسا توسط Amazon.com به مبلغ تقریبی 250 میلیون دلار آمریکا در سهام آمازون خریداری شد.

این مطلب را هم ببینید
مشخصات دوربین گلکسی s22 و s22 پلاس

2000–2009

2000–2009: الکسا در اوایل سال 2002 با گوگل و در ژانویه 2003 با فهرست وب DMOZ همکاری کرد. در دسامبر 2005، الکسا فهرست گسترده جستجو و امکانات وب خود را از طریق مجموعه ای جامع از خدمات وب و APIها در اختیار برنامه های شخص ثالث قرار داد. به عنوان مثال، می توان از آنها برای ساخت موتورهای جستجوی عمودی استفاده کرد که می توانند روی سرورهای الکسا یا جاهای دیگر اجرا شوند. در می 2006، Google با Windows Live Search به عنوان ارائه‌دهنده نتایج جستجو جایگزین شد.

در دسامبر 2006، آمازون جستجوی تصویر وب سایت الکسا را ​​منتشر کرد. این برنامه اولین برنامه کاربردی اصلی بود که بر روی پلت فرم وب این شرکت ساخته شد. در می 2007، الکسا API خود را تغییر داد تا مقایسه ها را به سه وب سایت محدود کند، اندازه نمودارهای تعبیه شده در Flash را کاهش دهد و تبلیغات BritePic اجباری را اضافه کند.

نمودار هایی که توسط الکسا منتشر می شد

در آوریل 2007، شرکت شکایتی را با عنوان Alexa v. Hornbaker برای جلوگیری از نقض علامت تجاری توسط سرویس Statsaholic تنظیم کرد. در شکایت، الکسا مدعی شد که ران هورنبیکر نمودارهای ترافیک را برای کسب سود می دزدد، و هدف اصلی سایت او نمایش نمودارهایی بود که توسط سرورهای الکسا تولید می شدند. هورنبیکر در 19 مارس 2007 عبارت الکسا را ​​از نام سرویس خود حذف کرد. در 27 نوامبر 2008، آمازون اعلام کرد که جستجوی وب سایت الکسا دیگر مشتریان جدیدی را نمی پذیرد و این سرویس در تاریخ 26 ژانویه 2009 برای مشتریان فعلی منسوخ یا متوقف خواهد شد. پس از آن، الکسا به یک شرکت صرفاً متمرکز بر تجزیه و تحلیل تبدیل شد.

در 31 مارس 2009، الکسا طراحی مجدد وب سایت بزرگی را نشان داد. سایت بازطراحی شده معیارهای ترافیک وب جدیدی را ارائه می دهد. از جمله میانگین بازدید از صفحه به ازای هر کاربر، نرخ پرش (نرخ کاربرانی که به صفحه وب می آیند و سپس آن را ترک می کنند)، و زمانی که کاربر در وب سایت می گذراند. در هفته‌های بعد، وب سایت الکسا ویژگی‌های بیشتری از جمله آمار جمعیتی بازدیدکنندگان، جریان کلیک و آمار ترافیک جستجوی وب را اضافه کرد.

این مطلب را هم ببینید
طرح مفهومی گلکسی A54 زبان طراحی آن را نشان می دهد

در این مدت، الکسا همراه با الگوریتم مشخصی در حال تکامل بوده است. پیش بینی آمار و استفاده از فناوری آنها در ارتباط با شبکه بزرگی از وب سایت های دارای گواهی به آنها اجازه می دهد تا از معیارهای ترافیک وب سایت در سراسر جهان جلوتر باشند. به همین دلیل، بسیاری از سایت های بزرگ از آن به عنوان مرجع اصلی محبوبیت در اینترنت استفاده می کنند.

وب سایت الکسا

ترافیک های مربوط به الکسا

یک معیار کلیدی منتشر شده از تجزیه و تحلیل اینترنتی، رتبه ترافیک وب سایت الکسا است. همچنین توسط الکسا به عنوان رتبه جهانی نیز شناخته می شود و به عنوان تخمینی از محبوبیت یک وب سایت طراحی شده است. از ماه مه 2018، راهنمای ابزار الکسا برای رتبه جهانی می‌گوید این رتبه از ترکیبی از بازدیدکنندگان روزانه و بازدید از صفحه در یک وب‌سایت در یک دوره 3 ماهه محاسبه می‌شود.

رتبه ترافیک الکسا را می توان برای نظارت بر روند محبوبیت یک وب سایت و مقایسه محبوبیت وب سایت های مختلف استفاده کرد.

رتبه ترافیک از داده های جمع آوری شده از کاربرانی که نوار ابزار الکسا را روی مرورگر خود نصب کرده بودند، تعیین می شد. از سال 2020، الکسا از نوار ابزار استفاده نمی کند. در عوض، از داده‌های کاربرانی استفاده می‌کند که تعدادی از برنامه‌های افزودنی مرورگر را نصب کرده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با وب سایت الکسا آشنا کنیم، همان طور که دیدید این وب سایت کم کم دارد به کار خود پایان می دهد و باید دنبال جایگزین هایی برای این پلتفرم کاربردی باشیم، البته که هیچ چیزی جای الکسا را نخواهد گرفت.

 

 

1 دیدگاه در “وب سایت الکسا به کار خود پایان می دهد

  1. رنک ایرانی گفت:

    باسلام
    similarweb جایگزین الکسا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *