مقالات اینترنت و شبکه

ورود به دارک وب چه عواقب و خطراتی می تواند داشته باشد؟

عواقب ورود به دارک وب

امروز سعی داریم شما را با عواقب ورود به دارک وب آشنا کنیم. گفته می شود که قسمت پنهان اینترنت که معمولاً به عنوان وب تاریک شناخته می شود، زمین بازی برای فعالیت های مجرمانه است. و تقریباً همه داستان هایی از تجارت مواد مخدر، افراد یا حتی قتل در وب تاریک شنیده اند. اگر می خواهید بیشتر با عواقب ورود به دارک وب آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

دارک وب چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، Darknet یک شبکه تاریک، یعنی یک شبکه پنهان است. از اینترنت قابل مشاهده – Clear Web جدا نیست، اما به آن متصل است. اساساً باید بدانید که کل اینترنت از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

وب پاک: این بخشی از اینترنت است که در آن خرید می‌کنیم، با دوستان خود چت می‌کنیم یا عکس‌های مربوط به تعطیلات را آپلود می‌کنیم. با این حال، این بخش از اینترنت که به راحتی قابل دسترسی است، تنها بخش کوچکی از کل وب است.

عواقب ورود به دارک وب

دیپ وب: پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت، سرورهای جریان و فضای ذخیره‌سازی آنلاین در این منطقه قرار دارند که با اختلاف گسترده‌ترین (تقریباً 90 درصد کل اینترنت) است. در اصل، دیپ وب برای همه باز است، اما بسیاری از محتواها محافظت می شوند، به عنوان مثال برای محافظت از اسرار شرکت.

تاریک نت: این ناحیه از اینترنت بخش نسبتاً کوچکی از وب عمیق است. به روش معمول یافت نمی شود، ارتباطات رمزگذاری شده است و نویسندگان محتوا و بازدیدکنندگان یا مصرف کنندگان آن می خواهند تا حد امکان ناشناس بمانند. عواقب ورود به دارک وب ممکن است بسیار خطرناک باشد.

ویژگی های دارک وب چیست؟

وب سایت های دارک نت را نمی توان توسط موتورهای جستجو یا مرورگرهای معمولی پیدا کرد. صفحات موجود در وب تاریک را فقط می توان مستقیماً یا از طریق موتورهای جستجوی وب تاریک با کمک شبکه های ناشناس سازی مانند Tor (“The Onion Router”) دسترسی داشت. بنابراین معمولاً صفحات را فقط می توان مستقیماً (نظیر به همتا) فراخوانی کرد و اگر URL دقیق آن را بدانید.

طبق اشتقاق این نام، شبکه Tor مانند یک پیاز ساختار یافته است و هویت کاربران را از طریق چندین ارسال رمزگذاری شده بین سرورها تا گره خروج یا صفحه مربوطه در Darknet پنهان می کند. گره فقط سرور قبلی و بعدی را می شناسد. با این حال، یک چیز باید روشن شود: با وجود استفاده از شبکه‌های ناشناس مانند Tor، ردیابی را نمی‌توان رد کرد. عواقب ورود به دارک وب می تواند بسیار بد باشد.

این مطلب را هم ببینید
بهترین افزونه های گوگل کروم برای افزایش بهره وری را بشناسید

دیپ وب حدود 90 درصد از کل وب جهانی را تشکیل می دهد. صفحات وب عمیق ایندکس نمی شوند و بنابراین از طریق موتورهای جستجو قابل دسترسی نیستند. دیپ وب شامل پایگاه های داده، وب سایت ها و خدمات متعلق به شرکت ها، سازمان های دولتی یا دانشگاه ها می باشد. این محتوا معمولاً مشمول پرداخت است یا مثلاً دارای رمز عبور است، اما بی ضرر است. از طرف دیگر، برای دارک نت به نرم افزار خاصی نیاز دارید و محتوای آن اغلب دارای سابقه مجرمانه است.

آیا دارک وب زمین بازی مجرمان است؟

از یک طرف بله. دارک نت در واقع یک مکان تجارت برای جنایات و انواع کالاهای غیرقانونی است که معمولاً هزینه پیشنهادات را با به اصطلاح ارزهای دیجیتال پرداخت می کنند. به دلیل ارتباطات رمزگذاری شده و ناشناس بودن مرتبط با آن، مجرمان از شبکه استفاده می کنند. بزرگترین خطرات وب تاریک نیز در اینجاست: خطر انتشار بدافزار در اینجا بیشتر از وب شفاف است. بازدیدکنندگان ممکن است با پیشنهادات مشکوک در Darknet مواجه شوند و بنابراین خود را در معرض پیگرد قانونی قرار دهند یا با سازمان های جنایی در تماس باشند. عواقب ورود به دارک وب برنامه ریزی شده است.

از سوی دیگر، ساختار رمزگذاری شده به روزنامه نگاران، افراد تحت تعقیب یا مخالفان سیاسی فرصت دسترسی به محتوای مسدود شده در منطقه، دور زدن سانسور یا برقراری ارتباط با افراد دیگر را ارائه می دهد.

عواقب ورود به دارک وب

ناشناس بودن به منابع ژورنالیستی اجازه می دهد در برخی موارد ناشناس بمانند و افشاگران اکتشافات خود را با مردم به اشتراک بگذارند. مانند بسیاری از موارد دیگر، وب عمیق و وب تاریک نشان دهنده چیزی است که می تواند برای اهداف مفید و مضر استفاده شود.

این مطلب را هم ببینید
نسخه ۸۷ فایرفاکس منتشر شد

چه چیزی در دارک نت مجاز است؟

پیمایش در وب تاریک به تنهایی غیرقانونی نیست، اگرچه یک خطر امنیتی است. با توجه به داستان های زیادی که در مورد Darknet و ناشناس بودن کاربران در حال پخش است، به راحتی می توان این تصور را داشت که این شبکه فی نفسه غیرقانونی است. در واقع زمانی که محتوای غیرقانونی را مصرف می کنید یا دانلود می کنید یا کالاها و خدمات غیرقانونی خریداری می کنید، مجرم می شوید.

فروش چنین کالاهایی نیز جرم است. در اینجا، وب تاریک به سختی با دنیای فیزیکی متفاوت است: آنچه در اینترنت غیرقانونی است در اینترنت باقی می ماند – صرف نظر از اینکه وب شفاف یا تاریک وب باشد. عواقب ورود به دارک وب خطر آفرین است.

وب تاریک که اغلب با دیپ وب و تاریک نت اشتباه گرفته می شود، هرگز به فانتزی ها دامن نمی زند. در واقع، غیرمعمول نیست که ببینیم رسانه های عمومی در مورد فعالیت های غیرقانونی که در این شبکه انجام می شود تیتر می زنند. با این حال، از دیدگاه صرفاً عمل‌گرایانه، مزیت وب تاریک این است که ناشناس بودن کاربران خود را حفظ می‌کند، بدون اینکه شامل قاچاق اسلحه و جرایم سایبری شود. چگونه به آن دسترسی دارید و چه نوع محتوایی را می توانید در آنجا پیدا کنید؟ بیایید نگاهی به این شبکه از خودی ها بیندازیم که هنوز برای عموم مردم ناشناخته است.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با عواقب ورود به دارک وب آشنا کنیم. در وب، دو سطح ناوبری وجود دارد که می تواند با تصویر یک کوه یخ نشان داده شود. بخش پدیدار شده از بلوک یخ که معمولاً وب سطحی یا وب قابل مشاهده نامیده می شود، بین 5 تا 10 درصد از حجم وب سایت های موجود را تشکیل می دهد. این وب، وب روزمره است که صفحات آن توسط موتورهای جستجوی کلاسیک مانند Google، Bing، Qwant، DuckDuckGo یا Yahoo نمایه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *