اخبار تکنولوژی

هرآنچه باید درباره انواع مختلف هوش مصنوعی بدانید

انواع مختلف هوش مصنوعی

امروز قصد داریم شما را با انواع مختلف هوش مصنوعی آشنا کنیم. ربات‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند وظایف بیشتری را انجام می‌دهند که قبلاً مختص انسان‌ها بود. اما هوش مصنوعی (AI) دقیقا به چه معناست و در کجا استفاده می شود؟ در این پست تمامی این موارد را بیابید. اگر می خواهید بیشتر با انواع مختلف هوش مصنوعی آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

انواع مختلف هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی در حال حاضر یک جهش تکنولوژیکی رو به جلو را تجربه می کند. به نظر می رسد که ماشین های فکر کردن فقط موضوع زمان هستند. یک اینفوگرافیک در یک نوع شناسی آنچه را که امروزه ممکن است و آنچه می تواند در آینده امکان پذیر است را توصیف می کند. با پیشرفت های فنی فعلی در قدرت محاسباتی، موضوع هوش مصنوعی (AI) انگیزه جدیدی پیدا می کند. فناوری های جدید فرصت های جدیدی را می گشایند. اینها شامل پیشرفت هایی در زمینه های زیر است: فراگیری ماشین، شبکه های عصبی، پردازش زبان طبیعی، الگوریتم ژنتیک یا خلاقیت محاسباتی.

انواع مختلف هوش مصنوعی

به نظر می رسد به طور فزاینده ای محتمل است که هوش مصنوعی از برنامه های ساده به ماشین های هوشمند با ذهن و آگاهی خود تبدیل شود. چهار نوع مختلف از هوش مصنوعی را می توان تشخیص داد: هوش مصنوعی کاملا واکنشی، سیستم هایی با حافظه محدود، سیستم ها با آگاهی خودشان، سیستم هایی که از “خود” آگاه هستند. انواع مختلف هوش مصنوعی را با ما بشناسید.

هوش مصنوعی با توجه با نیازهای انسان ساخته می شود

این ابتدایی ترین شکل Kl است.سیستم مستقیماً محیط یا وضعیت خود را تشخیص می دهد و بر اساس آنچه تشخیص می دهد عمل می کند. هیچ تصوری از دنیای بیرون ندارد. نمی تواند خاطرات ایجاد کند یا از تجربیات گذشته برای تأثیرگذاری بر تصمیمات فعلی استفاده کند. فقط در یک زمینه تخصص دارد. به عنوان مثال می توان به Deep Blue شرکت IBM که در شطرنج کاسپاروف را شکست داد، یا AlphaGo گوگل که در بازی Go بر قهرمان انسانی پیروز شد.

کمی بالاتر از نردبان تکامل هوش مصنوعی، سیستم هایی با حافظه محدود قرار دارند. آنها اطلاعات گذشته را در نظر می گیرند و آنها را به نمایش های از پیش برنامه ریزی شده خود از جهان اضافه می کنند. آنها فقط حافظه یا تجربه کافی برای تصمیم گیری صحیح و انجام اقدامات مناسب دارند. به عنوان مثال می توان به وسایل نقلیه خودران، ربات های گفتگو و دستیارهای دیجیتال شخصی اشاره کرد. انواع مختلف هوش مصنوعی بسیار مهم است.

این مطلب را هم ببینید
همه چیز درمورد ویندوز 11

این سیستم ها دارای آگاهی هستند

تئوری ذهن به معنای توسعه آگاهی خود است. این شامل شناخت خود و دیگران، اما همچنین ایجاد درک این است که دیگران ممکن است اشتباه کنند و در نتیجه نادرست عمل کنند. چنین سیستم هایی توانایی درک افکار و احساساتی را دارند که بر رفتار انسان تأثیر می گذارد. این شامل درک احساسات، انگیزه ها، نیات و انتظارات و توانایی تعامل اجتماعی بر این اساس است. هنوز هیچ سیستمی وجود ندارد که بتواند این کار را انجام دهد. اما احتمالاً سطح بعدی ماشین‌های هوشمند هستند. از نمونه های علمی تخیلی می توان به C-3P0 و R2-D2 از فیلم های جنگ ستارگان و سانی از فیلم I Robot اشاره کرد.

این اشکال Kl می توانند ایده هایی در مورد خودشان ایجاد کنند. آنها بسطی از سیستم ها را با آگاهی خود نشان می دهند.آنها از حالات درونی خود آگاه هستند، می توانند احساسات دیگران را پیش بینی کنند و می توانند انتزاع ایجاد کنند و نتیجه گیری کنند. آنها نسل آینده ماشین ها هستند: فوق العاده باهوش و آگاه. به عنوان مثال می توان به Eva در فیلم Ex Machina و مصنوعی از مجموعه تلویزیونی People اشاره کرد. انواع مختلف هوش مصنوعی در حال تکامل هستند.

اینفوگرافیک هوش مصنوعی

اینفوگرافیک زیر از Futurism انواع موجود در تصویر را نشان می‌دهد، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی امروز کجاست و توسعه بیشتر به کجا می‌تواند منجر شود. هوش مصنوعی (AI) شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین ها به ویژه سیستم های کامپیوتری است. کاربردهای خاص هوش مصنوعی شامل سیستم های خبره، پردازش زبان طبیعی (NLP)، تشخیص گفتار و بینایی ماشین است. انواع مختلف هوش مصنوعی بسیار گسترده است.

این مطلب را هم ببینید
هدفون بی‌سیم بولتس وایرلس Z توسط وان پلاس رونمایی شد

انواع مختلف هوش مصنوعی

با افزایش تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی، فروشندگان تلاش هایی را برای ترویج استفاده از هوش مصنوعی در محصولات و خدمات خود انجام داده اند. اغلب آنچه که آنها هوش مصنوعی می نامند فقط جزئی از هوش مصنوعی است، مانند یادگیری ماشین. هوش مصنوعی به پایه ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین نیاز دارد. هیچ زبان برنامه نویسی مترادف با هوش مصنوعی وجود ندارد، اما تعداد کمی از جمله پایتون، R و جاوا بسیار محبوب هستند.

داده های آموزشی به این ربات ها منتقل می شود

به طور کلی، سیستم‌های هوش مصنوعی با گرفتن مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها و استفاده از آن الگوها برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده کار می‌کنند. به این ترتیب، یک ربات چت که نمونه‌هایی از چت‌های متنی را تغذیه می‌کند، می‌تواند یاد بگیرد که در گفتگوهای واقعی با انسان‌ها شرکت کند، یا یک برنامه تشخیص تصویر می‌تواند با بررسی میلیون‌ها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد.

برنامه نویسی هوش مصنوعی بر سه مهارت شناختی تمرکز دارد: یادگیری، استدلال و اصلاح خود. فرآیندهای یادگیری این جنبه از برنامه نویسی هوش مصنوعی بر جمع آوری داده ها و ایجاد قوانینی در مورد چگونگی تبدیل داده ها به اطلاعات عملی متمرکز است. قوانینی که به عنوان الگوریتم شناخته می شوند، دستورالعمل های گام به گام را در مورد نحوه انجام یک کار خاص به دستگاه های محاسباتی می دهند.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با انواع مختلف هوش مصنوعی آشنا کنیم. فرآیندهای خود اصلاحی این جنبه از برنامه نویسی هوش مصنوعی برای تنظیم دقیق الگوریتم ها به منظور اطمینان از ارائه دقیق ترین نتایج ممکن استفاده می شود. هوش مصنوعی به این دلیل مهم است که می‌تواند به شرکت‌ها بینش‌هایی درباره عملکردشان بدهد که ممکن است قبلاً از آن آگاه نبوده‌اند، و به این دلیل که در برخی موارد هوش مصنوعی می‌تواند وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *