مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

وضعیت اینترنت 5G در ایران

وضعیت اینترنت 5G در ایران

اینترنت 5G در حال همه گیر شدن در دنیا می باشد. در حال حاضر برخی کشورها به این فناوری دسترسی داشته و برخی هنور در حال آماده سازی برای بهره بری از آن هستند. در این بخش می خواهید وضعیت اینترنت 5G در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

وضعیت اینترنت 5G در ایران

زمان عرضه اینترنت 5G به ایران

مدتی پیش محمد جواد آذری جهرمی با انتشار توییتی ، از وظایف اساسی و سنگین اپراتورها در توسعه شبکه ملی اطلاعات صحبت کرد. او همچنین درخواست راه‌اندازی اینترنت 5G در ایران را از همراه اول در مردادماه پیش رو داشته است؛ سرویسی که در ابتدا در پنج نقطه از شهر تهران آغاز به کار خواهد کرد. وی همچنین در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور، به محدودیت فرکانسی باندهای پایین و تمرکز وزارت اطلاعات بر سرمایه‌گذاری در توسعه باندهای بالا اشاره نمود.

جهرمی در سخنان خود خاطرنشان کرده که لابراتوار فناوری 5G در ایران در دو هفته آینده معرفی شده و به بهره‌برداری خواهد رسید. او همراه اول را بزرگ‌ترین اپراتور خاور میان دانسته و پوشش شبکه ارتباطی آن‌ها را گسترده‌ترین در کشور عنوان می‌کند. وی همچنین از احداث دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات خبر داد؛ پیشرفتی که نتیجه توسعه ارتباطات 1500 روستا توسط همراه اول و سپس تاسیس نخستین مرکز داده اقماری توسط ایرانسل بود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم افزارهای قفل گذاری انواع فایلها

او همچنین ادعا کرده که افتتاح خدمات فضای ابری در ایران، کشورمان را به خودکفایی خواهد رساند. وزیر اطلاعات ایران در ادامه صحبت‌های خود به پایداری شبکه ملی اطلاعات، تمرکز زدایی از تجهیزات تهران و خدمات هم مکانی به عنوان نتایج افتتاح مراکز داده‌ای مذکور و برقراری نسل پنجم اینترنت در ایران اشاره کرد. او همچنین از تخصیص بودجه و همراهی مناسب نهادهای دولتی و حکومتی به این حوزه خبر داد.

جهرمی از تاسیس هشت ایستگاه دیگر را تا پایان سال جاری صحبت نموده و هدف وزارت اطلاعات را کاهش وابستگی‌های کشور به فضای بین‌الملل و کمک به پایداری اقتصاد دیجیتال مطرح کرده است. به گفته او، مواردی چون پیام‌رسان‌ها و موتورهای جستجو شامل این مسئله خواهند شد. وی در نهایت نیز همراه اول را به سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان و همچنین حمایت از کسب و کارهای نوپا و 5gدر ایران دعوت کرد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع مشکل Your account has been disabled در فیسبوک

تربیت نیروی متخصص

از آنجایی که اینترنت 5G فناوری نوینی محسوب می‌شود و تحولاتی را در حوزه‌های وابسته به اینترنت با خود به ارمغان می‌آورد، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب اینترنت نسل 5 در ایران و پشتیبانی از آن در آینده نیازمند حضور متخصصین و کارشناسان این حوزه خواهد بود. از این رو قرار است متخصصینی برای فراهم‌سازی بستر اینترنت 5 جی در ایران تربیت شوند.

مشکلات پیش رو

همچنین خوب است بدانید که برقراری زیرساخت اینترنت ۵ جی در ایران نیازمند سرمایه‌گذاری در این بخش و همچنین تجهیز شبکه مخابراتی است. شاید هم یکی از مضرات اینترنت 5G در ایران می‌تواند هزینه‌بر بودن و گران بودنش باشد. در این راستا معاون وزیر ارتباطات اشاره کرده است که یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، بحث تحریم و هزینه‌های بالا و همکاری‌های بین‌المللی است؛ اما با این حال می‌توان به این موضوع به عنوان فرصتی برای بهره‌گیری از توان تولیدات داخلی نگاه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *