بازی و سرگرمی

ویژگیهای مانیتور گیمینگ مناسب چیست؟

ویژگیهای مانیتور گیمینگ مناسب

مانیتورها یکی از قطعات مهم سخت‌افزاری رایانه هستند که معمولاً توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود ولی از اهمیت بالایی برخوردار هستند خصوصا برای گیمرها. اگر می خواهید بدانید ویژگیهای مانیتور گیمینگ مناسب چیست با ما در این بخش همراه باشید.

ویژگیهای مانیتور گیمینگ مناسب

رزولوشن (Resolution)

d;d hc lil jvdk ویژگیهای مانیتور گیمینگ مناسب که برای انتخاب مانیتور مناسب گیم در نظر می‌گیریم، رزولوشن است. رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل‌های موجود در هر صفحه نمایش استفاده می‌شود؛ این مقدار که غالبا به صورت یک جفت عدد زوج بکار برده میشود، نشان میدهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. درواقع رزولوشن معیاری برای سنجش وضوح و کیفیت تصویر است.

وضوح بالاتر به معنای تعداد پیکسل بالاتر است که به نوبه خود به معنای جزئیات بصری بهتر و وضوح تصویر بالاتر است. امروزه مانیتورهای مناسب بازی غالبا در وضوح (1080p (Full HD و (1440p (QHD/2K و (2160p (UHD/4K عرضه می‌شوند. بزرگترین مانعی که بیشتر گیمرها را از وضوح QHD و UHD باز می‌دارد محدودیت‌های سخت افزاری است. با این حال QHD به تدریج در حال تبدیل شدن به استانداردی جدید و رایج است. پس لازم است پیش از تصمیم گیری در مورد وضوح ایده آل خود، قدرت کارت گرافیک (GPU) خود را در نظر بگیرید.

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش مانیتورها آن چنان اهمیتی ندارد و اینکه کدام سایز را انتخاب کنید کاملاً به خود شما بستگی دارد. با این حال، اگر قصد تهیه مانیتور 1080p را دارید، بهتر است بزرگتر از ۲۴ اینچ نباشید زیرا تراکم پیکسل پایین‌تر تجربه نامناسبی به شما خواهد داد. با این حال سایز مانیتور ۲۱ تا ۲۷ اینچ باقی بهترین تعادل برای وضوح دید و راحتی را به شما برای گیم می‌دهد.

نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate)

نرخ تازه سازی یک مانیتور که با فرکانس (هرتز/Hz) اندازه گیری می‌شود، تعداد به روز رسانی‌های مانیتور در یک ثانیه است. این ویژگی همچنین تعیین می‌کند که مانیتور چند فریم در ثانیه قادر به نمایش تصویر است. البته نباید نرخ تازه سازی تصویر (Refresh rate) را با نرخ فریم (Frame rate) که عاملی است برای سرعت پردازش خروجی کارت گرافیکی، اشتباه گرفت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین بازی‌های کارتی برای موبایل

نکته مهم این است که نرخ تازه سازی بالا هیچ فایده‌ای ندارد مگر اینکه کارت گرافیک (GPU) شما آنقدر هیولا باشد که بتواند تعداد کافی فریم در ثانیه را نمایش دهد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد خرید یک مانیتور 144 هرتز یا 240 هرتز، اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک شما می‌تواند بازی‌های مورد نظر خود را با این فریم بالا اجرا کند.

پنل‌های نمایشگر

احتمالا اگر تا به امروز به قصد خرید دنبال جزییاتی از پنل‌های نمایشگرها گشته باشید دسته بندی‌های متفاوت و طولانی را دیده‌اید. اما نمایشگر‌های حال حاضر غالبا در دو دسته کلی (TN (twisted nematic و (IPS (in-plane switching تولید می‌شوند.

بدون پرداختن به جزییات نامفهوم فنی این دو، می‌توان گفت که پنل‌های IPS کیفیت بصری همه جانبه بهتری را ارائه می‌دهند. این به معنای تولید رنگ پر جنب و جوش و دقیق تر و همچنین زاویه دید بهتر است. در برخی دسته بندی‌ها به پنل‌های AHVA هم اشاره می‌شود که البته نوعی پنل IPS هستند. این پنل‌ها بهترین گزینه برای تجربه بصری با کیفیت و متوازن از گیم هستند. در مقابل پنل TN دقت رنگ و زاویه دید به شدت ضعیفی دارند. بزرگترین مزیت پنل TN پشتیبانی از زمان واکنش (Response Time) سریعتر است، با این وجود پنل‌های TN همچنان به علت مقرون به صرفه بودن تولید عمده‌ای دارند.

زمان واکنش (Response Time)

منظور از زمان واکنش یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. این واکنش غالبا به صورت تغییر رنگ سیاه به سفید و مجددا به سیاه در چند میلی ثانیه اندازه گیری می‌شود. زمان واکنش معمول برای LCD زیر ۱۰ میلی ثانیه است. اساساً هرچه زمان پاسخ کمتر باشد، حرکات دوربین هموارتر می‌شود. از طرف دیگر، زمان پاسخ زیاد منجر به تاری حرکت می‌شود زیرا پیکسل ها در حین حرکت سریع دوربین زمان کافی برای جابجایی بین رنگ‌ها را ندارند.

این مطلب را هم ببینید
بازی های رایگان این ماه پلی استیشن

در حال حاضر، پنل‌های TN از زمان پاسخ یک میلی ثانیه پشتیبانی می‌کنند در حالی که پنل های IPS فقط می‌توانند به چهار میلی متر برسند. اینکه کدام یک را انتخاب کنید کاملاً به انتظار شما از مانیتور بستگی دارد. البته که این زمان در مانیتورهای منتسب به گیم هرچه کم‌تر باشد کیفیت تجربه بالاتر خواهد بود ولی در نظر داشته باشید که این عنصر آنچان جزیی است که ممکن است حتی این تفاوت بین یک و چهار میلی ثانیه را متوجه نشوید.

اتصالات

این روزها یک مانیتور مناسب بازی مدرن از اتصالات ورودی و خروجی زیر پشتیبانی می‌کند:

  • پورت DisplayPort 1.4: یک رابط دیجیتال است که سیگنال‌های صوتی و تصویری را با کیفیت بالا انتقال میدهد.
  • پورت HDMI 1.4 / 2.0: از نرخ تازه سازی با رزولوشن بالاتر از DisplayPort پشتیبانی نمی‌کند اما تقریبا همان اندازه کارایی دارد.
  • خروجی صوتی 5 میلی متری: به عنوان وسیله راحت تری برای اتصال مستقیم هدفون یا بلندگو به مانیتور در عوض به صفحه پشت مادربرد یا صفحه جلوی قاب، طراحی شده است.

تکنولوژی G-Sync و FreeSync

این دو تکنولوژی به ترتیب توسط انویدیا (NVIDIA) و ای‌ام‌دی (AMD) برای رفع مشکل پارگی تصویر(Screen Tearing) در نسل جدید ارائه شده‌اند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تعداد فریم‌های تولید شده توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد(غالبا بیشتر باشد). تکنولوژی FreeSync متعلق به AMD هیچ هزینه اضافی به قیمت پایه مانیتور اضافه نمی‌کند و فقط با کارت های گرافیک AMD سازگار است. در واقع درست مانند کارت گرافیک‌هایش قیمت تمام شده پایین‌تری فراهم می‌کند. در حالی که تکنولوژی G-SYNC انویدیا بابت امتیاز استفاده این تکنولوژی از شرکت‌های ثالث چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار بر قیمت پایه مانیتور می‌افزاید. این تکنولوژی نیز فقط با کارت‌های NVIDIA کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *