بازی و سرگرمی, بررسی و ترفندهای کنسول بازی

پلی استیشن 4 بزرگ‌ترین پلتفرم فورتنایت است

بزرگ‌ترین پلتفرم فورتنایت

در اوایل ماه جاری میلادی متوجه شدیم نسخه‌ی iOS بازی فورتنایت توانسته است درآمد بسیار خوبی را برای اپیک گیمز (توسعه‌دهنده‌ی آن) به ارمغان بیاورد. بر اساس اسنادی که در آستانه‌ی برگزاری جلسه‌ی بین اپیک گیمز و اپل در دادگاه آمریکا منتشر شد، نسخه‌ی iOS فورتنایت پیش از حذف از اپ استور بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد برای اپیک گیمز در پی داشته است. پلی استیشن 4 بزرگ‌ترین پلتفرم فورتنایت است.

بزرگ‌ترین پلتفرم فورتنایت

به گزارش ورج  و بر اساس اسناد رسمی دادگاه، پلی استیشن 4 از مارس ۲۰۱۸ (اسفند ۱۳۹۶ و فروردین ۱۳۹۷) تا جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) بالغ‌بر ۴۶٫۸ درصد از کل درآمد بازی فورتنایت را به خود اختصاص داده است. ایکس باکس وان که پس از پلی استیشن 4 دومین پلتفرم بزرگ فورتنایت به‌حساب می‌آید، ۲۷٫۵ درصد از کل درآمد را برای اپیک گیمز به ارمغان آورده است. iOS با سهم هفت درصدی از درآمد کل در رتبه‌ی پنجم جای می‌گیرد. ۱۸٫۷ درصد باقی‌مانده بین اندروید، نینتندو سوییچ و کامپیوتر شخصی تقسیم می‌شود.

پیش‌بینی شده که نسخه‌ی iOS فورتنایت در سال ۲۰۲۰ تنها ۵٫۸ درصد از کل درآمد بازی را ثبت کرده باشد. بر اساس شهادت دیوید نیک‌دل، یکی از برنامه‌نویسان ارشد سرویس‌های بک‌اند فورتنایت، در دادگاه اپیک گیمز و اپل، تقریبا ۴۰ درصد از درآمد بازی در سال ۲۰۲۰ توسط پلی استیشن 4 و ۲۵ درصد از درآمد توسط ایکس باکس وان به دست آمده است.

این مطلب را هم ببینید
سونی از رنگ های جدید کاور پلی استیشن 5 و کنترلر دوال سنس رونمایی کرد

وکلای دادگاه در استشهاد جداگانه‌ای از جو ببکاک، مدیر ارشد مالی اپیک گیمز تا مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰)، پرسیدند «آیا درصورتی‌که اندروید فهرست می‌شد، iOS همواره ازلحاظ کسب درآمد در رتبه‌ی آخر یا یکی مانده به آخر جای می‌گرفت، درست است؟» و ببکاک به این سؤال جواب مثبت داد. ببکاک به‌صراحت تأیید کرد نسخه‌ی iOS فورتنایت درآمد ماهانه‌ی کمتری در مقایسه‌ با پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس (ایکس باکس وان)، نینتندو سوییچ و کامپیوتر شخصی کسب کرده است.

با درنظرگرفتن گفته‌های پیشین تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز، درآمد کمتر نسخه‌ی iOS فورتنایت در مقایسه‌ با دیگر نسخه‌های این بازی ممکن است در نگاه اول چندان تعجب‌برانگیز به نظر نرسد. سویینی در اطلاعیه‌ای گفته بود از زمان انتشار رسمی فورتنایت تا حذف این بازی از اپ استور که دو سال طول کشید نسخه‌ی iOS فورتنایت ۱۰ درصد از میانگین تعداد کاربران روزانه را به خود اختصاص داده بود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین بازی‌های لگویی برای موبایل

فورتنایت به‌عنوان کسب‌وکاری میلیارد دلاری شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۹ گزارش‌ها گفتند فورتنایت به‌تنهایی ۱٫۸ میلیارد دلار درآمد برای اپیک گیمز کسب کرده است. اپیک در سال ۲۰۲۰ کل درآمدهایش را ۳٫۸۵ میلیارد دلار اعلام کرد؛ این اعداد به‌وضوح نشان می‌دهند فورتنایت بسیار بزرگ‌‌تر از دیگر واحدهای تجاری اپیک گیمز است.

به لطف انتشار اسناد رسمی دادگاه در آستانه‌ی جلسه‌ی بین مدیران عالی‌رتبه‌ی اپل و اپیک گیمز، اکنون بهتر می‌دانیم که کسب‌و‌کار میلیارد دلاری فورتنایت اکثر درآمدهایش را از کدام پلتفرم کسب می‌کند. به نظر می‌رسد با وجود گردش مالی عظیم بازی‌های موبایل، پلتفرم‌های اصلی فورتنایت  پلی استیشن و ایکس باکس همچنان محسوب می‌شوند.

این موضوع می‌تواند جنگ حقوقی اپیک گیمز با اپل و گوگل را منطقی‌تر کند. اپیک گیمز حتی اگر در جنگ با فروشگاه‌های موبایل آنلاین شکست بخورد همچنان پشتش به کنسول‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو گرم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *