آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

چرا باید هنوز از دوربین برای عکاسی استفاده کرد نه گوشی؟

چرا باید هنوز از دوربین برای عکاسی استفاده کرد نه گوشی؟

تبلیغات را باور نکنید: یک گوشی هوشمند هنوز نمی تواند به طور کامل جایگزین دوربین عکاسی  DSLR سنتی شما شود.

وقتی سال گذشته در ساحل نزدیک خانه‌ام قدم می‌زدم، چیزی را دیدم که مرا در مسیرم متوقف کرد: یک شاهین تنها که روی شاخه‌ای که از صخره‌های گچی بیرون می‌آمد، نشسته بود. من به طور غریزی آیفون 8 خود را بیرون آوردم تا از این پرنده شکاری زیبا و گریزان یک شکارچی راس در زیستگاه طبیعی خود عکس بگیرم.

سوژه عکس من که از فاصله دورتر گرفته شده بود، آنقدر ریز، نامشخص به نظر می رسید که ممکن بود یک کبوتر هم باشد. برای گرفتن عکس بهتر نزدیک‌تر شدم، اما پرنده حیله‌گر علاقه‌ای به بازی در کنار من را نداشت: به سرعت از ساحل پرواز کرد.

با نگاهی به نتایج نامطلوب آن روز، به این عبارات متداول عکاس ها فکر کردم: «بهترین دوربین، دوربینی است که با خود دارید». دوربینی که در دست دارید می تواند تا از هر چیزی که به آن نگاه می کنید عکس بگیرید. من با یک دوربین DSLR قدیمی سونی A200 با لنز تله فوتو 70-300 میلی‌متری. با آن بدنه ارزان قیمت و لنز نه چندان ارزان که در کمد خانه ام خاک می خورد می‌توانستم استفاده کنم .

ابزار مناسب برای عکاسی

به عبارت دیگر، مواقعی وجود دارد که به ابزار مناسب برای کار نیاز دارید. دوربین‌ های گوشی‌های هوشمند بسیار راحت هستند و بهبود آن‌ها در دهه گذشته خیره‌کننده نبوده است. آن‌ها قبلاً دوربین ارزان قیمت جیبی را از بین برده‌اند، اما در مقایسه با دوربین‌های بدون آینه یا DSLR واقعی، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که نمی‌توانند انجام دهند. کیفیت تصویر در نور کم، جلوه‌های بوکه قانع‌ کننده و عکاسی ماکرو از نمای نزدیک، همگی در یک دوربین واقعی به‌طور قابل توجهی بهتر هستند، معمولاً به دلیل اندازه سنسور بزرگ و در دسترس بودن لنزهای مختلف.

معایب عکاسی با گوشی هوشمند

البته، فهرست کارهایی که دوربین گوشی های هوشمند نمی توانند به خوبی انجام دهند در حال کاهش است. به عنوان مثال، Samsung Galaxy S21 Ultra و زوم فضایی 100 برابری هوشمند آن، ممکن است بتواند چند عکس قابل استفاده از شاهین را از فاصله دور بگیرد. همانطور که گفته شد، هنوز یک زوم اپتیکال 100 برابری «واقعی» نیست: تنظیمات لنز دوربین تنها زوم اپتیکال 4 برابری را ارائه می‌کند و بقیه محدوده اساساً از طریق پردازش دیجیتال و برش شبیه‌سازی شده است. هنگامی که از سطح زوم 4x-10x “هیبرید بدون ضرر” سامسونگ فراتر رفتید، با کاهش اثربخشی پردازش در افزایش داده هایی که از سنسور دریافت می کند، کیفیت تصویر کاهش می یابد و جزئیات ملایم تر می شوند.

این مطلب را هم ببینید
رنگین کمان و نحوه عکاسی از آن

 

چرا باید هنوز از دوربین برای عکاسی استفاده کرد نه گوشی؟

ویژگی عکاسی با دوربین

یک دوربین DSLR یا بدون آینه مجبور نیست به چنین ترفندهایی متوسل شود. آنها نیازی به سازش‌های عمده ندارند: تا زمانی که به نتیجه برسند، اجازه دارند سخت‌گیر و بی دست و پا باشند. سنسورهای بزرگ، لنزهای بزرگ و دستگیره‌های بزرگ که به شما امکان می‌دهند دوربین را ثابت نگه دارید: همگی برای ارائه تصاویری مفید هستند که نمی‌توان آن‌ها را با تلفن همراه گرفت، و همین موارد است که باعث می‌شود یک دوربین مناسب برای هرکسی که می‌خواهد ارزش داشته باشد و به طور مداوم عکس ها یا فیلم های با کیفیت ایجاد کند.

در مورد ویدیو، سازندگان تلفن اغلب بر توانایی دستگاه های خود در فیلمبرداری 4K Ultra HD تاکید می کنند. اما آن فیلم 4K را با فیلم 4K مقایسه کنید که با دوربینی مانند Fujifilm X-T4، Sony A7S III یا Nikon Z6 گرفته شده است و تفاوت در شب و روز است. با توجه به اینکه با گوشی گرفته شده است، ویدیوی گوشی فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما محدوده دینامیکی، جزئیات، رنگ و بوکه در فیلم‌های دوربین واقعی در خیابان‌ها جلوتر است.

با توجه به محدودیت‌های اندازه که تولیدکنندگان با آن کار می‌کنند، کمی شگفت‌انگیز هستند. برای عکس‌های کلی، عکس‌های سریع عکاسی خیابانی و موارد مشابه، یک گوشی هوشمند بسیار منطقی است. برای عکاسی از حیات وحش یا ورزش، پرتره های حرفه ای و سناریوهای چالش برانگیزتر، همچنان به یک دوربین «مناسب» نیاز دارید.

این مطلب را هم ببینید
عکس های شارپ و نحوه گرفتن آن ها

ویژگی عکاسی با دوربین

تلفن هوشمند فراگیر، عکاسی را به گونه‌ای دموکراتیزه کرده است که دوربین‌های گران‌ قیمت و حتی دوربین‌های DSLR مقرون‌به‌صرفه هرگز نمی‌توانستند، و باعث ایجاد شاترهای پرشور و پرکار افرادی می‌شود که دیافراگم خود را از آرنج خود نمی‌دانند. این دوربینی است که همیشه همراه خود دارید، برای بازگشت به آن جمله کمی پیش پا افتاده، و جذابیت آن در راحتی آن است.

طبیعی است که عکاسان سنتی به محبوبیت و رواج تلفن های هوشمند به عنوان یک تهدید وجودی برای علاقه خود نگاه کنند. تصمیم Olympus برای فروش بخش دوربین های خود پس از چندین سال بی سود ممکن است زنگ خطر را به صدا درآورد، اما برای وحشت خیلی زود است. برای شرکت‌های دیگری مانند کانن، نیکون، فوجی‌فیلم و سونی، عرضه‌های جدید دوربین‌های علاقه‌مند به سرعت ادامه دارد. دوربین فوق‌العاده پریمیوم Canon EOS R3 (به زودی) و سونی A1 تقریباً به طرز عجیبی قدرتمند هستند و می‌توانند عکس‌هایی با وضوح کامل با سرعت 30 فریم بر ثانیه بگیرند و (در مورد A1) ویدیوهای 8K ضبط کنند.

جذابیت اصلی دوربین هایی مانند R3 و A1 سنسورهای تصویر فول فریم آنها هستند. سطح وسیع این سنسورها به آنها اجازه می دهد تا مقادیر بیشتری نور را حتی در هنگام استفاده از سرعت شاتر بسیار بالا جذب کنند و آنها را برای کارهای کم نور ایده آل می کند.

سخن پایانی

با همراه بردن دوربین برای عکاسی ممکن است چیزی دور گردن شما آویزان است اما همین در ذهنیت همه شما را به عنوان عکاس قرار می دهد. شما شروع به نگاه کردن به دنیای اطراف خود از منظر دیگری می کنید. شما فقط با دستگاهی که هر 30 ثانیه زنگ می زند تا به شما بگوید کسی پست اینستاگرام شما را لایک کرده است، مواجه نیستید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *