تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

هنگام خرید لپ تاپ، مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی فراتر از اندازه یا سرعت آن اهمیت دارد. پیدا کردن مدل مناسب برای مطابقت با نیازها و توان هزینه شما و بسیاری از ملاحظات دیگر نیز می‌شود که با هم مروری بر انواع لپ‌تاپ‌ها خواهیم داشت. سپس یک نموداری از نتیجه نظر سنجی های مشتریان راجع به انواع لپ‌تاپ را ذکر خواهیم کرد. برای اطلاع از نحوه بررسی و چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم در ادامه مقاله با ما باشید.

انواع مختلف لپ تاپ

اصطلاح لپ تاپ و نوت بوک معمولاً به عنوان یک توصیف کلی به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما می‌توانید اینها را به زیر مجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم کرد، اگرچه همیشه متقابل نیستند.

به عنوان مثال، یک دستگاه فوق قابل حمل همچنین می تواند یک تبدیل (2 در 1) باشد که هم به عنوان لپ تاپ و هم به عنوان تبلت کار می کند. همچنین، بسیاری از دستگاه هایی که به عنوان تبلت طراحی شده اند، در صورت اضافه کردن صفحه کلید، می توانند به عنوان لپ تاپ نیز کار کنند. برخی از آنها به طور خاص برای این کار طراحی شده اند.

لپ تاپ

اصطلاح کلی برای یک لپ تاپ زمانی گفته می‌شود که اندازه کامل و تعادلی بین قابلیت حمل و کارکرد آن برقرار می‌کند. اینها می‌توانند در اندازه و مشخصات کلی بسیار متفاوت باشند. سرعت پردازنده، ظرفیت ذخیره سازی، حافظه (RAM) و اندازه صفحه نمایش بخشی از این ویژگی‌ها است. قیمت آنها از مدل‌های ارزان قیمت تا مدل‌های بازی و با بهره وری بالا متغیر است.

اولترابوک

ltrabook اصطلاحی است که توسط سازنده تراشه کامپیوتر اینتل برای نوع خاصی از نوت بوک سبک گذاشته است. اولترابوک‌ها باید معیارهای خاصی را برای موارد مختلف مانند اندازه/ وزن، عمر باتری، نوع چیپ ست داشته باشند. از جمله نقاط قوت آنها، امنیت قوی و حفاظت ضد سرقت است که در سطح سخت افزاری تعبیه شده است.‌ اگرچه مک بوک ایر اصلی به عنوان الهام بخش کلاس اولترابوک در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع یک اولترابوک نیست.

کروم بوک‌

کروم بوک ها سیستم عامل ChromeOS مبتنی بر سیستم عامل لینوکس را اجرا می کنند. اینها عمدتاً برای کار با برنامه‌های وب و داده‌هایی که در Cloud ذخیره می‌شوند به جای خود لپ‌تاپ طراحی شده‌اند. برنامه ها باید از فروشگاه وب Chrome دانلود شوند. کروم‌بوک‌های مدل اخیر می‌توانند برنامه‌های اندروید را نیز اجرا کنند.
کروم‌بوک‌ها در برخی مدارس و حتی گروه‌های شرکتی محبوب هستند، زیرا بسیاری از مدل‌های ارزان‌تر در دسترس هستند و حداقل پیکربندی آنها مدیریت و امنیت متمرکز آسان‌تری را ارائه می‌دهد.

مک بوک‌ MacBooK

لپ‌تاپ‌های اپل در دو خانواده MacBook Air بسیار نازک 13 اینچی و MacBook Pro در اندازه‌های 13 اینچی، 14 اینچی و 16 اینچی عرضه می‌شوند. همه آنها سیستم عامل MacOS را اجرا می‌کنند.

آخرین نسخه‌های مک‌بوک، پلتفرم اینتل را کنار گذاشته‌ است. اکنون بر روی چیپ‌ست M1 خود اپل اجرا می‌شوند که همه چیز را روی یک تراشه ادغام می‌کند. این امر به اپل کنترل کامل یکپارچه سازی سخت افزار و نرم افزار را می‌دهد که منجر به افزایش قابل توجه سرعت و عمر باتری شده است.

کانورتیبل Convertible

اینها ویژگی‌های لپ تاپ و تبلت را با هم ترکیب می‌کنند. آنها همچنین به عنوان لپ تاپ‌های 2 در 1 یا هیبریدی شناخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به سرعت بین حالت تبلت صفحه لمسی و حالت صفحه‌کلید سنتی جابجا شوند. به روش‌های مختلفی از جمله مکانیسم‌های جدا کردن، کشویی، چرخش و تاشو تغییر شکل دهند. اکثر مدل‌ها اکنون از روش تاشو استفاده می‌کنند. اگرچه تعداد کمی هنوز صفحه نمایش قابل جدا شدن دارند.

تبلت

همانطور که لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل می‌توانند به عنوان تبلت دو کاره باشند، برخی از تبلت‌ها را می‌توان به عنوان لپ‌تاپ با اضافه کردن صفحه کلید جداشدنی استفاده کرد. قابل توجه‌ترین تبلت‌های مبتنی بر ویندوز مانند سری سرفیس پرو خود مایکروسافت و سرفیس‌گو کوچکتر هستند که با استفاده از سیستم عامل ویندوز از داشتن صفحه کلید واقعا سود می‌برند. با این حال، بر خلاف 2 در 1، آنها را می‌توان به سرعت در حالت تبلت بدون اضافه وزن و حجم صفحه کلید استفاده کرد.

تبلت هایی مانند iPad و iPad Pro همچنین دارای صفحه کلیدهای جداشدنی اختیاری هستند و می‌توانند به عنوان لپ تاپ استفاده شوند. اگرچه از سیستم عامل iPadOS اپل استفاده می کنند و با برنامه هایی که از عملکرد لپ تاپ پشتیبانی می‌کنند بهترین عملکرد را دارند. سامسونگ همچنین دارای چندین تبلت است که می‌توانند یک صفحه کلید اختیاری را برای کار به عنوان لپ‌تاپ، بسته به مدل، با استفاده از سیستم‌عامل ویندوز یا اندروید اضافه کنند.

نوت بوک

نت‌بوک نام دسته‌ای از لپ‌تاپ‌های کوچک و ارزان‌قیمت بود که برای محاسبات متصل به اینترنت طراحی شده‌اند. این لپ‌تاپ‌های کوچک برای چندین سال بسیار محبوب بودند زیرا نسبتاً ارزان بودند، اما مزیت آن این بود که آنها نیز کند بودند و کاهش هزینه‌ها از بسیاری جهات، به‌ویژه در RAM پایین، سرعت پردازنده و فضای ذخیره‌سازی نشان داده شد. آنها از پردازنده کم مصرف اینتل اتم استفاده کردند. این روزها جایگزین‌های توانمندتری را در تبلت‌ها، اولترابوک‌ها و دستگاه‌های فوق‌قابل حمل، به‌ویژه کروم‌بوک‌ها خواهید یافت.

راهنمای نحوه انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ

راهنمای نحوه انتخاب و خرید لپ تاپ

لپ تاپ مبتدی، میان رده یا رده بالا؟

اگر یک لپ‌تاپ ارزان برای کارهای اساسی و استفاده گاه به گاه یا سبک‌تر می‌خواهید و بیش از حد نگران عملکرد، وزن یا عمر باتری نیستید، می‌توانید مدل‌های با قیمت زیر 15 میلیون را پیدا کنید که این کار را انجام می‌دهند. همیشه این سوال وجود دارد که چگونه بهترین لپ تاپ را انتخاب کنیم.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ Latitude 9510 دل با اینترنت 5G معرفی شد

این لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت نسبتاً کم مصرف هستند، اما قادر به انجام کارهای محاسباتی عمومی مانند مرور وب، ایمیل و پردازش کلمه عمومی هستند. آنها می توانند اکثر وظایف چندرسانه ای اولیه (مانند پخش ویدئو با کیفیت استاندارد) را انجام دهند و برای کاربران معمولی و دانش آموزان جوان تر مناسب هستند.

میان رده

اگر می‌خواهید لپ تاپ خود را در حین حرکت زیاد با خود ببرید، چیزی نازک، سبک و حمل آسان می‌خواهید. به دنبال دستگاه فوق قابل حمل (از جمله اولترابوک) باشید. لپ‌تاپ‌های میان‌رده برای کاربران معمولی رایانه، خانواده‌ها، دانش‌آموزان و افراد تجاری در نظر گرفته می‌شوند. و می‌توانند اکثر نرم‌افزارها و بازی‌ها را اجرا کنند. اما ممکن است با کارهای پیشرفته مانند ویرایش فشرده ویدیو و بازی‌هایی که نیاز به پردازش گرافیکی فوق‌العاده سریع دارند، کمی مشکل داشته باشند.

سطح بالا

اگر می‌خواهید چیزی که قدرت پردازش یک کامپیوتر رومیزی را به شما بدهد. در حالی که با سهولت نسبی قابل حمل باشد. به دنبال یک پردازنده قدرتمند (ترجیحاً آخرین نسل) و رم فراوان (حداقل 16 گیگابایت) باشید. برخی از مدل‌های رده بالا «لپ‌تاپ‌های بازی» هستند که دارای قابلیت‌های گرافیکی بسیار قدرتمند و صفحه‌نمایش بسیار سریع با وضوح بالا هستند.

لپ‌تاپ‌های پیشرفته برای علاقه‌مندان به کامپیوتر و حرفه‌ای‌هایی هستند که می‌خواهند سیستم‌های خود را با وظایف محاسباتی فشرده از جمله ویرایش ویدئو و صدا، برنامه‌نویسی، رندر سه بعدی و بازی‌های پیشرفته انجام دهند.

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

چگونه بهترین لپ تاپ را بخریم

نکات مهم برای انتخاب بهترین لپ‌تاپ

قبل از خرید لپ‌تاپ ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنیم. لپ‌تاپ‌ها با توجه به مشخصات فنی و کاربردهای آنان دارای تنوع قیمتی فراوانی هستند. در ادامه توضیحاتی در مورد موارد مهم در انتخاب بهترین لپ‌تاپ اشاره می‌کنیم. با توجه به موارد ذکر شده و نیازهای شما قادرید به انتخاب بهترین لپ‌تاپ مناسب کارهای خود بپردازید.

CPU (واحد پردازش مرکزی)

این مغز کامپیوتر شماست. تعداد هسته‌ها، قدرت پردازش و محدوده قیمت نشان‌دهنده خوبی از سطح کلی توان CPU است. لپ‌تاپ‌ها عموما از پردازنده‌های کم مصرف برای عمر باتری استفاده می‌کنند. در مقایسه پردازنده‌های خانواده اینتل با پردازنده‌های AMD  رقیب اصلی آنها دقت باشید زیرا ارقام سرعت نقل شده مستقیماً قابل مقایسه نیستند.

همین امر در مورد خانواده‌های فرعی هر برند نیز صدق می‌کند برای مثال، Intel Core i3، i5، i7 و i9 عملکرد فزاینده‌ای دارند. به همین ترتیب با پردازنده های سری M که برای رایانه های بسیار متحرک طراحی شده اند. همین امر در مورد پردازنده های سری Ryzen AMD نیز صدق می‌کند.

هر نسل جدید از پردازنده ها معمولاً سریعتر از نسل قبلی هستند. حتی اگر در فرکانس تراشه یکسان باشند. بنابراین، می‌توانید انتظار داشته باشید که یک CPU نسل دهم 2.4 گیگاهرتز سریع‌تر (و احتمالاً کارآمدتر انرژی) نسبت به پردازنده‌های نسل نهم با فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا نسل قبلی باشد.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی)

کمبود RAM باعث کندی رایانه شما در هنگام اجرای چندین برنامه می‌شود. استفاده از تعداد زیادی برگه مرورگر وب یا انجام کارهای سخت مانند پردازش تصویر می‌شود. انتظار حداقل 4 گیگابایت را حتی در یک سیستم ویندوزی مقرون به صرفه داشته باشید. اما در حالت ایده آل حداقل 8 گیگابایت برای اکثر لپ‌تاپ‌های عمومی و 16 گیگابایت یا بیشتر برای مدل‌های پیشرفته را در نظر بگیرید. در زمان خرید از رم صرفه جویی نکنید زیرا ممکن است بعداً نتوانید آن را ارتقا یا افزایش دهید.

کیفیت صفحه نمایش

صفحه نمایش کوچک به معنای لپ‌تاپ کوچک‌تری است که عموماً سبک‌تر خواهد بود. اما صفحه‌ نمایش‌های بزرگ‌تر برای گرافیک، بازی یا تماشای فیلم بهتر هستند. صرف نظر از اندازه فیزیکی، بسیاری از لپ‌تاپ‌های ارزان‌ قیمت فقط صفحه‌ نمایش‌های نسبتاً پایینی با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل دارند.

لپ‌تاپ‌های بیشتری که هدفشان بازار میان‌رده است. دارای صفحه‌ نمایش با حداقل فول اچ‌دی 1080p یا 1920 x 1080 پیکسل هستند. اما صفحه‌ نمایش‌هایی با وضوح بالاتر در لپ‌تاپ‌های رده بالا موجود هستند.

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

فضای ذخیره سازی

فضای مورد نیاز خود را دست کم نگیرید. مگر اینکه قصد استفاده گسترده از فضای ذخیره‌سازی فضای ابری را داشته باشید. مطمئن شوید که فضای کافی برای همه برنامه‌ها و فایل‌های فعلی خود و همچنین مجموعه‌ای از ویدیوها و موسیقی‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند را دارید که اکثر مردم اکنون تمایل به جمع‌آوری آن‌ها دارند.

ارتقای حافظه و فضای ذخیره سازی لپ تاپ پس از خرید ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد. بنابراین مدلی را انتخاب کنید که ظرفیت حافظه رم و SSD کافی داشته باشد تا برای مدت طولانی برای شما مورد استفاده قرار بگیرند.

با این حال یک SSD بسیار سریعتر از یک هارد دیسک HDD است. و داشتن آن می‌تواند عملکرد کلی یک لپ‌تاپ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نتیجه عمر مفید آن را افزایش دهد. برای یک لپ‌تاپ معمولی 128 گیگابایت نقطه شروع یک SSD است، اما ما 256 گیگابایت یا بیشتر را برای اکثر کاربران توصیه می‌کنیم. همچنین بررسی کنید که آیا لپ‌تاپ یا تبلت را می‌توان از طریق کارت microSD افزایش داد. که می‌تواند تا 1 ترابایت فضای ذخیره‌سازی حالت جامد اضافه کند. یکی از نکات مهم برای انتخاب بهترین لپ‌تاپ هارد دیسک است.

فن خنک کننده

اجزای کامپیوتر می‌توانند داغ کار کنند. پس از مدتی روشن بودن لپ‌تاپ، نقاط داغ زیر لپ‌تاپ را بررسی کنید. زیرا اگر از لپ‌تاپ خود در جایی که نام آن نشان می‌دهد استفاده می‌کنید، می‌توانند آزاردهنده باشند. همچنین دریچه‌های زیر لپ تاپ را بررسی کنید و مطمئن شوید که در صورت استفاده از لپ‌تاپ روی پای خود آنها را مسدود نکنید. زیرا ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد آن شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین برنامه های شبیه ساز پیانو برای گوشی

کارت گرافیک

بسیاری از لپ‌تاپ‌ها به جای کارت گرافیک مجزا دارای پردازنده گرافیکی درون مادربرد هستند. مدل‌های رده بالا ممکن است یک کارت گرافیک اختصاصی داشته باشند که دارای رم ویدیویی خاص خود باشد.

منبع تغذیه

این بلوک و سیم است که اغلب به آن “آجر” می گویند. برای وصل کردن لپ‌تاپ خود به یک پریز دیواری استاندارد استفاده می‌کنید. اگر باتری لپ‌تاپ شما به اندازه کافی دوام نمی آورد تا بتوانید آجر را در خانه بگذارید. باید آن را برای شارژ مجدد با خود ببرید و این می تواند به طور قابل توجهی به وزن کلی شما اضافه کند.

عمر باتری

داشتن زمان کاری طولانی بین شارژها به ویژه برای یک دستگاه فوق قابل حمل مهم است. از این گذشته، اگر مجبور باشید برای شارژ کردن آنها منبع تغذیه و کابل را نیز با خود حمل کنید. امتیاز قابل حمل را از دست می دهند. در حالت ایده‌آل می‌خواهید بدون نیاز به اتصال آن به برق یک روز کامل کار کنید. اما این بستگی به این دارد که چه چیز دیگری به لپ‌تاپ وصل کرده‌اید که از آن برق می‌کشد.

اگر قصد دارید بیشتر اوقات در حال حرکت باشید، مجبور نباشید منبع تغذیه و کابل لپ تاپ خود را با خود بچسبانید. به دنبال مدلی با عمر باتری طولانی و زمان شارژ سریع باشید.

شما واقعاً نمی‌خواهید مجبور باشید واحد منبع تغذیه خارجی و کابل را با خود حمل کنید. تست‌های عمر باتری ما به یک سناریوی استفاده سنگین نگاه می‌کنند. تا ایده‌ای از بدترین نتایجی را که احتمالاً به دست می‌آورید به شما ارائه دهند. اگرچه برای اکثر افراد میانگین استفاده روزانه عمر بهتری به شما می‌دهد.

عمر باتری طولانی و زمان شارژ مجدد سریع مهم است. ما همچنین دو بار شارژ برای هر لپ‌تاپ را با روشن بودن لپ‌تاپ ثبت می‌کنیم. حداکثر ظرفیت 80٪ و ظرفیت 100٪. توجه به این نکته مفید است که سرعت شارژ معمولاً با عبور از 80 درصد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در برخی موارد ممکن است دریافت 20% اضافی به اندازه 80% طولانی یا بیشتر طول بکشد.

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

چگونه بهترین لپ‌تاپ را انتخاب کنیم

Wi-F

سرعت وای فای مهم است زیرا لپ‌تاپ‌های کمتری با پورت اینترنت داخلی برای اتصال به شبکه سیمی محلی شما عرضه می‌شوند. در این صورت، ممکن است بتوانید یک آداپتور USB به اینترنت با همان مارک خریداری کنید. در هر صورت، به دنبال لپ‌تاپی باشید که از استاندارد Wi-Fi فعلی، 802.11ac پشتیبانی می‌کند. که اکنون به Wi-Fi 5 تغییر نام داده است. این با استانداردهای قبلی از جمله محبوب‌ترین 802.11n قبلی سازگار است، اما بسیار سریع‌تر است.
استاندارد در حال ظهور برای لپ‌تاپ‌های جدیدتر Wi-Fi 6 (802.11ax) است که سریع‌تر است و برای پشتیبانی از دستگاه‌های بیشتری نسبت به Wi-Fi 5 طراحی شده است.

اتصال USB-C

اتصال در لپ‌تاپ‌ها این روزها به USB-C مربوط می‌شود. استاندارد کم‌حساب جدیدی که در مدل‌های بیشتری رایج شده است. یک دوشاخه USB-C باریک است و استفاده از آن آسان است. اما ظاهر آن می‌تواند فریبنده باشد. زیرا دوشاخه هم شکل برای چندین استاندارد مختلف استفاده می شود – USB 3.1 Gen-1 و Gen-2. و Thunderbolt 3، Thunderbolt 4 و USB 4.

اکثر پورت‌های USB-C یا USB 3.1 Gen-1 (که اخیراً به USB 3.2 Gen-1 تغییر نام داده است) خواهند بود – که دارای سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه (گیگابیت بر ثانیه) هستند، همان سرعت USB 3.0. نسخه سریعتر (10 گیگابیت بر ثانیه) این USB 3.1 Gen-2 است (اخیراً به USB 3.2 Gen-2 تغییر نام داده است). همچنین USB 3.2 Gen-2×2 (20Gbps) وجود دارد. سپس Thunderbolt 3، Thunderbolt 4 و USB 4 بسیار سریع (40Gbps) هستند.

اکثر مدل‌ها درگاه‌های USB-C کندتری دارند، اما لپ‌تاپ‌های با عملکرد بالا ممکن است Thunderbolt 3 یا جدیدترین Thunderboltt 4 یا USB 4 داشته باشند. می‌توانید یک دستگاه USB-C را به درگاه Thunderbolt 3/4 وصل کنید، اما انتظار نداشته باشید. هر گونه افزایش سرعت یک دستگاه Thunderbolt مانند SSD خارجی را به برق وصل کنید و سریع ترین اتصال را  داشته باشید.

از کابل ها و شارژرهای ارزان قیمت خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است خطر آسیب رساندن به رایانه یا بدتر از آن وجود داشته باشد.

حتی اگر نسخه Thunderbolt / USB 4 این اتصال را ندارید، USB-C همچنان به USB 3.0 قدیمی ترجیح داده می شود، زیرا به طور گسترده در رایانه ها و دستگاه های پلاگین مورد استفاده قرار می گیرد و انتظار می رود به زودی به پورت اتصال غالب تبدیل شود. ، در نهایت جایگزین پورت های مستطیل شکل  USB 3.0 (نوع A) می شود.

یکی از نکات کلیدی در پذیرش سریع USB-C تطبیق پذیری آن است یک پورت می تواند هم انرژی و هم داده را به طور همزمان انتقال دهد و همچنین می تواند طیف وسیعی از پورت های دیگر را تقلید کند از جمله USB 2.0/3.0، کارت SD، HDMI، اینترنت و موارد دیگر با استفاده از آداپتور USB-C.

با این حال، به کابل‌های سازنده بچسبید و از کابل‌ها و شارژرهای ارزان‌قیمت خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است خطر آسیب رساندن به رایانه و لوازم جانبی یا بدتر از آن را داشته باشید. فقط از کابل های USB-C و Thunderbolt تایید شده استفاده کنید.

سخن پایانی

قبل از تهیه و خرید لپ‌تاپ نیازهای روزانه و کاری خود را در نظر داشته باشید. زیرا توجه به این نکات از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت پایاتل انواع مختلفی از لپ‌تاپ را مشاهده نمایید. کارشناسان ما بهترین قیمت لپ‌تاپ و لوازم جانبی را در اختیار شما عزیزان می‌گذارند. انتخاب بهترین لپ‌تاپ کار دشواری نیست در صورت اینکه از نیازهای خود آگاه باشید. چگونه انتخاب بهترین لپ‌تاپ را برای ما ساده‌تر می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *