مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چگونگی بررسی قدرت سیگنال وای فای روتر

قدرت سیگنال وای فای

کارایی مودم های وایرلس، بیش از همه به قدرت سیگنال ها و امواج رادیویی آن وابسته است. هرچه قدرت سیگنال بیشتر باشد به همان نسبت کیفیت ارتباط بی‌سیم نیز بهتر می‌شود. در دنیای امروز که بخش زیادی از فعالیت روزمره مان به اینترنت ختم می شود، داشتن سرعت کند و پایین بسیار کسل کننده است. گاهی این سرت پایین بدلیل مشکلاتیست که مربوط به قدرت سیگنال وای فای هستند. بنابراین در این بخش می خواهیم چگونگی بررسی قدرت سیگنال وای فای روتر به شما عزیزان آموزش دهیم.

چگونگی بررسی قدرت سیگنال وای فای روتر

دلیل اهمیت سیگنال وای‌ فای

دلیل اهمیت قدرت سیگنال وای فای تاثیر مستقیم آن بر روی سرعت اینترنت است. در واقع هر چقدر این سیگنال قوی تر عمل کند، ارتباط شما قابلیت اطمینان بیشتری دارد. قدرت سیگنال وای فای به چندین عامل مختلف مانند فاصله شما از روتر، باندی که وای‌فای روی آن سیگنال را ارسال می‌کند که شامل 2.4 یا 5 گیگاهرتز می‌شود، و حتی نوع موادی که در دیوارهای اطراف شما به‌کار رفته بستگی دارد. هر چقدر فاصله با روتر کمتر باشد، از قدرت بیشتری برخوردار خواهید بود. از طرفی دیوارهای ضخیم که مواد گوناگونی مانند بتن در آنها به‌کار رفته به‌شکل یک مانع در برابر سیگنال وای‌فای عمل می‌کنند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار ویندوز را بشناسید

بررسی این موضوع

صرف نظر از اینکه از چه دستگاهی استفاده می کنید، ویندوز، مک، اندروید یا iOS، روی همه آنها باید علامت ارتباط وای‌فای وجود داشته باشد. هر گوشی، تبلت یا لپ‌تاپی با بقیه فرق می‌کند و ممکن است قدرت وای‌فای متفاوتی را نشان دهد. توصیه می شود که قدرت وای فای را بر روی همه این دستگاهها چک کنید. سرعت اینترنت را روی هر دو دستگاه یعنی تبلت و لپ تاپ مقایسه کرده و قدرت سیگنال وای فای را روی هر کدام از آنها بررسی کنید. اگر متوجه شدید که ارتباط وای‌ فای در یک نقطه خاص ضعیف است، حرکت کنید و در حین حرکت به نوارهای وای‌فای روی گوشی یا تبلت توجه کنید. در این مسافت، تعداد دیوارها را نیز در نظر بگیرید.

روش پیشرفته

اپلیکیشن هایی نظیر AirPort Utility یا Wi-Fi Analyzer برای این کار وجود دارند. یکی از دقیق ترین روش های ارزیابی، واحد میلی‌وات (mW) می باشد. نشانگر قدرت سیگنال دریافت شده (RSSI) روش دیگری است که می‌توان برای بررسی وضعیت قدرت سیگنال وای‌فای استفاده کرد. اما فروشندگان وای‌فای استاندارد مشخصی برای مقادیر آن ندارند. دسیبل مرتبط با میلی‌وات (dBm) اینگونه مشکلات را برطرف می‌کند و خیلی از سازندگان در هر شرایطی RSSI را به dBm تبدیل می‌کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش روش های آنلاین کاهش حجم ویدیو

نکته حائز اهمیت اینجاست که محاسبات dBm با اعداد منفی نمایش داده می‌شودو بازه آن بین 30- تا 90- می باشد. عدد 30 نشان دهده ارتباطی فوق العاده است و در مقابل عدد 90 ضعیف ترین ارتباط را نشان می دهد. برای بررسی قدرت سیگنال وای‌فای روی گوشی یا تبلت از Wi-Fi Analyzer روی اندروید، و Airport Utility App روی آیفون یا آیپد استفاده کنید.

در  اپلیکیشن Airport Utility App باید وارد تنظیمات دستگاه شده و عملیات اسکن را آغاز کنید. پس از چند لحظه، ارزیابی‌های dBm در قالب RSSI نشان داده می‌شوند.

کاربران اندروید نیز می بایست با استفاده از اپلیکیشن Wi-Fi Analyzer شبکه‌های جستجو شده را مشاهده کنند.

بهبود قدرت سیگنال وای فای

هنگامی که این موضوع را بررسی کنید، به راحتی می توانید روشی برای بهبود سرعت اینترنت خود پیدا کنید. مثلا اگر به کناره‌ های خانه بروید و همچنان سیگنال 60 dBm را ببینید پس اگر مشکلی دارید هیچ ربطی به قدرت وای‌ فای ندارد. اگر خانه بزرگی دارید باید به‌ فکر تهیه روتر مش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *