معرفی تجهیزات موبایل, موبایل و تجهیزات جانبی

کانکتور و کابل لایتنینگ چیست؟

هنگامی که اپل اولین آیفون را عرضه کرد، به سرعت نحوه استفاده ما از گوشی های هوشمند را آنطور که می شناسیم تغییر داد. با طراحی شیک و لمسی خود، فرصت هایی را برای مشاهده صفحه عریض و برنامه هایش  ایجاد کرد.با این حال، بسیاری از مردم متوجه نیستند که آیفون چندین نوآوری دیگر را نیز به وجود آورده است. در واقع، یکی از نوآوری های اپل که امتحان خود را پس داده، کانکتور لایتنینگ است.

کانکتور لایتنینگ اپل چیست و چگونه کار می کند؟

تاریخچه اتصال رعد و برق

در سال 2012، اپل تغییر از داک 30 پین خود را به یک داک 8 پین جدید به نام کانکتور لایتنینگ خبر داد. کانکتور لایتنینگ که برای کارآمدی بیشتر طراحی شده بود، ساخت دستگاه های اپل را به تدریج نازک تر کرد.

در حالی که نمونه های اولیه کابل لایتنینگ قابل برگشت نبودند، اپل موفق شد راهی برای انجام این کار پیدا کند. علاوه بر این، کانکتور لایتنینگ 80 درصد کوچکتر از نسل قبلی خود است و چند کاره است.

از زمان عرضه آن با آیفون 5، کانکتور لایتنینگ به اتصال استاندارد اپل برای تقریبا تمام محصولات اپل تبدیل شده است. برخلاف کانکتور داک 30 پین، کانکتور لایتنینگ 8 پین برای جایگزینی کانکتورهای USB Type-A و USB Type-C طراحی شده است.

با این کار، کانکتور لایتنینگ هم به عنوان کابل شارژ و هم به عنوان کابل انتقال داده عمل می کند. در طرف دیگر کانکتور لایتنینگ یک USB-C قرار دارد که می تواند به بلوک های شارژ، کامپیوترها ها یا لوازم جانبی متصل شود. از طریق کانکتور لایتنینگ، دستگاه‌های اپل می‌توانند صدا، ویدیو و عکس‌ها را در حین شارژ همزمان همگام‌سازی کنند.

در حقیقت، با عرضه آیفون 7، اپل حتی جک استاندارد هدفون را به جای کابل‌های لایتنینگ و دستگاه‌های شنود بی‌سیم حذف کرد. از آن زمان، Apple Lightning Connector برای گسترش قابلیت‌های دستگاه‌ها، لوازم جانبی و لوازم جانبی مختلف اپل استفاده شده است.

4 نوع اتصال دهنده لایتنینگ

با گذشت زمان، کابل های لایتنینگ اپل برای برآوردن نیازهای مختلف مصرف کننده تکامل یافته اند. در اینجا چند راه برای استفاده از کابل لایتنینگ در کنار دستگاه های اپل آورده شده است.

1. جک لایتنینگ

جک لایتنینگ به هدفون امکان اتصال با هدفون یا بلندگوهای سیمی را فراهم می‌کند. این اتصال لایتنینگ برای افرادی که طرفدار اتصالات بی سیم نیستند طراحی شده است برای همه جک های صوتی 3.5 میلی متری سیمی کار می کند.

این مطلب را هم ببینید
بهترین گوشی های گیمینگ و مخصوص بازی

2. رعد و برق به HDMI
آداپتور لایتنینگ HDMI دیجیتال AV

در حالی که در طول سال‌ها تلویزیون‌های هوشمند افزایش یافته است، بسیاری از خانه‌ها و ادارات هنوز مدل‌های قدیمی‌تری دارند که قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را ندارند. از طریق آداپتورهای لایتنینگ به HDMI، کاربران دستگاه های اپل دیگر نیازی به داشتن تلویزیون هوشمند برای کپی کردن صفحه نمایش خود در یک صفحه نمایش بزرگ ندارند.

آداپتورهای لایتنینگ به HDMI به مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون این امکان را می‌دهند که بتوانند همزمان با شارژ آیفون یا آی‌پد شما، ویدیو و موسیقی را روی هر تلویزیونی با پورت HDMI پخش کنند.

3. رعد و برق به VGA

برخلاف کابل‌های HDMI، کابل‌های VGA فقط برای ارائه‌های ویدئویی استفاده می‌شوند. با ورودی لایتنینگ به VGA، می‌توانید نمایش‌های اسلاید، بازی‌ها و سایر محتوای ویدیویی را به پروژکتورها یا نمایشگرها پخش کنید.

زمانی که می‌خواهید از صداهای آزاردهنده اعلان‌ها در حین ارائه‌های مهم جلوگیری کنید یا زمانی که می‌خواهید به‌جای بلندگوهای داخلی iPad یا iPhone خود از بلندگوهای بلوتوث خارجی استفاده کنید، استفاده از Lightning to VGA بسیار مفید است.

4. Lightning به USB
آداپتور USB لایتنینگ هارد اکسترنال ios

در حالی که در ابتدا به عنوان یک کیت اتصال دوربین طراحی شده بود، کانکتور Lightning-to-USB یک اتصال انعطاف پذیر است که برای اتصال دستگاه های اپل به هر دستگاه پشتیبانی شده از USB استفاده می شود. در واقع، در سه نوع وجود دارد: USB، Micro USB و USB-C.

در میان کانکتورهای لایتنینگ، اتصال لایتنینگ به USB جز همه کاره ترین برای کابل های لایتنینگ است. کانکتورهای Lighting-to-USB از صفحه کلید سیمی، ابزار الکتریکی، مانیتور خارجی، رابط های صوتی، هارد دیسک های خارجی و غیره پشتیبانی می کنند.

از حل مشکل فضای محدود حافظه، بهبود قابلیت عکاسی گرفته تا اتصال ابزارهایی که قبلاً فقط دسکتاپ یا لپ‌تاپ بودند، کانکتور لایتنینگ به USB قابلیت‌های آیفون و آی‌پد را به‌عنوان ابزار کار به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

سازگاری با اتصال لایتنینگ

اپل یک اکوسیستم کامل از محصولات را ساخته است. از آیفون 5، آیپد 4 و آیپاد تاچ نسل پنجم به بعد، دستگاه های اپل همگی از کانکتور لایتنینگ استفاده می کنند.

چندین دستگاه جانبی اپل مانند Magic Keyboards، Mouse و Trackpad نیز از کانکتورهای لایتنینگ استفاده می کنند. برای Apple Pencils، پورت لایتنینگ برای جفت شدن با iPad نیز استفاده می شود. علاوه بر این، اتصالات لایتنینگ برای لوازم جانبی مانند AirPods، Apple AirPods Max و Beats Speakers استفاده می شود.

این مطلب را هم ببینید
بهترین بازی های موتور سواری برای اندروید و آیفون

نسل بعدی اتصال دهنده های لایتنینگ

وقتی صحبت از اپل به میان می آید، تنها زمان نشان می دهد که آیا رابط لایتنینگ به نقش فعلی خود در اکوسیستم اپل ادامه می دهد یا خیر. مانند حذف غافلگیرکننده جک هدفون، برای اپل غیرممکن نیست که روزی تصمیم بگیرد که دیگر بهترین راه برای انتقال داده یا شارژ نیست.

با اکوسیستم کاملی از دستگاه‌های ساخته شده در اطراف رابط لایتنینگ، اپل احتمالاً تا سال‌های آینده همچنان آن را به عنوان بخشی از زرادخانه خود خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از دستگاه‌ها به استفاده از آن‌ها وابسته هستند، دور شدن از آن ممکن است باعث ضایعات محیطی و استرس غیرضروری برای مصرف‌کنندگان شود.همانطور که گفته شد، اپل ثابت کرده است که فقط به این دلیل که نوآوری یک شبه اتفاق نمی افتد به این معنی نیست که هرگز اتفاق نخواهد افتاد. مشابه آنچه که اپل امکان سازگاری کانکتور لایتنینگ را با طراحی 30 پین به عقب فراهم کرد، تغییر احتمالی به بی سیم به این معنی نیست که کانکتور لایتنینگ منسوخ خواهد شد.

آینده بی سیم است

در سال 2020، اپل شارژر MagSafe را برای آیفون منتشر کرد. قبلاً، MagSafe یکی از ویژگی‌های شارژ تحسین‌شده مک‌بوک‌ها بود که از تصادفات جلوگیری می‌کرد و در عین حال کابل شارژ را با استفاده از آهن‌رباهای تخصصی در جای خود محکم نگه می‌داشت.

با آیفون 12 و آیفون 12 پرو، اپل محدودیت‌های فناوری بی‌سیم Qi را با استفاده از MagSafe ایجاد می‌کند، که یک جهت کلی به سمت یک اکوسیستم بی‌سیم را نشان می‌دهد. با MagSafe، اپل امکانات مختلفی را در زمینه شارژ، انتقال داده و حتی لوازم جانبی باز می کند.

در حالی که شارژ بی سیم هم از نظر اتلاف انرژی و هم از نظر کارایی شارژ بدون چالش نیست، اما نشانه ها حاکی از آن است که اپل خیلی زودتر از آنچه ما فکر می کنیم شروع به انتقال کاربران خود کرده است. با معرفی MagSafe شارژ برای آیفون، اپل به وضوح شرط می‌بندد که آینده کانکتورهای اپل بی‌سیم است.

فقط زمان نشان خواهد داد که آیا کانکتور لایتنینگ هنوز در آینده جایی دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *