آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

قوانین عکاسی پرتره که باید بدانید

قوانین عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین سبک‌های عکاسی است و چالش‌ها و نکات خاص خود را دارد. اگر به این ژانر علاقه دارید و فعالیت خود را به تازگی شروع کرده اید با ما در این بخش همراه باشید تا قوانین عکاسی پرتره را یاد بگیرید.

قوانین عکاسی پرتره

جهت چشم

در این بخش دو قانون وجود دارد که پیروی از آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. سوژه یا باید به صورت مستقیم به لنز دوربین نگاه کند و یا چشم‌های او باید جهت بینی را تعقیب کنند. در عکاسی پرتره هیچ چیزی بین این دو حالت وجود ندارد.

زمانی که شما به شکل مبهم به جایی دیگر نگاه می‌کنید، باعث می‌شوید یک احساس مبهم به تصویر انتقال داده شود و مخاطب احساس می‌کند چیز دیگری در تصویر وجود دارد که باید به دنبال آن بگردد. در حالی که در واقعیت اینطور نیست. به زبان ساده ما وقتی خط دید را می‌بینیم، دوست داریم آن را دنبال کنیم و به همین خاطر بهتر است که مخاطب را به جای دیگری نفرستیم و توجه آن را به سمت سوژه منعطف کنیم.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی در سفر و نکاتی برای داستان سرایی آن

عکاسی سیاه و سفید

زمانی که به صورت سیاه و سفید عکاسی می‌کنید، بافت تصویر به صورت کامل مشخص خواهد شد. در جزئیات کوچک چهره است که شما می‌تواند شخصیت چهره‌ی یک نفر را پیدا کنید. همچنین این نوع عکاسی رنگ‌هایی که ممکن است باعث پرت شدن حواس مخاطب شود را هم از بین می‌برد و باعث می‌شود توجه بیننده به جای اجزای دیگر تصویر به سمت سوژه منعطف شود.

برخی از مشهورترین عکس‌های پرتره‌ی دنیا به صورت سیاه و سفید ثبت شده‌اند. در مورد عکاس‌هایی مثل ایروین پن این موضوع به دلیل محدودیت‌های فنی رخ داده است اما در مورد هنری کارتیه برسون این کار کاملا عمدی بوده است.

فوکوس صحیح

در عکاسی پرتره می‌خواهیم سوژه در فوکوس قرار داشته باشد و این کار بسیار تعیین‌کننده و حساس است؛ زیرا بیشتر اوقات در این نوع عکاسی با عمق میدان کم سروکار داریم. اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که تمام سوژه در محدوده‌ی فوکوس لنز قرار داشته باشد، مشکلی وجود ندارد و اگر روی هرکدام از چشم‌ها فوکوس کنید، هردو چشم واضح خواهند بود. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که کل سوژه در محدوده‌ی فوکوس قرار نگیرد.

این مطلب را هم ببینید
زمان استفاده از فلاش دوربین در عکاسی را بدانید

در این شرایط همواره روی نزدیک‌ترین چشم فوکوس کنید و مطمئن شوید که فوکوس کاملا واضح باشد، زیرا زمانی‌که با عمق میدانی به این کمی سروکار دارید، حتی اگر فوکوس به‌میزان کمی نادرست باشد، در تصویر نهایی بسیار مشخص خواهد بود و تصاویرتان ظاهر خوبی نخواهند داشت. پس دقت کنید که دیافراگم و فوکوس به‌شکل مناسبی تنظیم شده باشند تا تصاویر پرتره‌ای که ثبت می‌کنید کاملا واضح باشند.

نورپردازی

این موضوع خیلی مهم است زیرا در مورد عکاسی پرتره نورپردازی نیمی از مسیر است. زمانی که منبع نور شما با همان زاویه‌ی دوربین به سوژه می‌تابد، تصویر به صورت کامل تخت خواهد شد زیرا هیچگونه سایه‌ای در تصویر شما وجود ندارد. اما وقتی که منبع نور را کمی از دوربین جدا می‌کنید، باعث افزایش عمق تصویر خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *