آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش استفاده از چتر در عکاسی

استفاده از چتر در عکاسی

چتر عکاسی یکی دیگر از تجهیزات نورپردازی در عکاسی می باشد. چتر در عکاسی بعنوان رفلکتور (Reflector) یا بارتابنده نور نقش ایفا می نماید. در این بخش قصد داریم نحوه استفاده از چتر در عکاسی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

نکات مهم استفاده از چتر در عکاسی

نصب چتر روی فلاش یا منبع نور

در اکثر فلاش‌های استودیویی یک سوراخ کوچک برای وارد کردن چتر داخل آن و یک دستگیره برای محکم کردن آن وجود دارد. در صورتی که از فلاش‌های اکسترنال هم استفاده می‌کنید به یک براکت فلاش نیاز دارید که نگه‌دارنده‌ی چتر داشته باشد. این براکت با استفاده از پیچ بالای پایه نور شما نصب می‌شود و فلاش نیز داخل محفظه‌ای که در بالای آن قرار دارد وارد می‌شود. مثل فلاش‌های استودیویی یک سوراخ کوچک نیز روی این براکت قرار دارد که دسته‌ی چتر می‌تواند وارد آن شود و با استفاده از یک دستگیره هم می‌توانید آن را در جای خود محکم کنید.

مراقب فاصله‌ی نور تا چتر باشید. در صورتی که فلاش را در فاصله خیلی نزدیکی نسبت به چتر عکاسی قرار دهید، نور نمی‌تواند به خوبی تمام چتر را پر کند. نتیجه این امر یک نور سخت خواهد بود زیرا نور فلاش نتوانسته است به خوبی تمام چتر را پر کند و اندازه‌ی آن خیلی کوچک خواهد بود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی سال 2020

قرار دادن چتر برای نورپردازی سوژه

خیلی از عکاس‌های تازه کار به صورت اتفاقی نور را به سمتی قرار می‌دهند که سوژه آنجا قرار ندارد. زاویه نوری که از آن استفاده می‌کنید برای اهداف خلاقانه می‌تواند متفاوت باشد ولی مطمئن شوید که نور را برعکس قرار نمی‌دهید. در مورد چترهای میان‌گذر، باید نور را به شکلی قرار دهید که هد فلاش به سمت سوژه باشد اما در چترهای بازتابی نور به قسمت سفید یا نقره‌ای برخورد خواهد کرد و سپس به سمت عقب بازتاب خواهد یافت.

ادامه‌ی نورپردازی بقیه‌ی گروه

اول از همه باید مطمئن شوید که چتر به خوبی نصب شده است و در جهت مناسب قرار گرفته است. سپس باید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید از تکنیک feathering استفاده کنید یا خیر. پروسه‌ی استفاده از چتر تقریبا شبیه به استفاده از دیگر نورها است. تغییر زاویه نور نسبت به سوژه باعث ایجاد الگوهای نورپردازی خلاقانه‌ای خواهد شد. الگوهایی که می‌توانید ایجاد کنید عبارتند از نورپردازی دو بخشی، رامبرانت، حلقه‌ای و پروانه‌ای. در زمان نورپردازی به یاد داشته باشید که هر چه منبع نور به سوژه نزدیک‌تر باشد، نور نیز نرم‌تر خواهد بود و در صورتی هم که منبع نور از سوژه دورتر باشد، نور سخت‌تری خواهید داشت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین لنزها برای عکاسی از پرندگان

استفاده از چیدمان نور چندتایی

استفاده از یک نور خیلی ساده است و مدیریت آن هم آسان است. اما شما می‌توانید از چندین منبع نور هم استفاده کنید. شما می‌توانید از چتر به عنوان یک شکل دهنده روی نور اصلی و کلیدی خودتان استفاده کنید و یا آن را روی نور پرکننده یا دیگر نورهای موجود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *