ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش رفع مشکل کار نکردن کیبورد

رفع مشکل کار نکردن کیبورد

کیبورد یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است که در صورت خرابی می توانند مشکلاتی را برای کاربر به همراه داشته باشد. در این بخش می خواهیم روش های رفع مشکل کار نکردن کیبورد را به شما عزیزان آموزش دهیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکل ، به راحتی آن را برطرف کنید.

روش های رفع مشکل کار نکردن کیبورد

کامپیوتر را ریستارت کنید

ریستارت کردن کامپیوتر اولین کاری است که باید برای حل مشکل کار نکردن صفحه کلید کامپیوتر انجام دهید. در برخی مواقع مشکلات نرم افزاری مثل تداخل یک درایو یا دو برنامه مختلف سبب می‌شوند فعالیت درایور کیبورد متوقف شود. با ریستارت کردن سیستم می‌توانید مشکلات و ارورهای اینچنینی را برطرف کنید. البته این راه حل بیشتر برای حل مشکل کار نکردن کیبورد در ویندوز10 کاربرد دارد.

بروزرسانی یا نصب دوباره درایوها

اگر کار نکردن کیبورد با ریبوت کردن سیستم برطرف نشد، قدم بعدی برای حل مشکل کار نکردن کیبورد در ویندوز7 و 10 بروزرسانی یا نصب دوباره درایو کیبورد است. به صورت پیش‌فرض وقتی شما یک کیبورد جدید را به کامپیوتر متصل می‌کنید سیستم عامل به طور خودکار یک درایو سازگار با آن کیبورد را پیدا و نصب می‌کند. در لپ‌تاپ این درایو از قبل روی سیستم نصب شده، مگر اینکه یک کیبورد اکسترنال مثل کیبوردهای گیمینگ را به آن وصل کنید که این کیبوردها نیز نرم افزار مخصوص به خودشان را دارند که در وبسایت شرکت سازنده در دسترس است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ریست تنظیمات موس و کیبورد در ویندوز

بر روی دکمه استارت راست کلیک کرده و Device Manager یا Power User را انتخاب کنید. در پنجره بعدی منوی Keyboards را باز و بر روی کیبوردتان کلیک کنید. در قسمت بعد به زبانه Driver بروید و گزینه Update Driver را انتخاب کنید.

تغییر تنظیمات کیبورد

برخی تنظیمات نرم افزاری می‌توانند علت درست کار نکردن صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر شما باشند. برای مثال اگر تنظیمات Repeat Delay کیبورد درست نباشد، ممکن است با یک بار فشار دادن یک کلید، دو یا چند کاراکتر تایپ شوند. برای حل این مشکل به Control Panel بروید و سپس Hardware and Sound و بعد Devices and Printers را انتخاب کنید. در این پنجره بر روی کیبوردتان راست کلیک و گزینه Keyboard Settings را انتخاب کنید. در پنجره بعدی و در زبانه Speed می‌توانید تنظیمات Repeat Delay را مشاهده کنید. می‌توانید نوار مربوط به این قسمت را تغییر دهید و ببینید مشکل تایپ چندین عبارت با فشار دادن یک کلید حل می‌شود یا خیر.

این مطلب را هم ببینید
چند ترفند ساده برای افزایش شارژدهی باتری موبایل

اما اگر هنگام فشار دادن یک کلید و تایپ کاراکتر مربوط به آن تاخیر قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، باید تنظیمات Filter Keys را تغییر دهید. برای این کار در Control Panel به قسمت Ease of Access و بعد Ease of Access Center بروید. در پایین صفحه بر روی Make the keyboard easier to use کلیک کنید. اگر مربع کنار گزینه Turn on Filter Keys تیک خورده، تیک آن را بردارید و بر روی OK کلیک کنید و ببینید مشکل حل شده یا خیر. علاوه بر این مطمئن شوید Sticky Keys هم تیک نخورده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *