آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش چند ترفند کاربردی برای عکاسی در نور خورشید

عکاسی در نور خورشید

عکاسی در شرایط تابش مستقیم نور خورشید یکی از چالش هایی است که عکاسان حرفه ای به طور معمول با آن روبرو می شوند. به طور معمول در آموزش های رایج عکاسی چنین بیان می شود که از عکاسی در شرایط تابش مستقیم نور خورشید پرهیز شود زیرا در این حالت نور خورشید بسیار تند و تیز بوده و سایه های ایجاد شده نیز بسیار عمیق و پر کنتراست می باشند. با ما همراه باشید تا نکات مهم عکاسی در نور خورشید را یاد بگیرید.

عکاسی در نور خورشید

جلوگیری از نور

اگر می‌خواهید در محیطی عکس بگیرید که نور پس‌زمینه‌ی مستقیم و خشنی دارد، احتمال این که هنگام عکاسی در نور لکه‌های آفتاب در بخشی از عکس‌های شما نمایان شود، بالا است. با وجود اینکه اشعه خورشید می‌تواند تصاویر را جالب‌تر و سینمایی کند (حتی بعضی از عکاسان آن را در قسمت پس از پردازش اضافه می‌کنند!)، اما ممکن است باعث حواس‌پرتی و دیده نشدن سوژه شما شود. برای فیلتر کردن نور طبیعی و محو کردن اشعه‌ خورشید، می‌توانید از یک هود لنز یا چتر استفاده کنید. اگر درخت یا بوته‌ای پیدا کردید نیز، می‌توانید در سایه آن عکاسی کنید. سایه، نور اضافی را مسدود کرده و عکس را واضح‌تر می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم عکاسی پرتره مردانه

استفاده از نورکمکی

در عکاسی در نور هنگام گرفتن پرتره‌های پشت روشن استاندارد، نورکمکی معمولا یکی از ابزارهای مهم و ضروری است. اگر می‌خواهید صورت مدل شما به‌درستی نوردهی شود، این نوع از فلاش می‌تواند مکمل منبع نور شما باشد. با وجود نور شدیدی که از پشت تابیده می‌شود، صورت سوژه تاریک‌تر از باقی عکس به نظر خواهد رسید. برای برطرف کردن این مشکل، باید با استفاده از فلاش کمکی ، نقاط کم‌نور عکس را نوردهی کنید. در شرایط ایده‌آل، نور کمکی شما باید یک فلاش جداگانه باشد که به صورت مستقیم بر روی سوژه تابیده نمی‌شود؛ حتما از نوردهی مستقیم پرهیز کنید.

نورسنجی نقطه ای

عکاسی از پرتره‌هایی که پس‌زمینه‌ی روشن دارند هنگام عکاسی در نور ، یکی از بهترین فرصت‌ها برای یادگیری نورسنجی نقطه ای است.این نوع از نورسنجی، به دوربین اجازه می‌دهد تا بر روی محدوده‌ای خاص از عکس تمرکز کرده و با وجود نقاط تاریک در قاب، بهترین نوردهی را برای آن مشخص کند. اندازه‌گیری نور مناسب در یک نقطه، می‌تواند بسیار کارآمد باشد؛ چرا که می‌تواند از کم نور شدن سوژه در عکاسی در نور جلوگیری کند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های عکاسی سونی

عکاسی ضدنور

اگر نوردهی صورت سوژه اولویت اصلی شما نیست، می‌توانید هنگام عکاسی در نور از زیبایی ضدنورها استفاده کنید! نور خورشیدی که به سمت دوربین می‌تابد، می‌تواند یک درخشش مشخص دور سوژه ایجاد کند؛ که نتیجه‌ی آن، ضدنورهای بسیار زیبا می‌شود. مورد عالی دیگری در رابطه با ضدنورها این است که آن‌ها باعث برجسته‌سازی فرم بدن یا اعضای صورت (بینی، لب، چانه) سوژه‌ی شما می‌شوند.این امر باعث تفکیک بیشتر سوژه از زمینه شده و ترکیب‌بندی را تقویت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *