آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

برای گرفتن یک عکس خوب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

گرفتن یک عکس خوب

این روزها هر جا که می‌روی، چند نفری را می‌بینی که با تلفن همراه خود یا دوربین های حرفه ای مشغول عکاسی هستند. اگر به اماکن باستانی و تفریحی بروید که قضیه پررنگ تر هم می‌شود. اما برای گرفتن یک عکس خوب باید نکاتی را مدنظر قرار دهید و ویژگی های اصلی آن را بدانید.

نکات مهم گرفتن یک عکس خوب

ترکیب‌بندی

ترکیب‌بندی هنر انتخاب عناصری است که باید داخل یک عکس باشند (یا نباشند). انتخاب اینکه کدام قسمت از صحنه را نمایش دهید و روی چه عناصری تمرکز داشته باشید، تماما به ترکیب‌بندی مرتبط هستند. ترکیب‌بندی خوب با سوژه و یا تمرکز اصلی عکس شروع می‌شود. برخی اوقات اینکه یک سوژه چطور داخل عکس قرار گرفته است مهم‌تر از این است که سوژه چه چیزی است. قرار دادن سوژه در وسط قاب تقارن و الگو‌ی عکس را نشان می‌دهد و چرخاندن دوربین به گونه‌ای که سوژه در یک طرف قاب قرار بگیرد باعث می‌شود توجه بیننده به تمام عکس جلب شود.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی زیر باران

نوردهی

نورسنج یک دوربین کمک می‌کند عکاس تنظیمات مربوط به نوردهی (مانند سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو) را تنظیم کند. همچنین کامپیوتر داخلی دوربین نیز تنظیمات مناسب را در حالت خودکار انتخاب می‌کند. عکسی که خیلی تیره است کم نور (Underexposed) و عکسی که خیلی روشن است پرنور (Overexposed) خوانده می‌شود. اما هیچ چیزی تحت عنوان نوردهی درست وجود ندارد. مانند عکاسی نوردهی نیز یک موضوع درونی است. کاهش عمدی نوردهی یک عکس ممکن است باعث شود مقداری از جزئیات عکس کاهش یابد اما در عین حال باعث ایجاد یک حس خوب در عکس خواهد شد. افزایش روشنایی عکس نیز باعث می‌شود احساس سبک بودن عکس به بیننده منتقل شود.

فوکوس

لنز یک دوربین برای اینکه عکس را در نقطه مناسب به سنسور برساند از چندین قطعه شیشه مختلف استفاده می‌کند. تنظیم فوکوس دوربین با استفاده از حالت‌های مختلف فوکوس خودکار و یا دستی به عکاس این اجازه را می‌دهد که سوژه را انتخاب کند و آن را به صورت کاملا واضح ثبت کند. اما برای اینکه عکس ما ویژگی های یک عکس خوب را داشته باشد به جز سوژه چه چیزهای دیگری باید واضح باشند؟ بعضی عکاس‌ها سوژه را به صورت کاملا واضح و پس زمینه آن را به صورت تار ثبت می‌کنند ولی برخی دیگر قسمت زیادی از عکس را واضح نگه می‌دارند. عمق میدان واژه‌ای است که برای اشاره به اینکه پس زمینه تا چه اندازه تار است استفاده می‌شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین مانیتورها برای ویرایش عکس

نورپردازی

جهتی که نور از آن به عکس وارد می‌شود افکت‌های مختلفی ایجاد می‌کند. نوری که از جلوی سوژه می‌تابد کمک می‌کند نورپردازی سوژه به صورت مساوی انجام شود اما برخی اوقات باعث می‌شود تصویر کسل‌کننده به نظر بیاید. نوری که از کنار به سوژه می‌تابد باعث خلق سایه‌های پویایی می‌شود که جذابیت یک عکس را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *