آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش استفاده از رنگها در عکاسی

استفاده از رنگها در عکاسی

به لطف وجود رنگ در عکاسی شما از یک المان متغیر در تصویرتان بهره‌مند شده‌اید. رنگ‌ها همچنین می‌توانند جذاب‌ترین بخش روایت‌گر هر تصویر باشند. درک رنگ در عکاسی به شما کمک می‌کند تا عکس‌هایی اثرگذار و شاخص به ثبت برسانید. در این بخش می خوهیم نحوه استفاده از رنگها در عکاسی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

استفاده از رنگها در عکاسی

قرمز

به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و قوی‌ترین رنگ‌های موجود در طبیعت، قرمز برای عکاس‌ها خیلی مهم است. با توجه به رابطه تاریخی بین رنگ قرمز و احساساتی مانند هیجان و علاقه شدید، جای هیچ‌گونه تعجبی نیست که این رنگ به عنوان یک رنگ فعال شناخته می‌شود. همچنین این رنگ می‌تواند در برخی عکس‌ها خیلی شدید باشند. در طبیعت می‌توانید رنگ قرمز را در برگ‌های پائیزی، برخی صخره‌ها و یا به ندرت در غروب آفتاب ببینید. در سبک‌های دیگر عکاسی مانند پرتره به یاد داشته باشید که هر رنگ قرمزی که در لباس‌ها و یا آرایش سوژه شما باشد، توجه بیننده را به خودش جلب می‌کند. در عکاسی از حیات‌وحش نیز سوژه‌هایی مانند چشم‌های قرمز یک قورباغه و یا پرهای یک پرنده قرمز در برف، به سرعت توجه کاربر را به خودش جلب می‌کند.

نارنجی

در مقایسه با رنگ قرمز، رنگ نارنجی در طبیعت فراوان‌تر است. این رنگ را فقط در غروب آفتاب نمی‌بینید. رنگ قهوه‌ای نیز فقط یک پرده از نارنجی تیره‌تر است و در همه‌جای طبیعت دیده می‌شود. رنگ نارنجی در قسمت‌‎های زیادی از طبیعت از درخت‌های قهوه‌ای گرفته تا کدوتنبل‌های نارنجی دیده می‌شود. این رنگ یک حس گرم بودن را منتقل می‌کند و به اندازه رنگ قرمز هم پرقدرت نیست. با این‌حال رنگ نارنجی یک رنگ منفعل هم نیست؛ به خصوص هنگامی که در کنار یک رنگ سرد‌تر قرار می‌گیرد، ؛ تا حدودی توجه را به خودش جلب می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی در هوای بارانی

زرد

زرد روشن‌ترین و خوش‌بینانه‌ترین رنگ موجود است. به خصوص هنگامی که به تنهایی ظاهر شود و با رنگ‌های دیگر ترکیب مانند نارنجی و یا سبز ترکیب نشوند. با این وجود رنگ زرد ترکیب‌شده، پرتکرارترین رنگ موجود در طبیعت است. حتی گیاهان سبز روشن و غروب‌های نارنجی همیشه یک رگه رنگ زرد وجود دارد.

سبز

به لطف وجود آسمان و دریا با اینکه آبی پرتکرارترین رنگ موجود در طبیعت است، رنگ سبز مرتبط‌ترین رنگ به زندگی ما است. سیستم بینایی ما بیشتر از هر رنگی، طیف‌های مختلف رنگ سبز را به خودش جلب می‌کند. به همین دلیل می‌توانید در عکس‌های خودتان از رنگ‌هایی مانند سبز عمیق، سبز زنده، سبز تیره، سبز روشن و دیگر مدل‌های بی‌نهایت این رنگ استفاده کنید. این رنگ یک رنگ آشنا و آرامش‌دهنده است. به دلیل اینکه دنیای زنده را تداعی می‌کند، برای افرادی که علاقه‌مند به زندگی در طبیعت هستند، القاء کننده حس آرامش هستند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی کانن eos r5c با قابلیت های ویژه سینمایی

آبی

از اولین کسانی که در مورد روابط بین رنگ‌ها نوشت گوته بود که در کتاب تئوری رنگ‌های خودش در مورد رنگ آبی گفت: “ما را به خودش جذب می‌کند”. دنیای امروزه ما نیز خیلی متفاوت‌تر نیست. احتمالا اینجا جایی است که هنر جای واقعیت را می‌گیرد. رنگ آبی به صورت مستقیم در دنیای واقعی با فاصله در ارتباط است. ابهام موجود در افق و یا آسمان آبی، هر دو نشان‌دهنده فاصله دور و یا حتی غیرقابل دسترس است.

بنفش

احتمالا بنفش کمیاب‌ترین رنگی است که به صورت خالص در طبیعت دیده می‌شود. این رنگ معمولا در برخی غروب‌های خاص و یا برخی گل‌ها دیده می‌شوند. با وجود اینکه، این رنگ به صورت تاریخی به خانواده‌های سلطنتی و افراد ثروت‌مند مرتبط است، رنگ بنفش، بسیاری از مفاهیم مرتبط به رنگ آبی را در خودش دارد. در واقع، در دنیا به همراه رنگ آبی دیده می‌شود و در آسمان یا دریا دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *