ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش رفع خطای Not Responding در ویندوز

رفع خطای Not Responding در ویندوز

اگر مدت زیادی با کامپیوتر ویندوزی خود کار کنید ، ممکن است با خطای Not Responding مواجه شوید. این ارور ممکن است هنگام باز کردن (یا حتی کار کردن) با برنامه های مختلف از جمله اکسل یا ورد یا برنامه های دیگر به نمایش در بیاید. در این بخش می خواهیم روش های رفع خطای Not Responding در ویندوز را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش های رفع خطای Not Responding در ویندوز

ری استارت کردن ویندوز

اگر در حال استفاده از نرم افزاری هستید منتها با ارور Not Responding در اکسل ، ورد و.. مواجه میشوید، اولین و ابتدایی ترین راه حل میتواند Restart کردن سیستم باشد. این کار را انجام دهید و مجددا برنامه مورد نظر را باز کنید و ببینید آیا ارور Not Responding همچنان باقی است یا خیر.

چک کردن آنتی ویروس ویندوز

به گفته بعضی از کاربران، ممکن است گاهی اوقات به دلیل فعلیت های آنتی ویروس پیام Not Responding دریافت کنید. همانطور که می دانید، ابزارهای ضد ویروس گاهی اوقات می توانند در سیستم شما اختلال ایجاد کرده و باعث بروز برخی موارد خاص شوند. برای رفع این مشکل، توصیه می شود برخی از ویژگی های آنتی ویروس را غیرفعال کنید و بررسی کنید که آیا هنوز هم پیام Not Responding در برنامه مورد نظر وجود دارد یا خیر.

اگر مشکل هنوز وجود دارد، می توانید آنتی ویروس خود را به طور کامل غیرفعال کنید. در بدترین حالت، ممکن است مجبور باشید آنتی ویروس خود را به طور کامل حذف کنید تا این مشکل حل شود. البته خیالتان راحت باشد چون حتی اگر آنتی ویروس خود را حذف کنید، ویندوز ۱۰ Windows Defender را فعال کرده و از تهدیدات آنلاین محافظت می کند. اگر از بین بردن آنتی ویروس مسئله را حل کرد، ممکن است زمان مناسبی باشد که به یک آنتی ویروس متفاوت فکر کنید یا آنتی ویروس های جانبی را کنار گذاشته و فقط ویندوز دینفدر را فعال کنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تبدیل فرمت فایل HEIC به JPG در اندروید

نصب دوباره نرم افزار مورد نظر

اگر این یک برنامه خاص است که با ارور Not Responding میشود و جایگزینی برای آن نمی توانید پیدا کنید، نصب مجدد نرم افزار را در نظر بگیرید. حتی می توانید جدیدترین نسخه از برنامه مورد نظر را دانلود و نصب کنید. برای حذف نرم افزار باید عبارت Programs and features را جستجو کرده و گزینه Programs and Features را انتخاب کنید تا به بخش حذف نرم افزار ها بروید.

اگر با روش قبل حل مشکل Not Responding در ویندوز ۸٫۱ صورت نپذیرفت، شما می توانید برنامه های مشکل ساز یا نرم افزار هایی که احتمال میدهید مشکل زا باشند را به همین طریق حذف کنید و مجددا امتحان کنید.

آپدیت کردن ویندوز ۱۰ به آخرین نسخه

گاهی اوقات برای رفع مشکل Not Responding در Word و سایر نرم افزارها باید ویندوز را آپدیت کنید. عبارت Windows Update را در باکس جستجو وارد و Check for updates را انتخاب کنید. حالا بر روی Download کلیک کرده تا تمام آپدیت های جدید در سیستم شما دانلود و نصب شود. ممکن است یه پروسه کمی زمانبر باشد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش جداسازی صدا از فیلم در کامپیوتر

چک کردن سیستم به کمک CMD

ابتدا Win + X را از روی کیبورد بفشارید و سپس از لیست باز شده گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب بکنید.

سپس دستور sfc /scannow را نوشته و بعد از آن اینتر را بزنید. فرایند اسکن ممکن است تا نیم ساعت یا حتی بیشتر به طول بیانجامد و پس از آن پیغام Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them در CMD به نمایش در میاید.

حالا باید CMD را ببینید و ویندوز را ری استارت کنید. اگر دستور بالا نتوانست مشکل را حل کند یا به هر دلیلی قادر به اجرای SFC (دستور بالا) نبودید می توانید دستور DISM را امتحان کنید. مجددا Command Prompt را به صورت ادمین (همانند دفعه قبل) اجرا کنید. حالا دستور DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth را درون آن وارد کنید و سپس اینتر را بزنید. این دستور ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد. پس از اتمام مجددا بررسی کنید که آیا مشکل ارور Not Responding حل شده یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *