آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اصول اولیه دوربین‌های DSLR

اصول اولیه دوربین DSLR

دوربین‌هایی که می‌توانند هزاران عکس را روی کارت حافظه داخلی خود فوکوس کنند و نگه دارند هم برای عکاسان حرفه‌ای و هم برای عکاسان سطح اول مناسب است. عکاسی دیجیتال اکنون بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. اما درک گزینه های دوربین قبل از خرید دوربین هنوز مهم است. برای آشنایی با دوربین‌های DSLR تا انتهای متن همراه باشید.

دوربین DSLR چیست؟

رفلکس تک لنز دیجیتال یا دوربین DSLR، دوربینی با سیستم آینه داخلی و منشور است. این سیستم برای هدایت نور از لنز به سمت منظره یاب که برای نوشتن تصویر از آن نگاه می کنید استفاده می شود.همه دوربین های دیجیتال اساسا به یک شکل کار می کنند. ابتدا نور توسط یک لنز جمع‌ آوری و متمرکز می‌شود و سپس بر روی یک سنسور دیجیتال ثبت می‌شود. حسگر آن اطلاعات نور را در یک فایل تصویری ذخیره می کند. که می توانید آن را مشاهده و ویرایش کنید. تفاوت بین دوربین های DSLR و سایر دوربین های موجود در بازار این است : که دوربین های DSLR دارای سیستم آینه و منشور هستند.

اگر لنز را از دوربین DSLR بردارید و به داخل پایه لنز نگاه کنید، آینه را با زاویه 45 درجه خواهید دید. این فقط نور را به سمت منظره یاب نوری منعکس می کند.هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، آینه در داخل دوربین و خارج از مسیر سنسور به سمت بالا می چرخد. سپس نور برای ضبط تصویر به سنسور می‌رود. به همین دلیل است که وقتی با دوربین DSLR عکس می گیرید، با فشار دادن دکمه شاتر، منظره یاب تاریک می شود. آینه دیگر نور را منعکس نمی کند و بنابراین منظره یاب تاریک می شود.

DSLR اصطلاحی است که مترادف با دوربین‌های دیجیتال شده است، البته دوربین دیجیتال تک لنز  آینه دار بازتابی تنها یکی از انواع دوربین‌های دیجیتال است. مواردی که دوربین‌های DSLR را بسیار محبوب می‌کند. اگر بیشتر کاوش کنید می بینید که آیا آن ها انتخاب مناسبی برای شما هستند یا خیر.

نحوه عملکرد دوربین DSLR

هنگامی که نور وارد لنز دوربین یک دوربین دیجیتال SLR می شود، یک عکاس سوژه خود را در منظره یاب نوری از طریق انعکاس آن نور از آینه داخل بدنه دوربین می بیند. هنگامی که عکس گرفته می شود، آینه از مسیر خارج می شود. نور به سنسور تصویر دیجیتال می رود،جایی که عکس روی کارت SD گرفته می شود. این با دوربین‌های بدون آینه متفاوت است، جایی که نور مستقیماً به سنسور تصویر می‌رود و عکاس از طریق یک صفحه نمایش LCD پشتی یا منظره یاب الکترونیکی آنچه را که در حال عکاسی هستند می‌بیند.

انواع سنسورهای تصویر DSLR

در حالی که دوربین‌های DSLR مختلف دارای اندازه‌ های سنسور متفاوتی هستند، این سنسورها همچنان به اندازه‌ای بزرگ هستند که مگاپیکسل کافی را ضبط کنند.تا کیفیت تصویر دوربین گوشی هوشمند شما را از آب خارج کند. دو نوع سنسور اصلی فول فریم و APS-C هستند. سنسورهای دوربین فول فریم، که با اندازه فیلم 35 میلی متری مطابقت دارند، استاندارد هستند. سنسورهای APS-C کمی کوچکتر هستند و در نتیجه فاصله کانونی کمتری به نام «ضریب برش» ایجاد می‌شود. این میدان دید کوچک‌تر را می‌توان با ضمیمه‌های لنز خاص جبران کرد، اما قطعاً هنگام تحقیق در مورد APS-C ایده‌آل یا DSLR فول فریم، باید به آن توجه کنید.

این مطلب را هم ببینید
نقش قدرتمند پهپاد ها در کشاورزی

مزیت لنزهای قابل تعویض

دوربین‌های DSLR به شما این امکان را می‌دهند که بدنه دوربین را با ملحقات لنز دلخواه خود ترکیب کنید، چه لنز چشم ماهی یا یک لنز زوم. آیوی چن، عکاس توضیح می‌دهد: «شما می‌توانید انواع مختلفی از لنزها را تهیه کنید که اهداف متفاوتی دارند و ظاهر متفاوتی به شما می‌دهند. دوربین‌های DSLR از این نظر بسیار متنوع‌تر هستند.» خواه هدف شما عکاسی پرتره صمیمی باشد یا عکاسی از مناظر خیره کننده، درک فاصله کانونی ایده آل برای هر موقعیت به شما کمک می کند بهترین لنز را برای رفتن به مسیر DSLR انتخاب کنید.

چند مزیت دیگر DSLR

نور کم: دوربین‌های DSLR برای عکاسی در نور کم بسیار موثر هستند، زیرا سنسور بزرگ‌تر می‌تواند نور بیشتری را ثبت کند.

فوکوس خودکار: دوربین‌های DSLR دارای ویژگی‌های فوکوس خودکار بهتری در مقایسه با دوربین‌ های نقطه‌ای هستند که به شما امکان می‌دهد فوکوس کنید و سریع‌تر عکس بگیرید تا تصاویر باکیفیت‌تری بگیرید.

عمر باتری: دوربین های DSLR نیازی به روشن بودن صفحه نمایش دیجیتال ندارند، بنابراین انرژی بسیار کمی مصرف می کنند و عمر باتری را افزایش می دهند.

معایب دوربین های DSLR

در حالی که دوربین‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهند عکس خود را بلافاصله پس از گرفتن عکس ببینید، آنچه در منظره یاب می‌بینید ممکن است دقیقاً همان چیزی نباشد که در یک دوربین DSLR در معرض سنسور تصویر قرار می‌گیرد. این به این دلیل است که دوربین‌ های DSLR برای برخی از فوکوس‌ های خود به آینه تکیه می‌کنند.ممکن است تا زمانی که عکس‌هایتان را ویرایش نکنید، دقیقاً به آنچه دوربینتان گرفته است، نگاه خوبی نداشته باشید.

با دوربین بدون آینه، آنچه را که می بینید به دست می آورید تصویری که می بینید دقیقاً همان چیزی است که در معرض سنسور قرار می گیرد. این به شما امکان می دهد تنظیمات دوربین را در لحظه بهتر تنظیم کنید. در حالی که هنوز می‌توانید در لحظه با DSLR تنظیم کنید، ممکن است به دلیل اختلاف بین منظره یاب و آنچه در معرض سنسور است، مشکلات بیشتری در ویرایش وجود داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی پرتره گروهی

وقتی نوبت به ویرایش می‌رسد، عادت کردن به آنچه DSLR شما انجام می‌دهد می‌تواند با منحنی یادگیری همراه باشد. عکاس DSLR می‌گوید: «تهیه یک فایل خام قبل از روتوش یا ویرایش رنگی، زمانی که به سمت دیجیتال رفتم، مقداری تنظیمات را انجام داد. تمام نور و رنگ‌ها متفاوت از آنچه من یاد گرفتم واکنش نشان می‌دهند.شما قرمزهای واضح زیادی دریافت می‌کنید و این برای من بسیار جدید بود.

نکات مهم در استفاده از دوربین های DSLR

با ادوبی فتوشاپ لایت روم، راه‌های زیادی برای ویرایش و بهبود عکس‌ها و همچنین فیلترهای عکس برای کمک به مشکلات منحصر به‌ فرد تصحیح رنگ دوربین شما وجود دارد.

تنظیم نور و رنگ: نحوه تنظیم دقیق تراز سفیدی، اشباع رنگ، و ایجاد تغییرات دیگر در عکس های خود با استفاده از پنل Lightroom’s Light را ببینید.

حذف ته‌ رنگ‌های عکس : می‌توانید با استفاده از لایت‌ روم، رنگ‌های ریخته‌ شده روی عکس را که بر اساس شرایط نوری عکس شما ایجاد شده است، در چند مرحله سریع حذف کنید.

پاپ کردن رنگ ها: از لغزنده های Vibrance و Saturation برای افزایش شدت رنگ در عکس های خود استفاده کنید.

بدون آینه یا DSLR؟

دوربین‌های DSLR بادوام هستند، قابلیت جفت شدن با لنزها و ملحقات متعدد را دارند، عمر باتری فوق‌ العاده‌ای دارند و سرعت عکاسی بالاتری را با فوکوس خودکار بهتر به شما می‌دهند. این ها دلایلی هستند که عکاسان این نوع دوربین را دوست دارند. اما تفاوتی بین آنچه در منظره یاب می بینید و آنچه در نوردهی وجود دارد هست،مشکلی که با دوربین های بدون آینه نخواهید دید.

هر دو سبک معمولاً عکاسی پیوسته (یا حالت پشت سر هم) و همچنین تنظیمات تثبیت کننده تصویر را ارائه می دهند، اما دوربین های بدون آینه در هنگام ضبط ویدیو واقعاً بر DSLR می درخشند. آینه در یک DSLR فوکوس ویدیو را دشوارتر از دوربین بدون آینه می کند، که می تواند ویدیوهای فول اچ دی را بهتر ضبط کند. دوربین‌های بدون آینه نیز سبک‌تر و فشرده‌تر هستند، زیرا بدنه دوربین به جای یک سیستم آینه کامل، تنها به فضایی برای یک سنسور نیاز دارد. در مورد دوربین های بدون آینه از عکاس موسیقی چاد وادزورث، یکی از اولین پذیرندگان این نوع دوربین، اطلاعاتی کسب کنید.

بهترین DSLR یا دوربین برای شما بستگی به سوژه ای دارد که قصد عکاسی از آن را دارید و موقعیتی که قصد عکاسی از آن را دارید. مدل ها و لنزهای مختلف DSLR مزایای متفاوتی دارند، اما با داشتن این دانش، جستجو برای دوربین مناسب برای شما باید انجام راحت تر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *